بررسی وضعیت اجاره بها تهران اردیبهشت ۱۴۰۲

بررسی وضعیت اجاره بها تهران اردیبهشت 1402

گرانی اجاره بها، وضعیت بسیار وخیمی پیدا کرده است. حاشیه نشینی افزایش شدید پیدا کرده و معضلات اجتماعی ناشی از گرانی های مسکن بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

در سال جدید نیز به سبک و سیاق سال های گذشته، شرایط مطلوبی بر بازار اجاره حاکم نیست و خیلی از مستاجرین با نگرانی به آغاز فصل جا به جایی می نگرند.

به گزارش پرشین سازه ، برخی از مشاوران املاک می گویند که اجاره ها در روزهای آینده، بیشتر هم می شود. چرا که فصل جا به جایی را در پیش داریم و باید در انتظار گرانی های بیشتر هم باشیم.

مدت هاست که مستاجرین برای یافتن خانه، از بسیاری امکانات سکونت، صرف نظر کرده اند. دیگر داشتن پارکینگ، آسانسور، انباری یا دیگر امکانات مسکن حائز اهمیت نیست و متقاضیان صرفاً به دنبال خانه ای هستند که از عهده ی پرداخت اجاره ی آن بربیایند.

در حال حاضر، خانه های کوچک و نقلی، واحدهای ۲۰ سال ساخت به بالا، سوئیت های بدون خواب و حتی واحدهای زیرهمکف و زیرزمین، طرفداران زیادی پیدا کرده و متقاضیان به دنبال اجاره ی چنین واحدهایی هستند.

اما مشکل این جاست که حتی این واحدها نیز با قیمت های مناسب پیدا نمی شوند. در شهر بزرگی مثل تهران، اجاره بها مسکن به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرده و خیلی از مستاجرین برای اجاره ی خانه های کوچک و بدون امکانات، ناچار هستند که مبالغ هنگفتی پرداخت کنند.

این وضعیت صرفا به شمال شهر منحصر نمی شود. بلکه خانه هایی که در جنوب و مرکز شهر هستند نیز چنین شرایطی دارند.

بدمسکنی در شهر تهران تبدیل به معضلی جدی شده و حالا به اجاره ی کانکس هم رسیده است. آمارها نشان می دهد که تقاضا برای اجاره ی چنین واحدهایی بیش از گذشته شده و به نقاط خطرناکی رسیده است.

پیش از این اجره بهای واحدهایی که در طبقات بالا واقع شده بودند و آسانسور هم نداشتند، بسیار پایین بود. به خصوص برای خانواده هایی که اعضای مسّن داشتند. اما به نظر می آید که با توجه به شرایط کنونی، دیگر حتی مسائلی مانند پله های زیاد نیز مانع از اجاره کردن این واحدها نمی شوند.

در واقع به نظر می آید که بیشتر متقاضیان مسکن اجاره ای، ناچار شده اند که خود را با شرایط کنونی اجاره بها وفق بدهند. سوئیت ها، کانکس ها و زیرزمین ها خالی از سکنه نمی مانند و این موضوع نشان می دهد که وضعیت اجاره در شهری مثل تهران، وخیم و بحرانی است.

یکی از مشاورین املاک می گوید که باید در انتظار بدتر شدن وضعیت باشیم. با این که هنوز جا به جایی ها شروع نشده، اما از الان وضعیت اجاره افتضاح است.

این مشاور املاک خاطرنشان ساخت که به دلیل گرانی های شدید و سرسام آور، خیلی از مستاجرین تلاش می کنند که در خانه های کنونی خود باقی بمانند. به همین دلیل است که امسال، هنوز موعد جا به جایی ها فرا نرسیده است. البته اگر مالک فشار وارد کند، مستاجرین ناچار هستند که جا به جا شوند و به این ترتیب، در بحران اجاره بها گرفتار خواهند شد.

وی در ادامه به موضوع بد مسکنی در تهران اشاره کرد و گفت: صحبت هایی که اخیرا در مورد کانکس نشینی شنیده می شود، اصلا جدید نیست. در واقع این پدیده سال هاست که رواج پیدا کرده و رخ داده است.

این مشاور مسکن می گوید که بازار مسکن هیچوقت تا به این حد، دستخوش ماجراها و اتفاقات عجیب و غریب نبوده است. مثلا موضوع جدیدی که این روزها زیاد به گوش مشاوران املاک می خورد، تقاضا برای داشتن هم اتاقی و همخانه است.

وی دلیل اصلی چنین مسئله ای، عدم توان مالی دانست. این مشاور املاک می گوید که برخی از مستاجرینی که سال هاست مشتریان ما به حساب می آیند برای تمدید قراردادهایشان، از ما درخواست می کنند که همخانه ای برایشان پیدا کنیم تا از عهده ی پرداخت اجاره و رهن بربیایند.

موضوع دیگری که در بنگاه های معاملات املاک به چشم می آید، افزایش تقاضا برای معرفی ارزان ترین واحدهای مسکونی است. تا پیش از این، موضوعاتی مثل تمیزی خانه، آشپزخانه های مجهز یا طبقات پایین مورد توجه متقاضیان بود. اما در حال حاضر صرفا به دنبال خانه ای هستند که از عهده ی پرداخت اجاره های آن بربیایند.

این مشاور املاک می گوید که الان بیشتر متقاضیان به دنبال خانه های خیلی قدیمی، بدون آسانسور و پارکینگ یا واحدهای زیرهمکف هستند. چرا که قیمت این واحدها مناسب تر است و با بودجه ی جمع کثیری از مستاجرین، مطابقت دارد.

مثلا برای اجاره ی یک واحد مسکونی در منطقه ی نواب که امکانات مناسبی دارد، قیمت گذاری اجاره به شکل متری ۸ میلیون تومان است. اما اجاره بهای واحدهای زیرهمکف کمتر می باشد و به صورت میانگین، متری ۵ میلیون تومان محاسبه می شود.

مشاورین املاک می گویند که برای اجاره ی یک واحد زیرزمین در منطقه ی نواب، باید ۸۰ میلیون رهن پرداخت شود و ماهانه ۶ میلیون تومان صرف هزینه اجاره بها گردد.

نکته ی جالب توجه این است که سن بیشتر این واحدهای زیر همکف بسیار بالاست و غالبا بیش از ۲۰ سال دارند. در نتیجه، قیمتی که عرضه می شود، ارزان ترین نرخ ممکن است.

مشکل اصلی این جاست که قیمت واحدهای مسکونی به شدت افزایش پیدا کرده و دیگر کمتر کسی می تواند از عهده ی پرداخت اجاره ی یک مسکن مناسب بربیاید.

نزدیک شدن به فصل جا به جایی، نگرانی های مستاجرین را بیشتر کرده است. به خصوص با توجه به اینکه وعده های مشاوران املاک مبنی بر گرانی بیشتر اجاره بهاست.

در حال حاضر، میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۶۰ میلیون تومان رسیده و از آن جایی که اجاره بها همواره تابعی از قیمت مسکن بوده است، نرخ کنونی اجاره ها چندان عجیب نیست.

به نظر می آید که در این میان، مسئولین و سیاستگذاران مختلف نیز به جای حل مشکلات اصلی بازار مسکن، به ارائه ی راهکارهای خیالی و بدون فایده روی آورده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است