وضعیت بازار مسکن همچنان راکد باقی می ماند

وضعیت بازار مسکن همچنان راکد باقی می ماند

حالا که وارد نیمه ی دوم سال ۱۴۰۱ شده ایم، گمانه زنی ها در خصوص وضعیت بازار مسکن شدت پیدا کرده است. در جدیدترین اخبار و سخنانی که به گوش می رسد، یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن ضمن پیش بینی بازار مسکن در نیمه ی دوم سال و قیمت واحدهای مسکونی چنین گفته است: به هرحال چند سالی است که سرمایه گذاری در بازار مسکن منفی است.

به گزارش پرشین سازه ، فردین یزدانی پیش بینی کرده است که در نیمه دوم سال هم ساخت و ساز مسکن در بخش خصوصی کاهش پیدا کند. وی خاطرنشان ساخت: از سال ۱۳۹۷ به این طرف، قیمت زمین بسیار رشد کرده است. سازندگان پیش از این که به ساخت خانه فکر کنند، در ابتدا قیمت زمین را بررسی می کند. سپس به سراغ هزینه های ساخت و مجوزهایی که باید تحت عنوان مالیات و عوارض پرداخت شود، می روند. در نهایت هم وضعیت بازار را می سنجند. طبیعی است که در چنین شرایطی، سرمایه گذاری در این حوزه چندان برای سرمایه گذار جالب نخواهد بود.

البته این اوضاع از سال ۹۷ شروع شد و بازار مسکن، روز به روز جذابیت خود را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی از دست داده است. همچنین حاشیه سود فعالیت های ساخت و ساز نیز رو به کاهش رفته است.

یزدانی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که سود اصلی سازندگان در نگهداری دارایی هایشان است نه فروش! وی ادامه داد: از لحاظ تولید مسکن، چند سالی هست که رشد منفی داریم.

این کارشناس اقتصاد مسکن ضمن اشاره به منفی بودن ساخت مسکن توسط سرمایه گذاران واقعی، وضعیت این بازار را در نیمه ی دوم سال نیز پیش بینی کرد و گفت: با توجه به این که امسال هم، سال تورمی است، قیمت مسکن افزایش پیدا می کند اما رشد آن کمتر از میزان نرخ تورم خواهد بود. اگر شوک جدیدی به بازار تحمیل نشود، وضعیت این بازار نیز کمافی سابق راکد خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است