اجاره بها در شهرهای اقماری تهران; مرداد ۱۴۰۳

شهرهای اقماری تهران برای این ساخته شدند تا بخشی از جمعیت پایتخت که قادر به سکونت در آن نیستند، بتوانند واحدهای مسکونی مناسب خود را در این شهرها پیدا کنند اما حالا که رهن و اجاره یک واحد ۱۰۰ متری ساده در شهرهایی مثل پردیس و پرند به ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، به نظر می آید که کارکرد اصلی شهرهای اقماری از بین رفته است.

به گزارش پرشین سازه ، تمام مستاجران تهرانی با بودجه محدود، پیش از گرانی های اخیر به سراغ بازار مسکن پردیس و پرند می رفتند اما این وضعیت تغییر کرده و مستاجران، حتی قادر به رهن و اجاره یک واحد نقلی و مناسب در این شهرها نیز نیستند و ناچاراً به فازهای جدیدتر یا شهرهای دورتر کوچ می کنند.

اجاره یک واحد ۱۰۰ متری در فاز هشت پردیس، نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد. اگر به دنبال رهن و اجاره هستید، یک واحد ۱۱۰ متری در همین فاز با قیمت ۳۳۰ میلیون ودیعه و اجاره ۲ میلیونی آگهی شده است. بنابراین به نظر می آید که قیمت بازار مسکن پردیس نیز همزمان با بازار تهران دچار افزایش قیمت شده است.

البته برخی از مشاوران املاک این شهر اعتقاد دارند که قیمت های کنونی، ربطی به بازار مسکن تهران ندارد و اصلا با واقعیت بازار همخوان نیست. واقعیت اینجاست که بسیاری از مستاجرانی که پیش از این، پردیس را به عنوان شهر جایگزین تهران برای سکونت می دیدند، حالا با افزایش بی رویه اجاره ها رو به رو شده اند. به نظر می آید که برخی از شهرهای محبوب مستاجران کم توان مثل پردیس و پرند نیز در دام گرانی های رهن و اجاره مسکن افتاده اند.

روز به روز، زندگی در تهران و شهرهای اقماری آن برای مستاجران سخت تر می شود و علاوه بر مشکلات رایج، اختلافات میان مشاوران املاک و مستاجران را نیز افزایش داده است. خیلی از مستاجران می گویند که گرانی مسکن و اجاره آن، تقصیر مشاوران املاک است که برای دریافت چند میلیون کمیسیون بیشتر، اجاره ها را بالا برده اند.

از سوی دیگر، مشاوران املاک نیز هرگز زیر بار نرفته و تقصیر گرانی ها را به گردن نگرفته اند. آن ها می گویند که برخی از متقاضیان تهرانی که برای یافتن خانه به پردیس مراجعه کرده اند، فشار روی بخش تقاضا را بالا برده و به این ترتیب، قیمت ها را افزایش داده اند.

سوال اینجاست که چرا برخی از تهرانی ها، لازم دارند که در پردیس ساکن شوند؟ علاوه بر قیمت مناسب تر، این شهر دسترسی نسبتاً خوبی به تهران دارد و زیرساخت های مناسب تری برای ساکنان فراهم کرده است. علاوه بر این، شهری به نسبت خلوت و خوش آب و هواست که برای خیلی از تهرانی ها، آن را گزینه ای ایده آل می سازد.

البته در کنار ادعای برخی از مشاوران املاک مبنی بر هجوم تهرانی ها به بازار مسکن این شهر، برخی دیگر می گویند که اساساً نباید چنین قیمت هایی در بازار مسکن پردیس وجود داشته باشد و اصلاً با واقعیت بازار همخوان نیست. در واقع، آگهی های بخش مسکن پردیس، قیمت بالایی دارند و با ارزش ملک و امکانات آن، یکسان نیستند.

با توجه به گرانی های کنونی مسکن پردیس، به نظر می آید که گزینه واحدهای مسکونی ارزان قیمت، از بین رفته و اجاره ها به سطح تهران نزدیک شده اند. بر اساس گفته های خیلی از کارشناسان مسکن، کمبود عرضه مسکن، بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز و سرمایه گذاری برخی از دلالان باعث شده که اجاره بهای مسکن در این شهر بالا برود و از سطح منطقی فزونی یابد.

مثلا در حال حاضر، یک آپارتمان ۱۴۵ متری در فاز ۲ پردیس با مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ۱۵ میلیونی آگهی شده است. این مبلغ در حد اجاره بهای یک واحد مسکونی در مناطق شمالی تهران است و تقریباً هیچ تفاوتی با قیمت نقاط مرکزی و شمالی تهران ندارد. یک آپارتمان دیگر که ۱۱۰ متر دارد و در همین فاز واقع شده نیز، ودیعه ۲۰۰ میلیونی و اجاره ۱۷ میلیونی دارد.

قیمت اجاره مسکن در فازهای مختلف پردیس، کاملاً فرق دارد و مستاجران با سطح متفاوتی از قیمت ها مواجه خواهند شد. مثلا در فاز ۴ پردیس، می توانید یک واحد ۱۰۰ متری را با بودجه ۴۰۰ میلیون رهن و اجاره ۴ میلیونی کرایه کنید. این در حالیست که قیمت چنین واحدی در فاز ۱ و ۲ پردیس خیلی بالاتر است.

برای اجاره یک واحد ۱۰۰ متری در فاز هشت پردیس نیز باید مبلغ رهن ۵۰۰ میلیونی داشته باشید. یک واحد مسکونی دیگر نیز در فاز ۹، با ودیعه ۱۵۰ میلیون و اجاره ماهانه شش میلیونی آگهی شده است. بنابراین گرچه تنوع خوبی در قیمت ها وجود دارد اما می توان اعلام کرد که بدون استثناء تمام فازهای پردیس با گرانی قیمت ها مواجه شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است