قیمت ملک در منطقه ۱۷ تهران خرداد ۱۴۰۳

قیمت ملک در منطقه 17 تهران خرداد 1403

رکود در بازار مسکن تهران؛ قیمت ها در منطقه 17 سر به فلک کشید!


بازار مسکن تهران روزهای سختی را پشت سر می گذارد و رکود شدیدی که بر آن حاکم شده، خیلی از فعالان، واسطه گران و معامله کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است. حالا گفته می شود که با وجود رکود و کاهش تعداد فایل های خرید و فروش، باز هم قیمت ها به شکل سرسام آوری بالا می روند و حتی جنوبی ترین مناطق تهران، مثل منطقه ۱۷ نیز از این افزایش قیمت ها در امان نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، گشت و گذاری در بازار ملکی منطقه ۱۷ تهران نشان می دهد که تعداد فایل های اجاره و فروش کمتر شده و بسیاری از واسطه گران ملکی، روزگار خوبی را پشت سر نمی گذارند و به شدت تحت فشار هزینه های معیشت هستند.

گرچه در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ شاهد رشد خفیف و جزئی معاملات مسکن بوده ایم اما به نظر می آید با فرا رسیدن آخرین ماه بهار، دوباره بازار به حالت عادی خود برگشته و تعداد معاملات کمتر شده است. در واقع، در شرایطی که متقاضی موثر در بازار وجود ندارد، چنین اتفاقی کاملاً قابل پیش بینی بود.
به گفته ی بسیاری از واسطه گران ملکی، حتی فایل های اجاره نیز کمتر شده است. در واقع خیلی از مستاجران و موجران، ترجیح داده اند که قراردادهای قبلی خود را تمدید کرده و به هزینه های جدید جا به جایی تن ندهند.
در منطقه ۱۷ تهران، رشد قیمت ها ۱۰ درصد بوده است و بیشتر کسانی که فروشنده هستند، سازندگانی می باشند که واحدهای خود را تکمیل کرده و حالا آماده به فروش هستند. واقعیت اینجاست که برای این حجم از واحدهای مسکونی، متقاضی موثری وجود ندارد که قادر به خرید ملک باشد.

بخش زیادی از فروشندگان ملکی، به دنبال تبدیل ملک خود به احسن هستند. به همین دلیل است که اصلا قائل به تخفیف نمی باشند و ترجیح می دهند در شرایط کنونی صبور بوده و ملک خود را نفروشند. واقعیت اینجاست که با قیمت های کنونی بازار، کمتر کسی می تواند ملک قدیمی خود را به احسن تبدیل کند.
منطقه ۱۷ تهران که سابقاً یکی از ارزان ترین محله های پایتخت از لحاظ قیمت مسکن محسوب می شد، حالا با قیمت های جدید رو به رو شده که اصلاً در حد و اندازه بودجه ی متقاضیان نیست. مثلا یک واحد ۸۰ متری در محله بلورسازی با قیمت ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده است. این واحد گرچه نوساز است اما مبلغ بسیار بالایی دارد و عملاً از دسترس خیلی از متقاضیان مسکن خارج است.

حتی در دیگر محله های این منطقه مثل محله آذری نیز نمی توان واحدهای خوش قیمت پیدا کرد. یک واحد ۹۳ متری که ۲ سال از زمان ساخت آن می گذرد، با قیمت ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. تا همین دو سال پیش، با چنین بودجه ای، خانه ای مناسب در محله های مرکزی و غربی تهران خریداری می شد.
اگر جستجوی کوتاهی در محله های مختلف منطقه ۱۷ داشته باشید، متوجه می شوید که قیمت بیشتر محله ها به همین منوال است و با رشد عجیبی مواجه شده اند. یک واحد ۶۳ متری در محله امامزاده حسن با قیمت ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان ارائه شده است. این واحد ۱۹ سال ساخت می باشد و امکانات خاصی برای آن ذکر نشده است.

در محله گلچین نیز می توان یک واحد ۸۳ متری را با قیمت چهار میلیارد تومان خریداری کرد. واحد مزبور سه سال ساخت می باشد و دارای امکانات جزئی است. در محله های شلوغ تر منطقه ۱۷، شاید بتوان واحدهای خوش قیمت تری خریداری کرد. مثلا یک واحد ۶۳ متری در محله یافت آباد با قیمت ۳ میلیارد تومان به فروش می رسد. واحد مزبور پنج سال ساخت است. در محله هایی مثل فلاح می توان واحدهای خوش قیمتی پیدا کرد که نسبت به دیگر محله های منطقه ۱۷، قیمت ارزان تری ارائه می کنند. مثلا یک واحد ۶۰ متری در این محله با قیمت ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان عرضه شده است.
از آن جایی که یافتن خانه های نقلی و خوش قیمت در تهران سخت شده، وجود چنین واحدهایی در منطقه ۱۷، آن را به نقطه ای محبوب برای خانه اولی ها و سرمایه گذاران ملکی تبدیل کرده است. مثلا یک واحد ۳۷ متری در محله فلاح با قیمت ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده که برای افرادی که بودجه ی محدودی دارند، گزینه ی خوبی محسوب می شود.
البته وجود چنین واحدهای منجر به افزایش تقاضا در این منطقه شده و در نهایت، قیمت ملک را ۱۰ درصد بالا برده است. این موضوع در شرایطی رخ می دهد که بازار مسکن کاملاً راکد است و اتفاق خاصی در آن رخ نمی دهد.

نکات قابل توجه
  • این خبر برای متقاضیان مسکن در تهران، به خصوص خانه اولی ها و سرمایه گذاران ملکی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • خبر به وضعیت رکودی بازار مسکن تهران، افزایش قیمت ها در منطقه ۱۷ و دلایل این افزایش قیمت ها اشاره می کند.
  • تاکید شده است که کمبود واحدهای مسکونی با متراژ و قیمت مناسب، منجر به افزایش تقاضا برای آپارتمان های کوچک در منطقه ۱۷ شده است.
  • خبر به خانه اولی ها و سرمایه گذاران کم بودجه توصیه می کند که منطقه ۱۷ را به عنوان گزینه ای برای خرید مسکن در نظر بگیرند.

دیدگاه ها غیرفعال است