آینده ی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

آینده ی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

تولید مسکن در سال های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است. همین موضوع باعث شده که سیستم عرضه و تقاضا در این بازار کاملا نامتعادل شود و در نهایت به گرانی مسکن منجر گردد.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه سازان می گوید که با توجه به شرایط اقتصادی وخیم، خیلی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند که سرمایه های خود را به بازارهای دیگر ببرند. در واقع، بیشتر این سرمایه گذاران و سازندگان ترجیح می دهند که ریسک تولید مسکن را نپذیرند و خود را از این بازار کنار بکشند.

به گزارش پرشین سازه ، پیش بینی ها از وضعیت بازار مسکن و ساخت و ساز آن در سال ۱۴۰۲، چندان روشن نیست. فرشید پورحاجت در خصوص این موضوع چنین می گوید:

با توجه به اینکه شرایط گرانی و وضعیت نا به سامان هنوز هم در بازار حاکم است و هیچگونه اقدامی از سوی تصمیم گیران این حوزه صورت نگرفته، نمی توان امیدوار بود که مسکن بهبود پیدا کرده و گرانی ها کمتر شود.

وی خاطرنشان ساخت که هشدارهای فعالین و کارشناسان بازار مسکن مدت هاست که نادیده گرفته می شود. بیشتر تصمیم گیران و متولیان امر، تلاش می کنند که آمار و ارقام متفاوتی منتشر کرده و به این ترتیب روند افزایش قیمت ها را پنهان کنند. این ارقام حتی بر موضوع کاهش تولید مسکن نیز سرپوش می گذارد.

این کارشناس و فعال بازار مسکن در ادامه از گرانی نهاده های ساختمانی و روند صعودی قیمت آن ها صحبت کرد. طبیعتا گرانی مواد و مصالح ساختمانی منجر به کاهش تولید خواهد شد و در نهایت، دوباره تورم مسکن را افزایش می دهد. در این میان، تنها کسانی که از گرانی مسکن آسیب می بینند، مردم عادی و مصرف کنندگان واقعی هستند.

فرشید پورحاجت تاکید کرد که بیشتر سرمایه گذاران از عدم امنیت سرمایه گذاری در این بازار شاکی هستند. در واقع هیچگونه ثبات اقتصادی وجود ندارد و حتی پیش بینی ها هم امیدوارکننده نیست. در نتیجه به نظر می آید که قرار نیست وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند. طبیعی است که در چنین شرایطی، متقاعد کردن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار پر ریسکی مثل مسکن کار ساخت و دشواری باشد.

وی اذعان کرد:

اگر دولت، سیاست های درستی را برای بهبود محیط کسب و کار و اقتصاد پیاده کرده بود و به تولید مسکن بهای بیشتری داده بود، حالا با این مشکلات بزرگ رو به رو نبودیم. در حال حاضر به سختی می توان شرایط ساخت مسکن را فراهم کرد و همین موضوع بازار را نیز متلاطم ساخته است.

این عضو هیئت مدیره ی انبوه سازان به برنامه های کوتاه مدت و مقطعی دولت جهت بهبود وضعیت مسکن اشاره کرد و آن ها را کافی ندانست. به زعم وی، این اقدامات ناقص و در جهت تحقق برنامه های کوتاه مدت بوده است و نتوانسته موانع بزرگی که بر سر راه تولید مسکن وجود دارد را از بین ببرد. در نتیجه طبیعی است که هیچگونه گشایشی در این بخش حاصل نشده. آمارها نشان می دهد که حداقل تا پایان سال گذشته، خبری از تحقق این هدف نبوده است.

پورحاجت در ادامه عنوان کرد که هیچکس به دنبال رفع موانع و مشکلات مربوط به مسکن نیست. راهکارها و پیشنهاداتی که از سوی کانون انبوه سازان و بخش خصوصی شده نیز مورد توجه قرار نگرفته است. در واقع اصلی ترین دلیلی که منجر به شکست سیاست های دولت در بخش مسکن شده، همین عدم توجه به پیشنهادات و ظرفیت های بخش خصوصی است.

وی می گوید:

بازار متلاطم و نا به سامان باعث شده که خیلی از سرمایه ها از حوزه ی مسکن خارج شوند. بازاری که پر از تقاضا است و همین حالا هم سیستم عرضه و تقاضای درستی ندارد. در سال گذشته شاهد بودیم که سرمایه های فراوانی از بازار مسکن فرار کرده اند.

فرشید پورحاجت تکرار کرد که فعلا وضعیت اقتصاد مسکن، دورنمای جذاب و روشنی ندارد. بنابراین طبیعتا خیلی از سرمایه گذاران، ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را نمی پذیرند و ترجیح می دهند که سرمایه های خود را به بازارهای امن تر منتقل کنند.

در چنین شرایطی، تولید مسکن باز هم کاهش پیدا خواهد کرد و به گرانی ها می افزاید. از آن جایی که مسکن بخش مهمی از سبد هزینه های خانوار را تشکیل می دهند، گرانی آن می تواند تبعات جبران ناپذیری روی ساختار خانواده و اقتصاد آن داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است