مسکن اندیشه با کاهش ۲۰ درصدی قیمت مواجه شد

مسکن اندیشه با کاهش 20 درصدی قیمت مواجه شد

بازار مسکن شهرهای اطراف تهران، دستخوش کاهش قیمت شدیدی شده است. این تغییر قیمت که ابتدا از شهر پردیس و به دلیل پلمپ بنگاه داران متخلف شروع شد، حالا به شهرهای دیگری مثل اندیشه نیز رسیده است.

در زمستان سال گذشته، قیمت مسکن این شهر به متری ۵۰ میلیون تومان نیز رسید اما حالا اخباری که به گوش می رسد نشان از کاهش قیمت در این شهر می دهد. به نحوی که قیمت هر متر به زیر ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، شهر اندیشه نیز مانند دیگر شهرهای اطراف تهران، همگام با پایتخت در روند صعودی قیمت مسکن بودند. به نحوی که دیگر اجاره ی مسکن نیز در این شهرها سخت شده بود. در واقع، به نظر نمی آمد که قیمت اجاره ی مسکن در شهرهایی مثل پردیس، پرند و اندیشه و…فرق چندانی با جنوب و مرکز تهران داشته باشد.

این روند تا فروردین سال جاری ادامه پیدا کرد و بعد از آن توقفی کوتاه داشت و سپس روند کاهشی را دنبال نمود.

قیمت هر متر مربع مسکن در شهر اندیشه و در ابتدای سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰ میلیون تومان بود. این قیمت برای فازهایی مثل فاز ۱ تا ۳، شهرک مریم، شهرک شاهد و وائین صدق می کرد. اما با جهش عجیب قیمت در مهر ماه سال ۱۴۰۱، شهر اندیشه نیز بی نصیب نماند.

گرانی پایتخت به این شهر نیز سرایت کرد و باعث شد که قیمت هر متر مربع مسکن در شهر اندیشه از مرز ۵۰ میلیون تومان نیز عبور کند. در نتیجه، گرانی شدیدی بر املاک این شهر حاشیه ای مستولی شد.

اما امروز که ثبات نسبی در بازار ملک شاهد هستیم، قیمت واحدهای مسکونی این شهر نیز دچار ریزش شده و حباب قیمتی آن ها نیز ترکیده است. در حال حاضر، قیمت هر متر مربع مسکن اندیشه به شکل میانگین کمتر از ۴۰ میلیون تومان است. به عبارت دیگر می توان گفت که قیمت مسکن اندیشه با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است.

البته نباید فراموش کرد که قیمت ۴۰ میلیونی هنوز هم فاصله ی زیادی با قیمت ۲۰ میلیونی ابتدای سال گذشته دارد و هنوز هم برای قشر زیادی از مردم گران محسوب می شود.

وضعیت بازار ملک اندیشه

جستجوی کوتاهی در بازار ملک اندیشه نشان می دهد که قیمت ها در حوالی قیمت میانگین می چرخند. مثلا یک واحد ۶۴ متری که در فاز ۱ واقع شده و تمام امکانات رفاهی مانند پارکینگ و انباری هم دارد، با قیمت ۱.۹ میلیارد تومان آگهی شده است. به این معنی که قیمت هر متر مربع از این واحد ۲۹.۵ میلیون تومان است.

یک واحد دیگر نیز ۷۳ متر دارد، ۲.۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. به طور کلی به نظر می آید که قیمت یک مسکن زیر ۱۰۰ متر در این شهر، حدودا ۲ الی ۳ میلیارد تومان است.

دیگر واحدهای این شهر با قیمت هایی مثل ۲.۲ میلیارد تومان برای یک واحد ۶۶ متری، ۲.۷ میلیارد تومان برای یک واحد ۶۴ متری و…آگهی شده اند.

یک واحد مسکونی ۸۰ متری که مجهز به پارکینگ، آسانسور و انباری است نیز با قیمت ۳ میلیارد تومان آگهی شده که نشان می دهد مالک برای هر متر مربع از این خانه، مبلغ ۳۷.۵ میلیون تومان در نظر گرفته است.

اگر در شهرک های حوالی اندیشه مثل شهرک مریم به دنبال خانه باشید نیز با قیمت های مشابهی رو به رو می شوید. یک واحد مسکونی ۸۵ متری واقع در این شهرک با قیمت ۲.۳ میلیارد تومان آگهی شده است. واحد مزبور نیز امکانات کامل را دارد و قیمت هر متر مربع آن ۲۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

اما با تمام اخباری که در مورد تخفیف ۲۰ درصدی فروشندگان ملک در اندیشه به گوش می رسد، باز هم رکود سنگینی بر بازار آن حاکم است. در واقع بیشتر بنگاه های معاملات املاک کاملا خالی هستند و مدت ها از زمانی که معامله ی خرید و فروش مسکن داشته اند، می گذرد!

بسیاری از آن ها اعلام می کنند که وضعیت این بازار در روزهای آتی بدتر هم می شود و تقاضای مصرفی کمی به دفاتر مشاوره املاک سر می زنند. چرا که انتظار می رود که به زودی، پایین تر هم بیاید.

در چنین شرایطی نمی توان گفت که وضعیت بازار مسکن بهبود پیدا کرده است چرا که فقط در شرایط رونق معاملات است که می توان به بهبود اوضاع امیدوار بود.

وضعیت بازار ملک شهر اندیشه نیز مانند دیگر شهرهای اطراف تهران مثل پردیس و پرند، جالب نیست و به تبعیت از بازار مسکن تهران، دچار کاهش قیمت شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است