خرید ملک زیر ۳ میلیارد تومان در تهران!

خرید ملک زیر 3 میلیارد تومان در تهران!

با 3 میلیارد تومان، حتی خانه کوچک در تهران پیدا نمی‌شود!


تا همین چند سال پیش با بودجه ی سه میلیارد تومانی، امکان خرید بهترین واحدهای بزرگ متراژ در نقاط شمالی پایتخت وجود داشت اما این بودجه حالا به زحمت برای خرید یک واحد کوچک بدون امکانات در جنوبی ترین نقاط تهران کافیست.

به گزارش پرشین سازه ، آوار گرانی روی سر بازار مسکن نقاط جنوبی تهران نیز ریزش کرده و حالا دیگر نمی توان املاک ارزان قیمتی در این نقاط پیدا کرد. حتی جنوبی ترین مناطق پایتخت نیز با افزایش قیمت مواجه شده اند و با بودجه ای زیر ۳ میلیارد تومان، خیلی سخت می توان خانه ای مناسب پیدا کرد.

با این بودجه، می توان واحدهایی کوچک متراژ در برخی از نقاط جنوبی و مرکزی تهران یافت. بیشتر این واحدها از ۳۵ الی ۶۰ متر هستند و سن آن ها نیز بین ۶ الی ۲۴ سال است.

واقعیت اینجاست که عرضه و تقاضای موجود در بازار مسکن کاملا نامتعادل است و همین مسئله منجر به گرانی مسکن شده! چرخ تولید مسکن مدت هاست که متوقف شده و حتی طرح هایی مثل نهضت ملی مسکن نیز نتوانسته تکانی به آن بدهند. گرچه گفته می شود که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در کل کشور روند ساخت خود را آغاز کرده اند و حتی ۶۰۰ هزار واحد نیز به متقاضیان تحویل داده شده اما واقعیت اینجاست که این تولیدات و بهره وری ها، اثری روی قیمت بازار نگذاشته و همچنان ارزش ملک به شدت بالاست و از دسترس عموم مردم خارج می باشد.

البته در این میان نباید اثر تورم و تحریم را دست کم گرفت، چرا که این دو مورد نیز توانسته اند نا به سامانی های زیادی در بازار مسکن ایجاد کنند و عملاً خرید مسکن را از دسترس متقاضیان خارج سازند.

حالا کار به جایی رسیده که با بودجه ی ۳ میلیاردی که اتفاقاً برای متقاضیان مسکن اصلا رقم کمی نیست، فقط می توان واحدی بدون امکانات و کوچک در نقاط جنوبی تهران خریداری کرد که برخی از آن ها، حقیقتاً برای زندگی چندان مناسب نیستند.

مثلا یک واحد ۶۷ متری در محله فلاح تهران که شش سال از ساخت آن می گذرد، با قیمت متری ۴۴ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان آگهی شده است. قیمت نهایی این ملک حدود ۳ میلیارد تومان خواهد شد.

بیشتر واحدهای ۳ میلیاردی در همین محله هستند اما می توانید در پاستور، شهرک ولیعصر، سلسبیل و حتی خیابان شریعتی نیز واحدهایی در متراژهای مختلف با قیمت یکسان پیدا کرد.

مثلاً یک واحد ۴۸ متری که در سال ۸۴ ساخته شده و در محله سلسبیل واقع شده است، با قیمت ۳ میلیارد تومان عرضه شده! قیمت هر متر مربع از این واحد، ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است. به دلیل دسترسی خوب محله سلسبیل به مرکز شهر، قیمت این واحد نسبتاً مناسب می باشد اما به هرحال، هنوز هم خیلی از متقاضیان قادر به خرید آن نیستند.

یک واحد دیگر در محدوده میدان پاستور که در سال ۸۱ ساخته شده و بیش از ۲۲ سال دارد، به قیمت سه میلیارد تومان توسط مالک آگهی شده است. این واحد ۴۸ متر دارد و امکانات خاصی برای آن ذکر نشده است.

یکی دیگر از واحدهایی که می توان با بودجه زیر ۳ میلیارد تومان خریداری کرد در افسریه واقع شده و ۵۶ متر دارد. سال ساخت این واحد به ۱۳۸۴ برمی گردد و امکانات خاصی برای این واحد نیز اعلام نشده است.

مورد جالب توجهی که در میان واحدهای زیر ۳ میلیارد تومان وجود دارد، واحدی ۳۵ متری در محله شریعتی است که در سال ۸۰ ساخته شده و یک اتاق خواب دارد.

الباقی واحدهای این چنینی در حواشی شهر واقع شده اند. مثلا در باقرشهر تهران می توان یک واحد ۸۰ متری دو خوابه را با قیمت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

یک واحد ۳۵ متری دیگر نیز که در محله استاد معین واقع شده و دارای یک اتاق خواب، با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شده است. این واحد در طبقه اول واقع شده و امکانات خاصی ندارد.

در محله گمرک هم می توان واحدهای زیر ۳ میلیارد تومان را پیدا کرد. مثلاً یک واحد ۴۰ متری که در سال ۸۶ ساخته شده و دارای ۱ اتاق خواب است، باید قیمت ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آگهی شده! مالک می گوید که نقدینگی مورد نیاز برای خرید این ملک، ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است و ۲۵۰ میلیون نیز در رهن مستاجر می باشد.

با توجه به وضعیت قیمت ها، به نظر می آید که خیلی از متقاضیان مسکن از چنین قیمت هایی استقبال خواهند کرد. روند صعودی بازار نشان می دهد که در هر حالت، خرید مسکن بازدهی خوبی دارد و به هر صورت، قرار نیست که قیمت ها تغییری کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است