تأمین مسکن برای جامعه دانشگاهی

تأمین مسکن برای جامعه دانشگاهی

نهضت ملی مسکن: 60 هزار دانشگاهی صاحبخانه می شوند


از دیدگاه بسیاری از مسئولین، مسکن سازی باید برای تمام اقشار جامعه انجام شود اما ساخت و ساز مسکن برای جامعه دانشگاهیان، از ضرورت ویژه ای برخوردار است. نکته ای که وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید دارد.

به گزارش پرشین سازه ، طی مراسمی که برای بزرگداشت زحمات رئیس جمهور شهید در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود، مهرداد بذرپاش به تولید مسکن برای اعضای هیئت علمی و کارمندان این دانشگاه تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که اگر زحمات رئیس جمهور فقید نبود، احتمالاً هیچ یک از اقداماتی که امروز برای مسکن دانشگاهیان انجام می شود، صورت نمی گرفت.

بذرپاش در ادامه تاکید کرد که تصمیم به حل مسئله، به دلیل پیگیری های فراوان رئیسی اتخاذ شد، وگرنه پیش از این نیز زمین به اندازه کافی در کشور وجود داشت و مشکل مسکن هم، موضوع تازه ای نبود. تلاش های رئیس جمهور باعث شد که پروژه های بزرگ مسکن در کشور، محقق شوند.
بر اساس گفته های ایشان، رئیس جمهور فقید کشورمان اعتقاد داشت که حتی در صورت عدم الزام قانون نیز باید مسکن سازی انجام می شد چرا که ضرورت جامعه بود. اگر به دنبال جوانی جمعیت، توسعه اشتغال و کاهش تورم هستیم، باید بخش مسکن را توسعه بدهیم.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که آمارهای موجود از وضعیت مسکن سازی نشان می دهد که مطابق هدف رئیس جمهور فقید، کشور به یک کارگاه بزرگ مسکن سازی تبدیل شده و نرخ تولید مسکن از منفی ۱۳.۵ در سال ۹۹، حالا به مثبت ۴.۸ درصد رسیده است.
بذرپاش تاکید داشت که پیگیری ها در این راستاست که در سال جاری، تعداد واحدهای در حال ساخت بیشتر هم شود.
این مقام مسئول در ادامه به مسکن دانشگاهیان و ضرورت پیگیری این موضوع اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخش مهمی از پیش نیازهای این مسئله انجام شده و نزدیک به هزار هکتار زمین برای جامعه دانشگاهیان تامین شده است. دولت نیز در این راستا، حمایت های ویژه ای از دانشگاهیان داشته و تلاش دارد بخشی از زمین های مورد نیاز این جامعه را تامین کند.

وی در ادامه گفت:

قرار بود در فاز اول مسکن دانشگاهیان، ۶۰ هزار نفر از پرسنل و جامعه اساتید دانشگاه خانه دار شوند که این ظرفیت باید بیشتر شود. به این ترتیب، متقاضیان مسکن می توانند هرچه سریع تر، مسکن خود را تحویل بگیرند.

بذرپاش خاطرنشان ساخت که در این دوره، نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار زمین در شهرها و روستاهای کشور، وارد مدار ساخت مسکن و پروژه نهضت ملی شده که طبیعتاً رقم بسیار بزرگی به حساب می آید.
یکی از بزرگترین دستاوردهای نهضت ملی مسکن این بود که نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور را به حوزه ساخت و ساز کشانده است. این در حالیست که کل مساحت زمین هایی که برای مسکن مهر تامین شده بود، هشت هزار هکتار بودند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تعاونی های مسکن و عدم موفقیت آن ها در دوره های پیشین اشاره کرد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، مشخص شده است که نزدیک به ۸۰ درصد این تعاونی ها نتوانسته اند موفقیت خاصی در حوزه مسکن سازی داشته باشند.
بذرپاش می گوید که مدیریت نادرست تعاونی ها، تنها بخش کوچکی از مشکلات آن بوده است. مشکل اصلی به موانع و دشواری های موجود در مسیر مسکن سازی برمی گردد. مثلا در بحث تامین زمین و استفاده از تسهیلات ساخت و ساز، مشکلات زیادی وجود دارد و باید برنامه ریزی های دقیقی روی این دو حوزه صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع مسکن مهر و اقداماتی که برای تکمیل این طرح در دولت سیزدهم انجام شده، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در ابتدای مسیر، ۲۴۰ هزار واحد از این طرح باقی مانده بود که با تلاش های دولت، نزدیک به ۱۴۰ هزار واحد تکمیل شده و به دست مردم رسید. دولت سیزدهم از منابع مولدسازی برای تکمیل این واحدها استفاده کرد. در واقع، تکمیل مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه های مولدسازی در کشور محسوب می شود.
وی اعلام کرد که از میان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی که در طرح نهضت ملی مسکن آغاز به ساخت کرده اند، ۵۵۰ هزار واحد تکمیل شده و به دست مردم رسیده است. گرچه کاستی های زیادی در این حوزه وجود دارد اما مسکن سازی با قدرت در حال پیش روی است.
این مقام مسئول همچنین به ساخت خانه های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این مدل از ساخت و ساز برای افزایش کیفیت زندگی مردم بوده است. در واقع نیمی از واحدهای این طرح به شکل ویلایی ساخته می شوند که اقدامی بی نظیر به حساب می آید.
در ادامه نشستی که با حضور اساتید و هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبایی و وزیر راه و شهرسازی برگزار شده بود، مسئولین دانشگاه از تلاش های وزارتخانه برای تامین مسکن دانشگاهیان، تقدیر و تشکر کردند.

News summary in English

Providing housing for the university community

Many officials emphasize the necessity of providing housing for university members, considering it as a special requirement. During a commemorative event at Allameh Tabataba’i University, officials highlighted the importance of housing construction for the academic community. The Minister of Roads and Urban Development emphasized the efforts of the late President in this regard. According to officials, through extensive follow-ups, necessary lands have been provided for university housing, and a significant number of residential units have been constructed for faculty members and university staff.

دیدگاه ها غیرفعال است