سامانه املاک و اسکان در بن بست

راه اندازی سامانه املاک و مستغلات به منظور افزایش شفافیت بازار مسکن صورت گرفت اما به نظر می آید که تا زمانیکه اطلاعات این سامانه ناقص است، نمی توان توقع زیادی از آن داشت. متاسفانه در این میان، بسیاری از دستگاه های ذیربط نیز برای تکمیل داده های این سامانه، همکاری لازم را ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، در صورتی که اطلاعات این سامانه تکمیل شود، می توان به راحتی آمار دقیقی از تعداد خانه های خالی درآورد و به این ترتیب مالیات بر خانه های خالی راحت تر اجرا می شود. نتیجه نهایی این اقدام، عرضه بیشتر مسکن به بازار و شکستن قیمت هاست.

در حال حاضر، دو دستگاه دولتی سازمان ثبت و توانیر زیربار اتصال به سامانه نمی روند و حاضر نیستند که به قانون تن بدهند.
دولت و مجلس در تلاش هستند که بازار مسکن را ساماندهی کنند. طرح های مختلفی که در این سال ها تصویب شده، حاصل همین تلاش بوده است. مالیات بر خانه های خالی از سال ۹۴ در مجلس و دولت پیگیری می شود و قرار بود با اجرای آن، قیمت ها کاهش پیدا کند. نزدیک به ۹ سال است که این طرح هنوز هم روی زمین مانده و به شکل درستی اجرا نشده است.
بارها از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شد که بدون اطلاعات دقیق و درست، نمی توان این طرح را عملیاتی کرد. به همین دلیل لازم است که سامانه املاک و اسکان تکمیل شده و بر اساس داده های آن، مالیات ستانی از خانه های خالی آغاز شود.
بزرگترین معضل اینجاست که داده های هر یک از سازمان های دولتی، باید با هم متصل شوند تا به یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل دست پیدا کرد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون موظف است که عملیات اتصال اطلاعات دستگاه های مختلف به سامانه املاک و اسکان را انجام دهد.

جمع آوری اطلاعات این دستگاه ها، حتی از میزان کلاهبرداری و سودجویی برخی از بنگاه های معاملات املاک و افراد فاقد مجوز نیز می کاهد و دیگر نمی توانند یک ملک را به چندین نفر فروخته یا اجاره بدهند. ۹ سال فرصت بود تا این قانون مزبور عملیاتی شود. در صورت اجرای آن، تا به امروز این قانون در میان مردم جا افتاده بود و شاید می توانست جلوی رشد بی رویه قیمت ها را بگیرد.
در حال حاضر، دو دستگاه مهم سازمان ثبت و توانیر جلوی اجرای این قانون را گرفته اند و حاضر به همکاری با وزارت راه و شهرسازی نیستند.

دستگاه های دولتی همکاری نمی کنند!

بر اساس گزارش هایی که ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد، تا به امروز اطلاعات ۷۵ میلیون ایرانی به سامانه املاک متصل شده است. اما هنوز هم برای تکمیل آن، باید تلاش های بیشتری صورت بگیرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد که هدف از راه اندازی این سامانه، شناسایی مالکان دارای خانه خالی بود. قرار بود اطلاعات املاک آن ها به سامانه مزبور متصل شود. تا به امروز این سامانه توانسته ۵۰۰ هزار واحد اولیه را به صورت کاملا آنلاین شناسایی کند. برنامه بر این بود که عرضه واحدهای مزبور به بازار صورت بگیرد تا در کوتاه مدت بتواند قیمت مسکن و اجاره ی آن را کاهش دهد. از میان ۵۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده، ۱۸۰ هزار واحد به بازار عرضه شد.

نوروزی اعلام کرد که ۱۲۰ هزار واحدی که مالکان آن ها حاضر به عرضه ی ملک خود در بازار نبودند نیز شناسایی شده و به اداره مالیات معرفی شده اند. گرچه اقدامات مزبور باعث شد که دولت قادر به کنترل جزئی بازار اجاره بها شود اما هنوز هم مسیر زیادی تا تکمیل سامانه املاک باقی مانده است.
یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که در طی سال های گذشته، دولت ها در راستای تکمیل اطلاعات سامانه مزبور تنبلی و اهمال کرده اند و اجازه داده اند که قانون مالیات بر خانه های خالی، ۹ سال زمین بماند.
اقبال شاکری تاکید کرد که حالا باید تمام ارکان دولت دست به دست هم بدهند و اطلاعات مزبور را تکمیل نمایند. هرگونه کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست. در حال حاضر، وزارت نیرو باید همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و اطلاعات انرژی واحدهای مسکونی را در اختیار سامانه املاک و اسکان قرار بدهد. اما متاسفانه شاهد همکاری چندانی از سوی این سازمان نیستیم.

شاکری تاکید کرد که تا به امروز، ۹۰ درصد اطلاعات مربوط به خانه های خالی شناسایی شده اما همچنان باید همکاری سازمان ثبت و توانیر بیشتر شود تا بتوان اطلاعات موردنظر را تکمیل کرد. تمام دستگاه های دولتی وظیفه دارند که در خانه دار کردن مردم سهیم باشند و سهم خود را در این ماجرا، ایفاء کنند.
کارشکنی هایی که امروزه در حوزه اطلاعات وجود دارد باعث شده که وضعیت بازار مسکن وخیم شود و کنترل آن از دست دولت دربرود.
شاکری گفت:

انتظار ما این است که در فصل جا به جایی، همکاری نهادها بیشتر شده و بتوانیم بازار تابستانی اجاره بها را بدون تنش و افزایش قیمت سپری کنیم.

در حال حاضر، به نظر می آید که با تکمیل اطلاعات سامانه مزبور، می توان کنترل بیشتری روی بازار اجاره مسکن داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است