آپارتمان‌های زیر ۲۰ متر؛ پناهگاه جدید مستاجران

وضعیت وخیم اجاره ها باعث شده که بسیاری از متقاضیان مسکن اجاره ای به سراغ اجاره واحدهای نقلی بروند اما حتی بدبین ترین فعالان و کارشناسان نیز گمان نمی کردند که خانه های زیر ۲۰ متر، تا به این حد طرفدار پیدا کنند و با اجاره های سرسام آور، آگهی شوند.

به گزارش پرشین سازه ، دلیل کاهش توان اقتصادی مردم برای اجاره املاک در سال های اخیر، تورم های سنگین و تحریم های مختلف اقتصادی بوده که چرخ تولید را از کار انداخته است. مدت هاست که متقاضیان مسکن به حاشیه نشینی تن داده اند اما هیچکس انتظار این را نداشت که اتاق ها و سوئیت های کوچک زیر ۲۰ متر به گزینه های محبوب خانواده ها تبدیل شود و همان ها هم با قیمت بالا اجاره شوند.

جالب توجه اینجاست که همین واحدهای کوچک و ریزمتراژ به چندین نفر اجاره داده می شوند. مثلا مالک یک اتاق ۱۶ متری، آن را به دو تا سه نفر اجاره می دهد. تا پیش از این، چنین واحدهایی بیشتر توسط افراد مجرد و اتباع غیرایرانی اجاره می شد، اما در حال حاضر خانواده ها و زوجین نیز به سمت اجاره آن ها کشیده شده اند.
بر اساس طرح تفصیلی، هر ایرانی به فضای ۱۷.۵ متری برای زندگی نیاز دارد. بنابراین می توان گفت که یکی زوج ایرانی باید حداقل در یک خانه ۳۵ متری ساکن شوند. بنابراین اصلا مشخص نیست که چنین زوجی چگونه می توانند در اتاقی ۲۰ متری زندگی کنند و دچار تبعات و مشکلات اجتماعی ناشی از آن نشوند!

تورم و فقری که در این سال ها، گریبان بسیاری از خانواده های ایرانی را گرفته باعث شده که خیلی از آن ها، ناچاراً از سطح استانداردهای خود عدول کرده و به زندگی در چنین واحدها و اتاق هایی تن بدهند. واقعیت اینجاست که زندگی در خانه های بزرگ سنتی و قدیمی ایرانی، حالا تبدیل به یک جور رویا و فانتزی شده است.

خانه های زیر ۳۵ متر تهران، چند؟!

بر اساس گزارش های موجود، تهران یکی از بدترین شهرهای دنیا برای زندگی مستاجران است. سال هاست که تورم این بخش به شکل افسارگسیخته ای بالا می رود و هیچ کنترلی روی آن نیست. خانوار ایرانی ناچاراً به هر ریسمانی که دم دست اوست، چنگ می زند و تمام درآمد خود را صرف داشتن سرپناهی هرچند کوچک می نماید.

واحدهای غیراستاندارد، بدون امکانات و ریزمتراژ، یکی از اصلی ترین ریسمان هایی است که خانوار ایرانی به آن چنگ می زنند. به نظر می آید که سهم خانواده های کم درآمد ایرانی از این همه وسعت و مساحت، همین واحدهای کوچک باشد که ابداً برای زندگی مناسب نیستند.
واحدهای زیر ۳۵ متر در تهران، فراوان هستند اما تصور نکنید که اجاره همین واحدها ارزان است. بلکه واحدهای نقلی و کوچک فاقد امکانات این چنینی نیز با قیمت های عجیب و غریبی اجاره داده می شود.
مثلا یک سوئیت کوچک ۲۰ متری در خیابان هاشمی واقع در منطقه ۱۰ تهران که بیش از ۱۷ سال سن دارد، با مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. واحد مزبور در طبقه همکف واقع شده است. یک واحد ۳۰ متری دیگر که اتاق خواب ندارد و بیش از ۱۷ سال از عمر آن می گذرد و در محله خانی آباد واقع شده، با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل قیمت گذاری شده است.
با توجه به وضعیت کنونی بازار اجاره ها، هیچ چشم انداز روشنی برای قیمت ها وجود ندارد و بسیاری از مستاجران، خود را برای گرانی های بیشتر در سال جاری، آماده کرده اند.

خانه های زیر ۲۰ متر تهران، چند؟!

باورنکردنی است اما به نظر می آید که حتی اتاق های زیر ۲۰ متر تهران نیز متقاضیان زیادی پیدا کرده اند و با قیمت های عجیب و غریبی عرضه می شوند. مثلا یک اتاق ۱۵ متری که ۲۳ سال عمر دارد و در محله شمیران نو واقع شده، ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره دارد. رهن این اتاق نیز ۳۰ میلیون تومان است. یک اتاق ۱۰ متری دیگر در محله خاوران که عملاً خرپشته محسوب می شود، ۵۰ میلیون رهن و ماهانه ۵ میلیون اجاره دارد.

بیشتر این واحدها، فاقد امکانات هستند و به هیچ وجه برای زندگی زوجین یا خانواده ها مناسب نمی باشند. مثلا یکی از این واحدهای ۳۳ ساله که فقط ۱۶ متر دارد، اجاره ۳ میلیون تومانی دارد. در آگهی این اتاق نوشته شده که دو الی سه نفر می توانند این واحد را به صورت مشترکاً اجاره کنند. البته سرویس بهداشتی این واحد نیز مشترک اعلام شده است.
با توجه به وضعیت کنونی اجاره ها، احتمالاً شیوع پدیده های شومی مثل خانه های اشتراکی، کانکس خوابی، اجاره خرپشته و اتاق های زیر ۱۰ متر بیشتر می شود.

نکات قابل توجه
  • بحران مسکن در ایران به مرحله ای رسیده که بسیاری از مستاجران ناچار به اجاره واحدهای غیر استاندارد و کوچک با قیمت های سرسام آور هستند.
  • این وضعیت نه تنها کیفیت زندگی این افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده، بلکه زمینه ساز معضلات اجتماعی جدیدی نیز خواهد شد.
  • ضروری است که دولت برای حل این معضل اقدامات اساسی انجام دهد، از جمله کنترل تورم، افزایش عرضه مسکن و حمایت از حقوق مستاجران.

دیدگاه ها غیرفعال است