وضعیت بازار مسکن مرداد ماه ۱۴۰۲

وضعیت بازار مسکن مرداد ماه 1402

در حالی که هنوز بازار مسکن از رکود عمیق اوایل سال خارج نشده، پیش بینی ها بر این است که محرم و صفر نیز، رکود دیگری در این بازار ایجاد کنند. این موضوع به زعم بسیاری از کارشناسان، می تواند تبعات مثبت و منفی برای بازار داشته باشد.

به گزارش پرشین سازه ، حالا که قیمت بسیاری از شاخص های مالی مثل طلا و خودرو پایین آمده است، انتظار می رود که قیمت ملک نیز پایین تر بیاید. البته از آن جایی که اثرپذیر بودن بازار مسکن دیرتر از سایر بازارها رخ می دهد، باید حداقل یک فصل منتظر بمانیم.

به هرحال، ماه محرم و صفر به شکل سنتی، مردم دست از معاملات مسکن می کشند و همین موضوع رکود را تا پایان این دو ماه، ادامه دار می کند.

به طور کلی می توان گفت که خریداران بازار مسکن، انتظارات کاهشی دارند. به همین دلیل است که همچنان میزان عرضه از خرید بیشتر است. البته باید بگوییم که تعداد خریداران کمتر شده وگرنه، تعداد فروشندگان همان است.

نتیجه ی کلی این وضعیت، چرخش بازار مسکن به نفع خریداران است.

از طرف دیگر، جنبه ی منفی چنین اتفاقی، می تواند این باشد که ساخت و ساز را کاهش دهد. به این ترتیب در بلندمدت، عرضه ی مسکن کمتر می شود. البته از آن جایی که مسکن یک حوزه ی پیشران اقتصادی است، توقف ساخت و سازها می تواند روی وضعیت اقتصادی قشر عظیمی از مردم نیز اثر منفی بگذارد.

جستجوی کوتاهی در بنگاه های شهر تهران نشان می دهد که در قیاس با اردیبهشت، قیمت املاک حدود ۵ الی ۲۵ درصد کمتر شده اند. در واقع هر چیزی هم که این روزها در بازار ملک، خرید و فروش می شود، با تخفیف و زیرقیمت عرضه می شود.

حدود ۲۰ روز است که قیمت های اعلامی در بازار مسکن به یک ثبات نسبی رسیده است و خیلی از کارشناسان اعلام می کنند که بازار مسکن در مقابل کاهش بیشتر قیمت ها، مقاومت می کند.

از سوی دیگر، برخی می گویند که بهتر است خریداران برای ورود به بازار ملک صبر کند و اجازه بدهند که دوره ی رکود تکمیل شود. پیش از گرانی های سال ۹۶ در بازار مسکن، دوره های رکود حدودا ۱۰ الی ۱۲ فصل طول می کشید. اما بعد از آن، عموما رکود تورمی رخ می داد.

اصلی ترین محرک بازار مسکن، نرخ ارز است. بیش از ۲۲ فصل است که دوره ی رکود تورمی آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. چرا که بیشتر متقاضیان مسکن، قدرت خرید خود را از دست داده اند. تا زمانی که محرک اصلی بازار، یعنی قیمت ارز تلنگری وارد نکند، همچنان در دوره ی رکود و استراحت بازار باقی خواهیم ماند.

از طرف دیگر، دولت نیز برنامه های مختلفی برای بهبود وضعیت بازار ملک تدارک دیده است. از پرداخت وام ودیعه ی مسکن گرفته تا آغاز طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال!

دولت سیزدهم کار را جلوتر برده و حتی برخی از بنگاه های متخلف و فاقد جواز را نیز پلمپ کرده است تا از این طریق بتواند آرامش را به بازار مسکن برگرداند. اما به نظر می آید که تمام این اقدامات نتوانسته است که قیمت ملک و به خصوص اجاره ی آن را تعدیل نماید.

یکی از کارشناسان مسکن و فعالان این بازار می گوید که برای ایجاد ثبات در بازار ملک نیاز به برنامه های میان مدت و بلند مدت است.

مهدی روانشادنیا در ادامه گفت: در حال حاضر هرکسی که توان خرید ملک داشته باشد، تعلل نمی کند. اقدام درست هم همین است چرا که وضعیت رکودی، ورق را به نفع متقاضیان مصرفی برگردانده است و می تواند از این وضعیت بهره ببرد.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه به ثبات ایجاد شده در بازارهای موازی پرداخت. اگرچه افت قیمت ها در بازار ملک نسبت به بازار خودرو، بسیار کمتر بوده است.

وی تاکید کرد که برای تحلیل بهتر شرایط بازار باید در انتظار پایان رکود و آغاز فصل پاییز باشیم.

به نظر می آید که بازار مسکن در انتظار به سر می برد. اقداماتی هم از سوی دولت برای مهار نقدینگی صورت گرفته که ممکن است روی بازار هم اثر بگذارد. ساخت مسکن نیز با جدیت بیشتری دنبال می شود و تمام این مسائل، به فعالان بازار مسکن می گوید که در حال حاضر باید صبر کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است