شیب تند افزایش اجاره‌ بها در تهران

شیب تند افزایش اجاره‌ بها در تهران

اجاره‌های سرسام‌آور در تهران؛ حتی در مناطق جنوبی هم اجاره‌ها به شدت افزایش یافته است


اگر نگاهی به آگهی‌ های اجاره مسکن در سایت ها و پلتفرم های مختلف بیندازید، خواهید دید که افزایش قیمت مسکن در سال جاری، حتی در محله های پایین شهر تهران نیز بسیار محسوس است.

به گزارش پرشین سازه ، با فرا رسیدن تابستان، فصل اجاره مسکن هم آغاز شده و باز هم مثل همیشه، شاهد افزایش های عجیب و غریب قیمت اجاره بها برای مستأجران هستیم. گرچه دولت وقت در دوران کرونا سعی در برقراری یک سیاست اجرایی محکم در زمینه کنترل اجاره بها با تعیین یک سقف مشخص داشت اما مثل همیشه، بازار مسکن بی توجه به مصوبات دولت، همچنان شیب افزایش قیمت اجاره بها را، تُندتر از همیشه، طی می کند.

داستان همیشگی افزایش اجاره بها در تمامی محلات تهران

امسال اگر بگردید، خانه هایی در زعفرانیه پیدا می کنید که ۲۰ میلیارد ماهانه، اجاره بها دارند. جالب اینکه اگر محله مورد نظر خود را به نازی آباد تغییر دهید، باز هم شاهد خانه‌ های با اجاره ماهیانه ۵۰ میلیون تومان خواهید بود. این ارقام نشان از افزایش یکسان قیمت اجاره بها در هر کدام از مناطق تهران نسبت به سال گذشته دارد. آمارها نشان می دهند که تهرانی ها از بابت فشار اقتصاد و افزایش بی امان کرایه خانه، از اجبار به مهاجرت به محله های پایین تر یا حتی حاشیه نشینی نگران هستند.

مناطق شمال تهران: خانه هایی برای از ما بهتران!

اگر سری به کوچه‌ های پرشیب مناطق شمال تهران بزنیم، با کوچه باغ هایی سرسبز و مملو از درخت های قدیمی، پس کوچه های کوتاه و نازک و خیابان های تو در تو روبرو خواهیم شد. اما اگر نگاهی به ساختمان ها بیندازید، خواهید دید که مثل آن ها را حتی در یک محله پایین تر هم نمی توانید پیدا کنید، چه برسد به سایر مناطق تهران.

این محله ها به قدری به معنی واقعی کلمه، اعیان نشین شده اند، که خیلی از افراد حتی جرأت عبور و مرور از آنجا را هم ندارند چون می دانند جیب آن ها اجازه خیالپردازی در مورد داشتن یکی از این خانه ها را هم نمی دهد، چه برسد به خریدن یا حتی اجاره کردن آن ها.
اگر سری به بنگاه های معاملات مسکنی که در این مناطق قرار دارند بزنید و از قیمت اجاره بها بپرسید، با اعداد و ارقام جالب توجهی روبرو خواهید شد. به عنوان مثال یک واحد ۳۴۰ متری در محله ولنجک، با ۳ میلیارد پول پیش و ماهیانه ۲۳۰ میلیون تومان کرایه، اجاره داده می شود. البته این واحد فول امکانات بوده و با خدمات ۲۴ ساعته کامل برای ساکنین ارائه می شود.
ماجرا برای واحدهای مسکونی در مناطق همجوار دیگر هم به همین صورت است و قیمت های اجاره میلیاردی است. هزینه مسکن در این مناطق به قدری بالا رفته که حتی سلبریتی های شناخته شده هم توان خرید خانه در این محلات را ندارند و بازار اجاره داغ تر از خرید و فروش است.

این ارقام میلیاردی باعث شده تا کارکنان بنگاه های معاملات مسکن، با پورسانت هر یک قرارداد اجاره ای که می بندند زندگی خود را متحول کرده و پس از چند وقت به افرادی تبدیل شوند که واقعاً توان خرید ملک در همین مناطق را دارند.

مناطق مرکزی تهران: جایی که من و شما ساکنیم

قیمت اجاره بها در مناطق مرکزی تهران تقریباً یکدست و مشابه است. اگر مرکز را حوالی خیابان انقلاب در نظر بگیریم، می بینیم که متوسط پول پیش برای اجاره یک واحد تقریبا ۷۰ متری با دو خواب، بین ۳۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است (بسته به متراژ و منطقه و سال ساخت). همچنین متوسط کرایه ماهیانه برای واحدهای مشابه حول ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان محاسبه می گردد.

شاخص پول پیش و اجاره بها در سایر مناطق مرکزی تهران مانند صادقیه در غرب و مجیدیه در شرق نیز تقریباً مشابه همین ارقام است. اگر یک قیاس کوچک بین این اعداد و اعداد سال گذشته بکنیم، خواهیم دید که نرخ اجاره بها در سال جدید تقریباً بین ۴۰ (حداقل) تا ۱۰۰ درصد (حداکثر) زیاد شده است.
این در حالی است که از نظر قانونی این افزایش قیمت باید حداکثر ۲۰ درصد باشد!

مناطق پایین شهر تهران: اینجا هم ارزانی مُرده!

اگر وارد یکی از بنگاه های معاملات املاک در محله های اطراف دولت آباد و شهرری شوید، اولین چیزی که بنگاه دار بعد از سلام و احوال پرسی به شما می گوید، این است که قیمت مسکن خیلی بالا رفته!
تحقیقات میدانی نشان می دهند که میانگین قیمت در این مناطق تفاوت چندانی با مرکز شهر ندارد. به عنوان مثال شما می توانید یک خانه ۱۰۰ متری در اطراف میدان شهرری را با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رهن کامل کنید. قیمت رهن یک خانه ۷۰ متری در اطراف اتوبان فدائیان اسلام نیز ۸۰۰ میلیون تومان است. البته در حوالی میدان شوش و خاوران، هنوز هم می شود با ۳۰۰ میلیون تومان پیش و بین ۵ تا ۷ میلیون اجاره ماهیانه، خانه پیدا کرد، ولی همین ارقام هم نشان دهنده رشد قابل توجه قیمت اجاره بها در این مناطق است.

دیدگاه ها غیرفعال است