کوچ سازندگان مسکن به امارات و ترکیه

سازندگان مسکن به امارات و ترکیه کوچ کرده اند!

بسیاری از سرمایه گذاران بخش مسکن، مدت هاست که سرمایه های خود را از این حوزه بیرون کشیده اند و به نظر می آید که رغبت چندانی به حضور در این بازار ندارند. حال در جدیدترین خبرها چنین به نظر می رسد که خیلی از فعالان صنعت ساختمان به خارج از کشور سفر کرده اند و در کشورهایی مثل ترکیه و امارات به ساخت و ساز مشغول شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، از آن جایی که مدت هاست بازار ساخت و ساز و تولید مسکن در کشور بسیار راکد است، این خبر می تواند بسیار شوکه کننده باشد.

از سوی دیگر، تعداد آپارتمان هایی که متراژ بیشتر از ۹۰ متر دارند و در شمال شهر قرار گرفته اند و مالکین آن ها حاضر شده اند که زیر قیمت به فروش برساند، بسیار زیاد شده است.

بررسی ها نشان می دهد که در طول یک هفته ی اخیر، خیلی از آپارتمان های بالای ۸۰ متر تهران در مناطق میانی و شمالی، زیر میانگین قیمت منطقه به فروش رسیده اند و این نشان می دهد که دیگر مشتری چندانی برای خانه های بزرگ متراژ وجود ندارد.

از طرف دیگر، تقاضا برای خانه های ریزمتراژ و کوچک در مناطق جنوبی و میانی شهر به شدت بالا رفته است. مسئله ای که به خوبی نشان می دهد قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

در گذشته خیلی از افراد بعد از مدتی، خانه های کوچک خود را می فروختند تا واحدهایی بزرگ تر و بهتر خریداری نمایند. اما در حال حاضر چنین مسئله ای به ندرت رخ می دهد. خیلی از مالکین ترجیح می دهند در خانه های کوچک خود بمانند. این اقدام منجر به کاهش عرضه ی واحدهای کوچک نیز می شود.

فایل های قرمز مسکن چه وضعیتی دارند؟

در حال حاضر بیشتر واحدهای کوچک و ریزمتراژ، در فهرست فایل های قرمز بنگاه های معاملات املاک قرار دارند. فهرستی که نشانگر خانه های گران قیمت و پر مشتری است.

تعدادی از مشاورین املاک بخش های شمالی پایتخت می گویند که در طول چند ماه گذشته، میزان فروش های فوری مالکین بیشتر شده است. خیلی از آن ها از ترس کاهش قیمت شدید خانه های خود و پایین تر آمدن قدرت خرید مردم، ترجیح می دهند که همین امروز واحدهای خود را بفروشند.

بنابراین با این شرایط، انتظار کاهش مجدد قیمت ها در مناطق شمالی تهران دور از انتظار نیست.

معاملات مسکن همچنان راکد است!

در این میان وضعیت معاملات مسکن نیز همچنان راکد باقی مانده است. نوعی انتظار در میان قشر خریدار و فروشنده به وجود آمده است و همه منتظرند که وضعیت دلار و دیگر بازارهای موازی مشخص شود. خیلی از کارشناسان مسکن نیز نسبت به شرایط این بازار چندان خوش بین نیستند و می گویند که وضعیت راکد بازار تا انتهای سال ادامه خواهد داشت.

به دلیل شرایط بغرنج و وخیم خانه سازی در ایران است که خیلی از فعالین صنعت ساخت و ساز ترجیح می دهند که سرمایه های خود را در بازار های مطمئن تری بگذارند و به خارج از کشور کوچ کرده اند.

چرا قیمت تمام شده ی مسکن افزایش پیدا کرده است!

از آن جایی که میزان عرضه و تقاضا با هم تناسبی ندارد و کاری هم در این زمینه صورت نگرفته است، همچنان شاهد افزایش قیمت تمام شده ی مسکن هستیم. از سوی دیگر به دلیل نوسانات شدید بازار مصالح ساختمانی، ممکن است که در نهایت قیمت تمام شده ی مسکن بسیار بالاتر از حد انتظار باشد. در ضمن موضوع دستمزدها نیز مطرح است که در طول سال جاری افزایش پیدا کرده است.

همین مسائل باعث شده است که بازارهای تولید مسکن در ترکیه و امارات برای سازندگان جذاب تر باشد و به آن جا نقل مکان کنند.

از طرف دیگر، تحلیل بسیاری از کارشناسان این است که در ماه های آینده، بازار مسکن دچار تغییر وضعیت نخواهد شد. چرا که هر عاملی که می توانست منجر به تغییر قیمت در بازار مسکن شود، اتفاق افتاده است. مثلا افزایش قیمت نهادهای ساختمانی یا دستمزدها، در ابتدای سال رخ داد.

تنها عاملی که ممکن است تغییری اندک در وضعیت بازار مسکن به وجود بیاورد، هجوم بخر و بفروش ها و ورود سرمایه از بازارهای دیگر است. اما با توجه به شرایط رکود معاملات مصرفی، رخداد این عامل نیز کاملا بعید به نظر می رسد.

دیدگاه ها غیرفعال است