مشکلات صدور پروانه ساختمانی؛ مقصر کیست؟

مشکلات صدور پروانه ساختمانی؛ مقصر کیست؟

رکود در ساخت و ساز مسکن؛ چرا صدور پروانه ساختمانی 6 ماه طول می کشد؟


یکی از مشکلاتی که منجر به عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز شده، بحث طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی است. در شرایطی که رکود بر بازار تولید مسکن سایه افکنده، باید هرچه سریع تر، فکری به حال این معضل صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت ساخت مسکن در سال ۱۴۰۲ کاملا بحرانی بود و نشان از شرایط وخیم تولید می داد. به گزارش مراکز رسمی، در مهر ماه سال گذشته، صدور پروانه های ساختمانی تا ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده بود. در بهار همان سال، کل پروانه های صادر شده در تهران ۹۵۸۶ فقره بود که در قیاس با فصل گذشته با کاهش ۲۸.۴ درصدی مواجه شد.

به نظر می آید که وضعیت تولید مسکن در سال جاری نیز با بهبود چندان خاصی مواجه نباشد و شرایط گذشته را تکرار کند. آمارهایی که از ساخت و ساز مسکن در سال گذشته منتشر می شد، باید تمام مسئولین مربوطه را نسبت به شرایط، نگران می کرد اما مشخصاً به سادگی از آن عبور کردند و جدی نگرفتند.
بسیاری از انبوه سازان اعلام کردند که دلیل این کاهش، عدم همکاری شهرداری در صدور پروانه ساختمانی است. این سازمان برای صدور جواز ساختمانی، زمان زیادی را صرف می کند و در این مدت، سرمایه سازندگان به خواب می رود. در شرایط تورمی امروز، چنین پدیده ای اصلاً خوشایند سازندگان و سرمایه گذاران نیست.

به طور کلی، سه فاکتور مهم در کاهش صدور پروانه های ساختمانی موثر بوده اند. اولین مورد به سیاست های کلان اقتصادی و تاثیر آن بر حوزه ی مسکن برمی گردد. دومین موضوع، بحث هزینه هایی است که سازندگان برای دریافت مجوز ساخت باید داشته باشند که طبیعتاً خیلی از آن ها را در میانه مسیر، پشیمان می کند.
سومین مشکلی که به کاهش صدور پروانه ساختمانی منجر شده، بروکراسی های اداری پیچیده در صدور پروانه های ساختمانی است. در حال حاضر، تمام تمرکز شهرداری، صدور مجوز برای طرح نهضت ملی مسکن است و دیگر بخش ها را فراموش کرده. در نتیجه، ساخت و ساز با کاهش رو به رو شده است.
از آن جایی که کاهش تولید مسکن به افزایش قیمت در این بازار منجر می شود، سوال اینجاست که با توجه به حساسیت موضوع، چرا دستگاه های مربوطه و به خصوص شهرداری ها، اقدامی در راستای بهبود روند صدور مجوز ساختمانی انجام نمی دهند؟ مشکلات مربوط به صدور پروانه ساختمانی باید هرچه سریع تر حل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد که نقش این سازمان در طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی صفر است. حمزه شکیب تاکید کرد که این سازمان وظایف خود را به خوبی ایفاء می کند و مشکل از جای دیگریست.
وی در ادامه به تشریح روند صدور پروانه ساختمانی و نقش سازمان نظام مهندسی در آن پرداخت و گفت:

طراحی یکی از بخش های اصلی صدور پروانه های ساختمانی است. وقتی که طراحی ساختمان تکمیل شده، طراح آن را آپلود می کند. همین روند نزدیک به دو هفته طول می کشد. بعد از آن نوبت تعیین ناظر می رسد که در این خصوص نیز، مشکلی وجود ندارد و خیلی زود، مهندس ناظر تعیین می شود.

شش ماه انتظار برای صدور پروانه ساختمانی!

گرچه نمی توان زمان مشخصی را برای صدور پروانه ساختمانی تعیین کرد اما در حال حاضر، به شکل میانگین شش ماه طول می کشد تا روند صدور پروانه ساختمانی طی شود. از آن جایی که در گذشته، روند صدور این مجوزها نزدیک به ۲ سال طول می کشید، می توان گفت که پیشرفت خوبی حاصل شده اما هنوز هم کافی نیست.

حمزه شکیب تاکید کرد که سازمان های نظام مهندسی ساختمان ها در استان های مختلف کشور، مشکل خاصی ندارند و کلاً نزدیک به شش ماه طول می کشد تا کل روند طی شود.
در این میان، سازندگان اعتقاد دارند که مقصر اصلی طولانی شدن روند صدور مجوزها، سازمان شهرداری است. همین موضوع سبب شده که واحدهای زیادی به بازار عرضه نشود و بازار با رکود سنگین مواجه گردد. علاوه بر این، افزایش قیمت مسکن نیز تبعات همین کم کاری شهرداری هاست.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن اعلام کرد که اگر شهرداری در پروسه صدور مجوز ساختمانی، همکاری بیشتری از خود نشان دهد و با سازندگان کنار بیاید، می توانیم شاهد افزایش واحدهای ساخته شده باشیم و بازار مسکن نیز تکانی جدی خواهد خورد.
در روزهای آغازین طرح نهضت ملی مسکن، بسیاری از مسئولین اعلام کردند که زمان صدور مجوزها باید حداکثر ۲ ماه باشد اما با این وجود، هنوز هم می بینیم که بسیاری از سازندگان از روند طولانی صدور پروانه ساختمانی گلایه دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است