بانک مسکن از استانداردسازی مسکن حمایت میکند

بانک مسکن از استانداردسازی مسکن حمایت میکند

حمایت 18 هزار میلیارد ریالی بانک مسکن از بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده


یکی از اصلی ترین منابع مالی که دولت برای ساخت مسکن ملی در نظر گرفته، تسهیلات بانکی است. از میان بیست و چند بانکی که برای پرداخت تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده اند، فقط بانک مسکن عملکرد قابل قبولی داشته است. حالا مدیر عامل این بانک، اعلام کرده که مجموعاً نزدیک به ۱۶ هزار فقره تسهیلات به بخش های مختلف مسکن پرداخت کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، سید عباس حسینی اعلام کرد که ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره وام حوادث غیرمترقبه پرداخت شده که ارزش ریالی آن ها به ۸ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال می رسد. این مبالغ تسهیلاتی به بخش های ساخت، تکمیل، معیشت و کشاورزی مناطق آسیب دیده در سال ۱۴۰۳ پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه، بانک مسکن همواره پیشرو بوده و برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده، پیش قدم شده است.
در سال ۱۴۰۲، کل مبلغی که بانک مسکن برای تسهیلات این بخش در نظر گرفته بود، ۸ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال می شد که در بخش های مختلف هزینه گردید. تعداد تسهیلات پرداختی نیز به ۳۸ هزار و ۸۴۶ فقره رسید که در قالب های مختلفی مثل وام مسکن، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، جعاله، مرابحه معیشتی و مرابحه بخش کشاورزی پرداخت گردید.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، مبلغ این تسهیلات نیز به بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال می رسد که به آسیب دیدگان سال ۱۴۰۲ پرداخت شد.
ایران کشور حادثه خیزی از لحاظ طبیعی است و در طی دهه های گذشته، بارها دچار سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی شده است. در این میان، غم ناشی از حادثه به کنار، آن چیزی که بیشتر از هر چیزی، حادثه دیدگان را آزار می دهد، خسارت های مالی است. خیلی از زلزله زدگان و سیل دیدگان، واحدهای مسکونی خود را از دست داده اند و ناچاراً آواره ی خیابان ها شده اند.
مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد که بعد از هر حادثه ای از این جنس، حضور بانک مسکن کاملاً جدی و قوی بوده و تسهیلات بی شماری به حادثه دیدگان پرداخت کرده است. در طی سال های اخیر، بخش زیادی از تسهیلات بانک مسکن به متقاضیان تعمیرات و بازسازی خانه های آسیب دیده از سیل و زلزله اختصاص یافته است.

علاوه بر بخش های مربوط به تعمیرات مسکن، حضور این بانک در تامین هزینه های معیشت خانوارهای کشاورز و…نیز پررنگ بوده است و وام های در قالب تامین امور معیشتی، پرداخت کرده!
سید عباس حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطنرشان ساخت که بخشی از مسئولیت و تعهد اجتماعی بانک مسکن به همین موضوع مربوط می شود و باید تسهیلات مختلفی برای آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه، در نظر بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: تنها بانکی که به شکل تخصصی در حوزه مسکن و ساختمان کار می کند و در خصوص جبران آسیب های ناشی از حوادث این چنینی، وارد عمل می شود، بانک مسکن است. تلاش مجموعه بانک مسکن بر این بوده که نسبت به جبران خسارت و کاهش آلام و دردهای هموطنان وار عمل شده و بخشی از دغدغه های آنان را رفع کند.

متاسفانه در سال های اخیر، مسکن سازی به درستی انجام نشده و عموم واحدهایی که ساخته می شوند، از کیفیت لازم برای مقاومت در برابر زلزله و سیل برخوردار نیستند. به همین دلیل است که بعد از هر حادثه ای، میزان خسارت هایی که به واحدهای مسکونی وارد می شود، خیلی زیاد است.

سید عباس حسین، مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد که برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، باید به سراغ ساخت مسکن باکیفیت و استاندارد برویم. به این ترتیب، هزینه های ناشی از حادثه کمتر خواهد شد و از سوی دیگر، جان و مال ساکنان نیز حفظ می شود.
وی در ادامه تصریح کرد که توجه فراوان به شرکت های دانش بنیان و سازندگان حرفه ای ساختمان، از همین رویکرد می آید. فناوری های نوین ساخت و ساز باید پا به عرصه بگذارند و در جهت توسعه ساخت مسکن استاندارد به کار بیایند. به این ترتیب می توان واحدهای مسکونی باکیفیتی در کشور ساخت که با حوادث مختلف، آسیب نمی بینند.
سیاست های اعتباری بانک مسکن نیز بر همین رویکرد تاکید دارد و تلاش دارد تا با حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان، مسکن سازی استاندارد را رواج دهد. با توجه به گفته های مدیرعامل بانک مسکن، می توان نتیجه گرفت که تصمیم بیشتر دستگاه ها و سازمان های کشور، بر صنعتی سازی است.

نکات قابل توجه
  • بانک مسکن در سال ۱۴۰۳، ۱۶ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۸ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه پرداخت کرده است.
  • این تسهیلات در قالب وام های مختلف به متقاضیان تعلق گرفته است.
  • بانک مسکن همواره در خط مقدم کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه بوده است.
  • ساخت مسکن با کیفیت و استاندارد برای پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث ضروری است.
  • بانک مسکن از شرکت های دانش بنیان و سازندگان حرفه ای ساختمان در جهت توسعه مسکن با کیفیت حمایت می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است