اجاره تجهیزات آتش نشانی برای اخذ پایان کار

اجاره تجهیزات آتش نشانی برای اخذ پایان کار

صنعت ساختمان، صنعت عجیب ترین پدیده هاست اما به تازگی برخی از ساختمان سازان، تجهیزات ایمنی را اجاره می کنند تا پایان کار دریافت کنند و این موضوع، شاید عجیب ترین و خطرناک ترین اتفاقی باشد که این روزها در بازار ساخت و ساز رخ می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، ساختمان های غیرایمن بارها حادثه آفریده اند. مثلا در شهر مشهد ۱۲۴ ساختمان اداری، درمانی، اقامتی، تجاری و مسکونی وجود دارد که هشدار آتش سوزی برایشان صادر شده اما هنوز هم اقدامی برای ایمن سازی خود انجام نداده اند.

در چنین شرایطی، اجاره ی تجهیزات ایمنی برای دور زدن قوانین آتش نشانی و دریافت پایان کار، ماجرای تازه ای است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.
سرپرست آتش نشانی مشهد می گوید که برخی از مالکان ساختمان های در حال ساخت، به جای خرید تجهیزات ایمنی و جانمایی در ساختمان، آنها را اجاره می کنند و بعد از اخذ پایان کار و تایید ایمنی از سازمان آتش نشانی، این تجهیزات را از ساختمان باز کرده و پس می دهند. البته برخی از سازندگان اقدام به خرید این تجهیزات می کنند، و بعد از اخذ مجوزها و پایان کار، آنها را می فروشند.

به گفته ی حمیدرضا کافی نیا، این تجهیزات دست به دست، میان بسازبفروش ها می گردد و آنها را به هم اجاره می دهند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود، در خصوص این مسئله چنین توضیح داد:

مثلا سازنده ای که تخصصش ساخت ساختمان های پنج طبقه است، بعد از ساخت یک ساختمان، تجهیزات ایمنی را باز کرده و به پروژه ی جدیدی که قصد ساختنش را دارد، می برد. از آنجایی که باز کردن این تجهیزات ایمنی، هزینه های ساخت را کم می کند، بسیاری از مالکان و مردم با این اقدام مشکلی ندارند و حتی از آن استقبال می کنند.

سرپرست آتش نشانی مشهد می گوید که گرانی تجهیزات ایمنی و افزایش هزینه های ساخت و ساز، برخی از سازندگان را به سمت این تخلف کشانده است. خرید کل تجهیزات ایمنی نزدیک به چند صد میلیون هزینه بردار است. اما سازندگان با پرداخت ۱۰ درصد این مبلغ، با ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان، سر و ته قضیه را هم می آورند و پایان کار می گیرند.

وی تاکید کرد که بعد از اخذ پایان کار، سازمان آتش نشانی دیگر اجازه ی بازدید از ساختمان را ندارد و حتی الزام قانونی هم در این خصوص وجود ندارد. به همین دلیل، دست سودجویان و متخلفان برای اینگونه تخلفات باز است.
اصلی ترین راهی که با استفاده از آن می توان جلوی این تخلفات را گرفت، اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است. از سال گذشته، این مصوبه در استان گیلان به شکل آزمایشی اجرا شده است. این مصوبه باعث می شود که دیگر امکان اجاره ی تجهیزات ایمنی وجود نداشته باشد.

کافی نیا تاکید کرد که به دنبال اجرای این مصوبه در شهر مشهد نیز هستند. بر اساس این طرح، سازنده باید با شرکت های ارائه دهنده تجهیزات ایمنی و اطفاء حریق، قرارداد ببندد.
به این ترتیب، شرکت های مزبور متعهد می شوند که اجرای سیستم اطفاء حریق این ساختمان ها را به عهده بگیرند و برای سرویس سالانه نیز به این ساختمان ها مراجعه کرده و مبالغی را دریافت کنند.
به این ترتیب، دیگر امکان اجاره ی این تجهیزات وجود نخواهد داشت و نمی توان به سادگی قوانین مربوطه را دور زد.

سرپرست آتش نشانی مشهد می گوید که اگر مصوبه ی مزبور اجرا شود و پای شرکت های میانجی و ارائه کننده ی خدمات ایمنی وسط بیاید، بساط اجاره این تجهیزات برچیده خواهد شد و تمام ساختمان ها موظف می شوند که به شکل ثابت، این تجهیزات را داشته باشند.
حتی ساختمان هایی که مجهز به این تجهیزات ایمنی آتش نشانی هستند اما سیستمشان فعال نیست هم باید با شرکت های مزبور قرارداد بسته و سیستم ایمنی خود را فعال کنند.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که تمام شرکت های ارائه کننده تجهیزات ایمنی آتش نشانی، باید گواهی کسب و کار داشته باشند. از طرف سازمان آتش نشانی نیز، آموزش هایی به این شرکت ها داده می شود.
در سال جاری، ۴۰ ساعت دوره ی آموزشی برای ۱۵۰ شرکت برگزار شده است. گرچه حضور در این دوره های آموزشی ضروری نیست اما کسب نمره ی قبولی از این دوره ها، پیش شرط ثبت نام در سایت سازمان آتش نشانی مشهد است.
تمام کسانی که می خواهند تجهیزات ایمنی آتش نشانی خریداری کنند، می توانند با مراجعه به سایت مزبور، به شرکت های ارائه کننده ی این تجهیزات دسترسی داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است