اوضاع مسکن در بازارهای اروپا و آمریکا

اوضاع مسکن در بازارهای اروپا و آمریکا

گرچه اوضاع بازار مسکن به دلایل مختلف، در کشور ما کاملا بحرانی است و شهروندان زیادی را درگیر خود کرده است. اما هم اکنون به نظر می آید که اوضاع این بازار در آمریکا و اروپا نیز جالب نیست و به دلیل تورم عمومی که از سال ۲۰۲۱، گریبان کشورهای اروپایی و آمریکایی را گرفته است، قیمت خرید مسکن نیز به طرز محسوسی افزایش داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه دلایل بروز تورم بر این بازار در آمریکا و اروپا، کاملا متفاوت از دلایل تورم در ایران است، اما آمارها نشان می دهد که اروپایی ها و آمریکایی ها توانسته اند تورم مسکن را در شهرهای زیادی کنترل کنند و این مهم، به واسطه اعمال سیاست موثر افزایش نرخ بهره بانکی اتفاق افتاده است.

در روز گذشته، گزارشی از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منتشر شد که در آن به تورم دو رقمی در ۱۶ کشور جهان در طول سه ماه اول سال ۲۰۲۲ اشاره کرده بود و گفته است: در طول سه ماه اول سال ۲۰۲۲، تورم بازار مسکن در آمریکا حدود ۱۹.۴ درصد بوده است. این در حالیست که قیمت مسکن در سال ۲۰۲۱ نیز با رشد زیادی مواجه بوده و حدود ۱۳.۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

بازار مسکن در اتحادیه اروپا نیز عاری از این مشکل نبوده و در طول سال گذشته، قیمت مسکن حدود ۸.۳ درصد و در منطقه یورو، ۷.۷ درصد افزایش داشته است. در این گزارش چنین اشاره شده است که قیمت مسکن در طول سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ نیز با رشد ۱۰.۵ درصدی رو به رو بوده است. این مسئله در حالیست که قیمت مسکن در منطقه یورو نیز دستخوش تغییر شده و با رشد ۹.۸ درصدی در سه ماهه اول سال مواجه شده است.

نکته ی مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت این است که این اخبار و آمارها مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است و در حال حاضر، شرایط فعلی بازار جهانی مسکن تغییرات زیادی کرده است و سیاستگذاران مسکن در داخل کشور، نباید این مسئله را از یاد ببرند و دچار اشتباه شوند. چرا که سیاست های افزایش نرخ بهره بانکی توانسته است بازار مسکن را در کشورهای آمریکایی و اروپایی سر و سامان دهد و موثر واقع شود. به این ترتیب این کشورها توانسته اند این بحران را به خوبی پشت سر بگذارند.

بعد از اعلام تصمیمات سیاستگذاران آمریکایی و اروپایی برای کاهش قیمت مسکن در طول دو ماه گذشته، بازار مسکن نیز واکنش بسیار خوبی نشان داده است. این سیاستگذاران با افزایش نرخ بهره بانکی توانستند روند خرید و در نتیجه، قیمت مسکن را کنترل و مهار کنند. به این ترتیب عطش خرید ملک بسیار پایین آمده است. به این ترتیب و با توجه به شاخص جهانی قیمت مسکن، به نظر می آید که قیمت خانه ها در اروپا و آمریکا با کاهش ۴ درصدی مواجه بوده است. البته این شاخص در طول ۱۰ سال گذشته، ۱۰ درصد رشد کرده بود.

بر اساس آمارهایی که در روزنامه های خارجی مثل وال استریت ژورنال درج شده است، در حال حاضر قیمت مسکن در کانادا، نسبت به اوج خود در ابتدای سال ۲۰۲۲، حدود هشت درصد کاهش داشته است. همین قیاس نشان می دهد که قیمت مسکن در نیوزیلند به طور متوسط، هشت درصد افت قیمت داشته است.

نرخ رشد سالانه مسکن آمریکا در ژوئن امسال از ۱۹.۳ درصد به ۱۷.۳ درصد رسیده است. این در حالیست که تورم ماهانه مسکن در آمریکا معادل یک درسد، در آلمان صفر و در انگلیس ۰.۱ درصد بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است