رشد ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن دبی

رشد 50 درصدی اجاره بهای مسکن دبی

به نظر می آید که در حال حاضر، مسکن یکی از گران ترین کالاهای دنیا شده است. با هجوم سرمایه گذاران خارجی به کشور امارات، شاهد بودیم که قیمت اجاره بهای مسکن در شهر دبی به شدت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، شهر دبی همواره جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران مسکن داشته است و اولین بار نیست که خارجی ها برای خرید ملک به آن می روند. اما از زمانی که پای روس ها به بازار ملک دبی باز شد، شاهد افزایش فراوان اجاره بها در این شهر بوده ایم.

روس ها خانه های خریداری شده را به بازار اجاره می فرستند. از آن جایی که شهر دبی محل اقامت خیلی از شرکت ها و سرمایه گذاران است، توان مالی پرداخت اجاره ی آن بالاست. در نتیجه، خیلی زود شاهد تورم بی سابقه در امارات متحده ی عربی شدیم.

بر اساس آمارهایی که از وضعیت اجاره بها در دبی منتشر شده است، می بینیم که تورمی که روس ها باعث آن شده اند، منجر به ایجاد تورم ۵۰ درصدی در بازار اجاره مسکن شده است. اما سوال این جاست که چرا سرمایه گذاران روسی به این سمت آمده اند؟

طبیعتا جنگ با اوکراین، وضعیت را برای خیلی از سرمایه گذاران ملکی روس سخت کرد. بنابراین ترجیح دادند که سرمایه های خود را به سمت بازار ملک دبی روانه کنند. حالا که یک سال از شروع جنگ می گذرد، می توان اثر این اقدام سرمایه گذاران را در بازار ملک دبی مشاهده کرد.
آمارها و گزارش هایی که در خصوص این موضوع وجود دارد و اخیراً ارائه شده، نشان می دهد که میزان تقاضای مسکن در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ در شهر دبی، رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

تنها در ماه ابتدایی سال میلادی، شهر دبی ۸۵۱۵ معامله ی مسکن داشته است. این رقم در قیاس با سال گذشته، حدود ۴۳.۹ درصد رشد کرده است. بر اساس گفته ها و آمارها، حدود ۹۰ درصد ساکنین شهر دبی مهاجر هستند که نیازمند خانه می باشند. اما گزارش ها می گویند که فعلا میزان خانه های موجود در این شهر به هشت درصد رسید که کمترین میزان آن در طی سال های پیشین می باشد.

البته، سازمان و ارگان های مختلفی تلاش می کنند که وضعیت کنونی ملک و اجاره بهای آن در دبی را سر و سامان دهند. مثلا آژانس تنظیم مقررات املاک دبی که زیرمجموعه ی دپارتمان زمین دبی است، به مالکان اجازه نمی دهد که بر اساس ارزش فعلی بازار ملک، خانه ی خود را افزایش اجاره بدهند.

البته که طبیعتاً راه های گریز از این قانون برای مالکین وجود دارد. راهکاری که در ایران هم به کار گرفته شد. مالکین خانه های دبی به بهانه ی اینکه خودشان می خواهند در خانه ساکن شوند، مستاجرین را بیرون می کنند و بعد با قیمتی بالاتر از محدودیت های اعلام شده، خانه ی خود را عرضه می کنند.

شاهد بودیم که به محض تعیین سقف افزایش اجاره بها در دوران کرونا، خیلی از صاحبخانه ها به این ترفند روی آوردند. به نظر می آید که چنین راهکاری در کل دنیا، طبیعی است.

قبل از اینکه دنیا درگیر کرونا شود، بخش املاک دبی حدود ۲۵ درصد کاهش در طی ۵ سال اخیر را تجربه کرد. اصلی ترین دلیل این مسئله نیز، عرضه ی فراوان مسکن به بازار بود.

چنین وضعیتی می تواند بهشت سرمایه گذاران و خریداران مصرفی باشد. بیشتر سرمایه گذاران، املاک ارزان قیمت را خریداری می کردند و بعد از بازسازی آن، به توریست ها و…اجاره می دادند.

اما وقوع پاندمی کرونا نقش مهمی در بهبود وضعیت ملکی دبی بازی کرد. درست در زمانی که تمام دنیا، قرنطینه های سفت و سختی برای مهاجران و توریست ها پیاده می کردند، شهر دبی درهای خود را باز کرد و سرمایه گذاران توانستند املاک مناسبی خریداری کنند.

روس ها، اولین کسانی بودند که از این امر، استقبال کردند و ملک هایی در دبی خریداری نمودند. در واقع آمارها نشان می دهد که در سال گذشته، بیشترین میزان معاملات ملکی در دبی با روس ها بوده است. جنگ با اوکراین نیز وضعیت را وخیم تر کرد. به نحوی که دیگر کمتر سرمایه گذاری در روسیه باقی ماند.

در طی ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۲، روس ها پیشتاز معامله ی ملکی در دبی بودند. از سوی دیگر، به نظر می رسید که خریداران اروپایی نیز به دبی علاقه مند شدند. به نحوی که تعداد سرمایه گذارانی از کشورهای آلمان، انگلیس، سوئیس و ایتالیا نیز بیشتر شد.

بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی سال های اخیر امارات نشان می دهد که این کشور با اعمال سیاست های درستی مثل اعطای ویزا برای دورکاران و اجازه ی مالکیت ۱۰۰ درصد خارجی و…توانسته است که متقاضیان بیشتری را به این کشور بکشاند. خیلی از شرکت ها به دلیل شرایط مناسب اقتصادی به این کشور روی آورده اند و شعبات خود را افتتاح نموده اند.

از طرف دیگر، همین شرکت ها و کارکنانشان، نیازمند خانه هستند. از آن جایی که بیشتر افراد ثروتمند در این شرکت ها شاغل هستند، می توانند هزینه های زیادی برای اجاره بهای مسکن بپردازند. همین موضوع تورم مسکن را افزایش داده و معضل جدیدی درست کرده است.

در حال حاضر، کارشناسان می گویند که رشد قیمت مسکن در دبی، بیش از ۵۰ درصد بوده است. عددی که برای کشوری با ثبات اقتصادی امارات متحده عربی، عدد بسیار بالایی است.

از آن جایی که تمام ساکنین دبی، ثروتمندان نیستند، این موضوع تبدیل به معضل بزرگی برای کارگران و کارمندان ساده شده است. خیلی از ساکنین دبی ناچارند با این معضل بزرگ دست و پنجه نرم کنند در حالی که ثروتمندان و صاحبان شرکت های وسیع و بزرگ در دبی، هر روز در حال افزایش اجاره بهای خود هستند. موضوعی که به نظر می آید اگر فوراً فکری به حالش نشود، در نهایت می تواند تبدیل به معضل بزرگی برای وجهه ی دبی شود.

دیدگاه ها غیرفعال است