وضعیت بازار آهن و فولاد آذر ۱۴۰۱

وضعیت بازار آهن و فولاد آذر 1401

این روزها در برخی از بازارهای نهادهای ساختمانی مثل آهن شرایط باثبات و نسبتاً آرامی را شاهد هستیم. گزارش ها از بازار آهن داخلی آهن نشان می دهد که در طول چند روز اخیر، قیمت ها ثابت مانده اند.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از فروشندگان آهن داخلی ترجیح داده اند که در طول این چند روز قیمت ها را ثابت نگه دارند. حتی بررسی ها نشان می دهد که برخی از آن ها، کاهش قیمت نیز داشته اند. با این وجود، به نظر می آید که حجم معاملات صورت گرفته در طول این چند روز اصلا جالب نبوده است و در کمترین حالت خود قرار دارد.

نکته ی جالب تر اینجاست که بازار مصالح ساختمانی معمولا از بازار ارز تاثیر می گیرد و در طول چند روز اخیر، قیمت دلار با ثبات نسبی همراه بوده است. اما دیروز با افزایش ۴۰۰ تومانی مواجه شد و با قیمت ۳۵ هزار و ۶۳۰ تومان به فروش رسید. اما با این حال، قیمت آهن داخلی تغییر چندانی نداشت.

نوسانات بازار آهن چگونه بوده است؟

بررسی های میدانی از بازار میلگرد نشان می دهد که بیشتر کارخانه های تولیدی، قیمت خود را ثابت نگه داشتند اما برخی از مبادی فروش عمده، کالای خود را حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت دادند. به همین دلیل است که کف قیمت میلگرد آجدار در بازار حدود ۱۵.۵۰۰ الی ۱۵.۹۰۰ هزار تومان بوده است.

قیمت قوطی و پروفیل در روز گذشته ثابت اعلام شد اما برخی نوسانات کوچک نیز قابل مشاهده بود. مثلا برخی از کارخانه های تولیدی کاهش ۱۰۰ تومانی داشتند. قیمت قوطی آهن با ضخامت ۲ میلیمتری، قیمتی برابر با ۲۱ الی ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است.

در این میان قیمت دیگر فرآورده های آهنی مثل لوله مانیسمان، گازی، مبلی و انواع لوله ها نیز، قیمت ثابتی در روز گذشته داشتند. نبشی و ناودانی ایرانی نیز حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. در این میان چند شرکت تولیدی نیز، محصولات خود را تغییر قیمت ندادند و ثابت باقی ماندند.

قیمت روز تیرآهن شاخه ای، با کاهش ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی مواجه شد. این تغییر قیمت در برخی از مبادی های فروش عمده وجود نداشت و قیمت ها ثابت باقی ماند. در این میان قیمت روغن گالوانیزه، روغنی و رنگی هم کمتر شد و حدود ۵۰ تومان معامله گردید.

در این میان کارخانه های تولید ورق سیاه نیز تصمیم گرفتند که قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارند. البته برخی از آن ها با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مواجه شدند.

بررسی های میدانی از بورس کالا در روز گذشته نشان می دهد که حدود ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۳۰ تُن محصول فولادی به تابلوی بورس اضافه شده است که معادل ۷۳.۴ درصد می باشد. از این تعداد، حدود ۸۵ هزار و ۵۰ تن به شمش بلوم تعلق داشت که نرخ پایه ی آن، ۱۵ هزار و ۳۷۰ تومان اعلام شد. اما استقبالی از این محصول صورت نگرفت و به همین دلیل از روی تابلو حذف شد.

امروز نیز حدود ۵ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان در بورس کالا عرضه شده است.

صادرات فولاد در سال جاری کاهش داشته است

در این میان که وضعیت بازار فولاد داخلی به این صورت است و استقبال چندانی از آن صورت نمی گیرد، شرایط صادرات نیز چنگی به دل نمی زند.

بر اساس گزارش هایی که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده است، در هفت ماه گذشته روند صادرات فولاد در قیاس با ماه های مشابه سال قبل، روند کاهشی داشته است.

به این ترتیب می توان گفت که صادرات فولاد در این هفت ماه با کاهش ۹ درصدی مواجه بوده است. همچنین مقاطع تخت و طویل نیز ۴ درصد کمتر شده است. در کل میزان کاهش صادرات امسال در قیاس با سال گذشته، حدود ۴۵۰ هزار تن بوده است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که به طور کلی حدود ۷.۵ درصد دچار کاهش صادرات در این محصول شده ایم.

بررسی ها نشان می دهد که یکی از اصلی ترین دلایل کاهش صادرات فولاد در این بازه ی ۷ ماهه، عوارض سنگین صادراتی برای محصولات فولادی است. چرا که بیشتر صادرات محصولات فولادی ایران به محصولات میانی تعلق دارد که معمولا هم به شکل سفارشی صادر می شوند.

به این صورت که پس از عقد قرارداد تا ثبت در گمرگ، ممکن است ۲ الی ۳ ماه طول بکشد. به همین دلیل، اثر مصوبه بعد از چند ماه در بازار مشاهده می شود و بر اساس گزارش ها، اثر این مصوبه در آمار صادرات محصولات فولادی در دو ماه تیر و مرداد نمود بیشتری داشته است.

خیلی از کارشناسان این انجمن می گویند که وضع چنین مصوبه ای برای صادرات محصولات فولادی، می تواند اثرات جبران ناپذیری روی این صنعت داشته باشد. اولین نتیجه اش هم این می شود که صادرات این محصولات فولادی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. از آن جایی که اصلاح این مصوبه در زمان مقتضی صورت نگرفت، بازار فولاد دچار ضرر شد. همچنین بازارهای هدف فولاد در خارج از کشور نیز از دست رفت. البته نباید فراموش کرد که ارزآوری فولاد ایران نیز از بین رفت. فولادی که در آن زمان بیشترین نرخ خود را داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است