اخبار رکورد مسکن آذر ماه ۱۴۰۱

بازار مسکن در آذرماه هم رکودی خواهد بود

بازار مسکن که در طول چند ماه اخیر دچار رکود بزرگی شده است، همچنان در همین شرایط به سر می برد. با پایان آبان ماه، انتظارات چندانی برای رونق بازار مسکن در آذر ماه وجود نداشت و حالا بررسی ها نشان می دهد که پیش بینی ها درست بوده اند.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر کمتر کسی برای اطلاع از قیمت مسکن به دفاتر بنگاه و املاک مراجعه می کند. همچنان سایه ی سنگین رکود در این بازار دیده می شود. بیشتر مشاورین املاک می گویند که در این روزها، دفاتر بی رونقی را اداره می کنند و کمتر کسی به آن ها سر می زند. همچنین این فعالین بازار مسکن از ثبات نسبی قیمت ها می گویند.

با این وجود به نظر می آید که در برخی مناطق جنوبی تهران، قیمت ها اندکی دچار تحول شده اند. واسطه های ملکی می گویند که در این مناطق، گرچه بازار همچنان راکد است اما فروشندگان راضی به کاهش قیمت نمی شوند و انتظارات تورمی در آن ها بسیار بالاست. حتی برخی از این مالکین به دلیل انتظار تورم، نرخ ها را بالا برده اند.

حالا که دیگر ۹ روز از آغاز ماه جدید گذشته است، هنوز هم باید در انتظار گزارش رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن در آبان ماه بمانیم. بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، نرخ رشد قیمت مسکن در ماه گذشته حدود ۲ درصد بوده است. از سوی دیگر، تقاضا برای واحدهای کوچک و نقلی در مناطق جنوبی تهران خیلی بیشتر شده است. همین مسئله باعث شده که قیمت مسکن در این محله ها، افزایش بیشتری داشته باشد.

در طول یک سال گذشته، نرخ رشد قیمت مسکن در منطقه ی ۱۰ که یکی از پر معامله ترین مناطق مسکونی تهران است، بیش از ۶۰ درصد بوده است. از سوی دیگر منطقه ی ۱۴ نیز با رشد ۴۹ درصدی مواجه بوده.

در منطقه ی ۱۵ نیز، نرخ رشد قیمت ها در طول یک سال گذشته به ۵۴ درصد رسیده است. با این حال، بر اساس گزارش های رسمی، متوسط افزایش قیمت مسکن تهران در مهر ماه، حدود ۳۸ درصد اعلام شده است.

به گفته ی بسیاری از کارشناسان و فعالین حوزه ی مسکن، قسمت خیلی زیادی از تورم این بازار در مناطق جنوبی تهران، در طول همین هشت ماه اخیر رخ داده است. یکی از واسطه های مسکن در منطقه های شرقی تهران چنین می گوید: نرخ ها بعد از عید، مدام به روز می شد. در منطقه ی ۱۴، تقاضا برای واحدهای نوساز زیاد است چرا که ساخت و ساز خیلی کم شده است. همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده که ساختمان سازی در رکود زیادی به سر می برد و همین مسئله نرخ ها را افزایش داده است.

این فعال حوزه ی مسکن در ادامه گفت: خیلی از مردمی که سرمایه گذار حرفه ای نیستند هم اگر یک میلیارد بودجه داشتند، اقدام به خرید آپارتمان در مناطق جنوبی تهران کرده اند. این مسئله در طول یک سال اخیر بسیار بیشتر شده و در نهایت منجر به افزایش قیمت واحدهای مسکونی در این مناطق شده است. مقایسه قیمت ها نشان می دهد که از سال گذشته تا الان، قیمت مسکن حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد رشد داشته است. در میان مناطق جنوبی تهران، بیشترین میزان عرضه مربوط به منطقه ۱۰ بوده است. در مقام دوم، منطقه ی ۱۴ تهران بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داده است.

حالا که فصل پاییز سر رسیده است و از تب و تاب تابستانه برای خرید مسکن و جا به جایی عبور کرده ایم، دیگر کمتر کسی برای خرید خانه به دفاتر بنگاه املاک سر می زند. خیلی از متقاضیان مسکن با وجود اینکه می دانند قیمت ها خیلی بالاتر رفته است، دیگر رغبتی به کسب اطلاع از این بازار ندارند.

در مهر ماه سال جاری، میزان رشد ماهیانه ی مسکن حدود ۱.۲ درصد رسید که تقریبا نزدیک به صفر بود. همچنین کمترین میزان معاملات مسکن در این ماه انجام شده است که تقریبا حدود ۵۴۰۰ فقره بود. تمام این مسائل نشان می دهد که وضعیت بازار مسکن به هیچ وجه جالب نیست و انتظار نمی رود که به زودی هم درست شود. در حال حاضر قیمت هر متر مربع مسکن در تهران حدود ۴۳.۷ میلیون تومان به صورت میانگین است.

همچنین نباید فراموش کرد که به دلیل انتظارات تورمی همچنان باید منتظر افزایش قیمت باشیم. به زودی نرخ قیمت ها در آبان ماه منتشر می شود و وضعیت مسکن نیز مشخص خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است