آغاز ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان

آغاز ساخت 60 هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان

بلاخره ساخت خوابگاه متاهلی دانشجویان در اراضی مازاد دانشگاه ها آغاز شد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد که کلنگ زنی ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی و خوابگاه متاهلی دانشجویی در ۱۵۰۰ هکتار زمین آغاز شد.

به گزارش پرشین سازه ، در ۵۰ نقطه دانشگاهی کشور این واحدها ساخته خواهند شد. تعداد دانشگاه های آزاد این طرح ۲۴ واحد خواهد بود. همچنین در ۳۰ واحد دانشگاهی دولتی، ساخت این خوابگاه های متاهلی دانشجویی آغاز می شود.

اولویت تحویل این واحدها، اساتید دانشگاه، پرسنل و نخبگان است. وزارت راه و شهرسازی، تاکید ویژه ای بر این طرح داشته و تلاش کرده که از اراضی مازاد دانشگاه ها در جهت ساخت مسکن دانشگاهیان استفاده شود.
ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که طراحی های لازم برای بخشی از این اراضی انجام شده و حتی مجوزهای مورد نظر نیز دریافت شده است. از امروز نیز کار آماده سازی این زمین ها آغاز می شود.
وظیفه آماده سازی این اراضی بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده و احتمالاً تا دو سال آینده، این واحدهای مسکونی آماده می شوند.

مالکی در ادامه گفت:

بخش دیگری از این زمین ها به طراحی نیاز دارد. در این حوزه، دانشگاه ها باید به ما کمک کنند. به این ترتیب می توان یک طرح ایرانی اسلامی آماده کرد که در شأن دانشگاهیان ما باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به روش های واگذاری این واحدها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به طور کلی، ۲ روش برای تحویل این واحدها در نظر گرفته اند. اولین روش، به شکل اجاره ۹۹ ساله است. در این شیوه از متقاضی مسکن هیچ هزینه ای بابت زمین دریافت نمی شود و به طور رایگان در اختیار دانشگاهیان قرار می گیرد. برای ساخت آن نیز از آورده های متقاضیان و تسهیلات بانکی استفاده می شود.
دومین روش، فروش اقساطی زمین برای متقاضیانی است که می خواهند مالکیت زمین مورد نظر را داشته باشند. چنین واحدهایی نیز با توجه به نظر متقاضی یا تعاونی مسکن ساخته خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه های وزارت راه و شهرسازی، ساخت خوابگاه متاهلی برای دانشجویان است که این طرح را با همکاری وزارت علوم پیش می برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که این واحدها با اعتبارات وزارت علوم و در اراضی دانشگاه ساخته می شود. همچنین پرداخت تسهیلات نیز به عهده ی دانشگاه خواهد بود. در صورتی که مشکلی از بابت پرداخت این تسهیلات وجود نداشته باشد، می توان انتظار داشت که واحدهای مزبور در عرض ۲ سال ساخته شوند.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد که گرچه در طرح نهضت ملی مسکن به تمام اقشار فکر کرده اند اما ساخت مسکن برای فرهنگیان به شکل ویژه پیگیری شده است. برای صنوف دیگری مثل کارگران صنایع و…نیز برنامه ریزی ساخت مسکن صورت گرفته است.
بر اساس گفته های ایشان ساخت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و هر یک از این واحدها در مراحل مختلفی از ساخت هستند. برخی از این واحدها در دهه فجر به متقاضیان تحویل داده شده و سرعت پیشرفت دیگر واحدهای مسکونی نیز خوب است.
مالکی تاکید کرد که اگر تسهیلات بانکی و آورده های مردم به موقع در اختیار پروژه ها قرار بگیرد، می توان خیلی زود واحدها را تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل داد.

این مقام مسئول تصریح کرد که تلاش وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، شبانه روزی است. در همین راستا، ۴۱ هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای موجود الحاق شده و نقاط ساخت ۵۰ شهرک نیز در حوالی این شهرها، شناسایی شده است.
ارسلان مالکی در انتهای سخنان خود به اقدامات بزرگی که در سازمان تحت نظرش انجام شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که از ابتدای دولت سیزدهم، تامین زمین به شدت افزایش پیدا کرده است.
از این بابت می توان کار دولت سیزدهم را با کل کارنامه جمهوری اسلامی مقایسه کرد. به عبارت دیگر، زمین هایی که در دولت سیزدهم تامین شده، ۵۰ درصد کل زمین هایی است که از ابتدای انقلاب شناسایی شده است.
مالکی اعلام کرد که این خبر خوشی برای مردم ایران است و نشان می دهد که دولت سیزدهم به برنامه های خود برای ساخت مسکن پایبند است. مشکل مسکن اقشار مختلف مردم باید حل شود و هیچگونه اهمالی در این حوزه، پذیرفته نیست.
گرچه آمارهای مختلفی از سوی دولتمردان منتشر می شود اما واقعیت اینجاست که هنوز هم مسکن، کالای گران قیمتی است که از دسترس بسیاری از مردم خارج شده!

دیدگاه ها غیرفعال است