گرانی بی‌رویه شن و ماسه؛ ضربه سنگین به بازار مسکن

گرانی بی‌رویه شن و ماسه؛ ضربه سنگین به بازار مسکن

افزایش قیمت شن و ماسه: بی‌تدبیری مسئولین و بحران صنعت ساختمان


در روزهای کنونی، گرچه بازار بیشتر نهاده های ساختمانی آرام و باثبات است اما به نظر می آید که نمی توان همین موضوع را در مورد بازار شن و ماسه نیز اعلام کرد. رئیس کمیسیون احداث اتاق بازرگانی گرگان اعلام کرد که گرانی های اخیر شن و ماسه، نشان واضح بی تدبیری مسئولین است.

به گزارش پرشین سازه ، سید محمد مرتضوی تاکید کرد که باید ملاحظاتی از قبل در نظر گرفته می شد تا امروز دچار گرانی شن و ماسه نشویم اما متاسفانه این موضوع به حال خود رها شد. وی در دومین جلسه کمیسیون احداث اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد که این دو نهاده ساختمانی به شدت در قیمت نهایی مسکن و ساختمان موثر هستند. وقتی که قیمت ها به یک باره تغییر می کنند، طبیعتاً کمبود رخ می دهد و در نهایت، قیمت فرآورده هایی مثل بتن نیز بالا می رود.

مرتضوی تاکید کرد که در همین مدت کوتاه، قیمت شن و ماسه دو برابر شده است و همین مسئله، مسکن را از دسترس مردم دورتر می کند. زمانی که کنترلی روی گرانی وجود ندارد، اتفاق هایی مثل دو برابر شدن قیمت شن و ماسه طبیعی است و باید در انتظار آن ها بود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به اثر این گرانی ها بر صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت:

با این شرایط، سقوط در انتظار صنعت ساختمان خواهد بود و پروژه های عمرانی هم دچار گرفتاری خواهند شد. با آسیب دیدن صنعت ساختمان، بخش اشتغال کشور نیز آسیب خواهد دید.

وی در ادامه به اشتغال مهندسان کشور نیز اشاره کرد و تاکید داشت که نگاهی به وضعیت جامعه مهندسان به خوبی مشخص می کند که شرایط کنونی صنعت ساختمان چگونه است. بر اساس نظر ایشان، صنعت ساختمان قفل شده و به سختی حرکت می کند.

ایشان دوباره تاکید کرد که اگر تدبیر خوبی در خصوص این ماجرا اندیشیده می شد و از قبل، ملاحظاتی صورت می گرفت، امروز شاهد گرانی شن و ماسه نبودیم.

واقعیت اینجاست که هرگونه گرانی نهاده های ساختمانی در قیمت نهایی مسکن اثر می گذارد. در حال حاضر نیز، شرایط بازار مسکن به نحوی نیست که طاقت یک گرانی دیگر داشته باشد. سازندگان که مدت هاست بازار تولید را رها کرده و به بازارهای موازی روی آورده اند. متقاضیان مسکن نیز که دیگر قدرت خرید ندارند. بنابراین گرانی شن و ماسه، فقط به نفع دلالان و سوداگرانی خواهد بود که از این بستر، پولی به جیب می زنند.

رئیس کمیسیون احداث اتاق بازرگانی گرگان از عدم تحرک ذینفعان ابراز تعجب کرد و خاطرنشان ساخت که انتظار می رفت این ذینفعان از گرانی شن و ماسه به تکاپو بیفتند. واقعیت اینجاست که بدون یک صدای بلند و یکپارچه، نمی توان مشکل مسکن را حل و فصل کرد.

سید محمد مرتضوی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که اصلا قابل قبول نیست یک کالایی تولید شود و چند نفر برای قیمت گذاری آن تصمیم گیری کنند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که فضایی در اختیار برخی از افراد قرار داده شده که غیرطبیعی و غیرمنطقی است و بستر سوءاستفاده را مهیا کرده است. برخی از تولیدکنندگان در همین شریط، سودهای خارج از عرف به دست می آورند و دستگاه های نظارتی هم توجهی به این موضوع ندارند. لازم است که این دستگاه ها، به میزان تولید و سود تولیدکنندگان ورود کرده و همه چیز را بررسی کنند تا دیگر شاهد گرانی نباشیم.

ایشان در ادامه به این نکته اشاره کرد که مهمترین مسئله این روزهای بازار، تولید است. حتی با وجود دستگاه های نظارتی، اگر تولید به اندازه کافی نباشد، طبیعی است که گرانی پیش بیاید و بازار سیاه شکل بگیرد.

مرتضوی اعلام کرد که در اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، این موضوع را مطرح خواهد کرد. وی همچنین از مهندسان و انجمن پیمانکاران درخواست کرد که در جلسه مزبور، دست پر باشند و آمارهای آپدیت شده ارائه کنند.

رئیس کمیسیون احداث اتاق بازرگانی گرگان در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که پیشنهادهای مختلفی در این جلسه ارائه می شود و راهکارهای عملی نیز در اختیار دستگاه های نظارتی قرار می گیرد.

گران شدن هیچ یک از نهاده های ساختمانی قابل قبول نیست، چرا که بازار مسکن دیگر ظرفیت گرانی های جدید را ندارد. رکود یک سال اخیر نیز، حکایت همین موضوع است و نشان می دهد که قدرت خرید متقاضیان به طور کامل از بین رفته است.

در حال حاضر، تنها کسانی که در بازار مسکن دیده می شوند، دلالان و سوداگران هستند. گرانی نهاده های ساختمانی نیز، در نهایت فقط به نفع همین افراد است.

دیدگاه ها غیرفعال است