بررسی بازار مسکن تیر ماه ۱۴۰۲

بررسی بازار مسکن تیر ماه 1402

قیمت مسکن روز به روز در حال کاهش است اما آیا می توان انتظار داشت که چنین وضعیتی ثابت بماند؟ تکلیف بازار مسکن در روزهای آینده چه خواهد بود؟

به گزارش پرشین سازه، تنها چیزی که این روزها می توان در بازار مسکن مشاهده کرد، رکود خالص است. هیچ فایلی برای خرید و فروش نیست. بسیاری از فروشندگان، قیمت ملک های خود را پایین آورده اند اما باز هم خریداری نیست.

بازار مسکن در آینده بهتر نخواهد شد!

سوال این جاست که آیا کاهش قیمت ها، دستاورد دولت سیزدهم در حوزه ی مسکن است؟ آیا سیاست های دولت بوده که باعث کاهش قیمت ها شده است؟

بسیاری از فعالان بازار می گویند که رکود فراوان منجر به عقب نشینی مالکان از قیمت پیشنهادی خود شده است.

وضعیت قیمت مسکن

یکی از کارشناسان مسکن در خصوص این موضوع می گوید که معاملات ملکی کمتر شده و همین مسئله، به اقتصاد مسکن آسیب می زند.

منصور غیبی گفت:

هنوز هم جهش قیمت در برخی از لایه های پنهان بازار مسکن وجود دارد. به طور کلی و بر اساس مرکز آمار ایران، تورم مسکن در خرداد ماه، ۲.۶ درصد بوده است. اگرچه آمار بانک مرکزی مدت هاست که منتشر نمی شود. بنابراین خیلی ها می گویند که احتمالا قیمت مسکن بیش از این، گران شده باشد. همین موضوع نیز نشان دهنده ی یک رکود تورمی است که اقتصاد مسکن را با بحران رو به رو می کند.

غیبی تصریح کرد که در زمستان سال گذشته با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی مواجه بودیم. البته رویه ی افزایش قیمت در سال جدید تغییر کرد که ممکن است به دلیل رکود ناشی از آغاز سال جدید باشد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد که آمارهای موجود، نشان دهنده ی کاهش قیمت در بازار مسکن نیست و صرفا، سرعت رشد قیمت در چند ماه اول سال، پایین تر آمده است.

وی اذعان داشت که کم کاری مسئولان و عدم برنامه ریزی باعث می شود که انباشت انتظار به افزایش قیمت در آینده منجر شود.

از سوی دیگر، دبیر کانون سراسری انبوه سازان از تاثیر وضعیت اقتصاد بر بازار مسکن صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که تا وقتی مشکلات اقتصادی بر کشور حاکم باشد، نمی توان انتظار داشت که بازار مسکن بهبود پیدا کند.

فرشید پورحاجت تاکید کرد که شرایط کنونی بازار مسکن به دلیل عدم تناسب سیستم عرضه و تقاضاست. کمبود مسکن در کشور جدی است و باید فکری به حالش صورت بگیرد.

رکود، صرفا در خرید و فروش مسکن نیست. بلکه عرصه ی تولید مسکن را نیز فرا گرفته است و کمتر کسی دست به ساخت و ساز می زند.

پورحاجت خاطرنشان ساخت که قیمت مسکن پایین نیامده است و نمی توان به چنین آمارهایی اعتماد کرد. در طی چند ماه اخیر، آمارهای رسمی از سوی بانک مرکزی منتشر نشده و مشخص نیست که چنین اعداد و ارقامی از کدام منبع، منتشر می شود.

دبیر کانون سراسری انبوه اسازان همچنین تاکید کرد که وضعیت ساخت و ساز مسکن مانند سال گذشته است. گرچه بدتر نشده اما بهبود هم پیدا نکرده است. چند سال است که وضعیت ساخت مسکن به همین منوال پیش می رود و اگر قرار بود اتفاقی در این حوزه رخ بدهد، در طی این دهه رخ می داد.

رونق در روزگار تورم

یکی دیگر از کارشناسان مسکن به موضوع تورم موجود در بازار مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بعید است رکود تورمی در سال جاری رخ بدهد! بلکه احتمال دارد که شاهد رونق تورمی باشیم.

بیت الله ستاریان اعلام کرد که در طی دو سال گذشته، سالیانه به شکل میانگین ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است. این در حالیست که بخش خصوصی، تمام توان خود را به کار گرفته است. اما حالا این رقم کمتر شده و به سال ۲۰۰ هزار واحد رسیده است که این موضوع می تواند اثرات جبران ناپذیری روی بازار داشته باشد.

وی در نهایت تاکید کرد که نیاز کشور، ساخت سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی است و با این آماری که وجود دارد، فعلا نمی توان به این هدف دست پیدا کرد. از سوی دیگر، بخش خصوصی به دلیل فشارهایی که دولت اعمال می کند، عملا کنار خواهد رفت.

در نهایت دولت ناچار است که فشار ساخت و ساز را روی دوش خود تحمل کند و همین موضوع، شرایط را بغرنج تر می کند.

بنابراین با صراحت می توان اعلام کرد که تا زمانی که ساخت و ساز در کشور افزایش پیدا نکرده، نمی توان انتظار داشت که وضعیت مسکن بهبود پیدا کند. به خصوص حالا که انگیزه ی سرمایه گذاران و بخش خصوصی نیز کمتر شده و دیگر رغبتی به ساخت مسکن ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است