آپارتمان های زیر ۸۰ متر در تهران محبوب تر شدند

آپارتمان های زیر 80 متر در تهران محبوب تر شدند

محبوب ترین خانه های تهران کدامند و چه قیمتی دارند؟!


همواره توسط کارشناسان مسکن تاکید شده که بهترین نقطه برای سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران، منطقه ۵ و ۱۰ هستند. حتی در روزهایی که بازار مسکن درگیر شدیدترین رکود شده بود، باز هم بیشترین سهم معاملات متعلق به همین ۲ منطقه بود.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر محبوب ترین واحدهای مسکونی پایتخت، واحدهای زیر ۸۰ متر هستند. بر اساس گزارش های منتشر شده، سهم این واحدها از معاملات کلی بازار مسکن ۵۷.۷ درصد می باشد. علاوه بر این، سهم آپارتمان های ۶۰ الی ۷۰ متری نیز بیشتر شده و ۱۵.۵ درصد از کل معاملات تهران، متعلق به این گروه از واحدها بوده است.

در این میان، خریداران ملکی به واحدهای ۵۰ الی ۶۰ متری نیز علاقه بیشتری نشان داده اند و نزدیک به ۱۵ درصد از کل معاملات، مربوط به این واحدهای مسکونی بوده است. بیشتر متقاضیان واقعی مسکن در همین دسته قرار می گیرند و به دلیل محدودیت بودجه، به سراغ خرید واحدهای ۵۰ الی ۶۰ متری می روند.
گزارش های بانک مرکزی در خصوص بازار معاملات مسکن در فروردین ماه، نشان می دهد که ۱۵۰۸ فقره معامله در تهران انجام شده که طبیعتاً در قیاس با ماه های قبل یا ماه مشابه در سال گذشته، کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

هرچه متراژ واحد بالاتر برود، خریداران آن خاص تر می شوند. در واقع، آخرین آمارها نشان می دهد که واحدهای ۲۰۰ متری تهران، کمترین تقاضا برای خرید را داشته اند و فقط ۲ درصد معاملات، متعلق به این دسته بوده است. به نظر می آید که خریداران معمولی مسکن در پایتخت، توان مالی خرید املاک بالای ۱۳۰ متر را ندارند و بیشترین تقاضا برای املاک زیر ۱۰۰ متر است.
ارزان ترین واحدهایی که در حال حاضر در تهران یافت می شوند، در منطقه ۱۵ و ۱۹ واقع شده اند و کمترین مبلغی که برای خرید این واحدها باید هزینه کنید، ۲ میلیارد تومان است. البته لازم به ذکر است که واحد مذکور، احتمالاً ریزمتراژ خواهد بود و بیشتر از ۶۰ متر، واحدی با این قیمت پیدا نمی کنید.

مثلا در محله مخصوص، یک واحد ۶۰ متری با ۱۸ سال سن، به قیمت ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. در محله سلسبیل که در منطقه تهران واقع شده، یک واحد ۶۸ متری با قیمت ۳ میلیارد و ۴۲۹ میلیون تومان عرضه شده!
واحدهای ارزان تر هم در محله های جنوب غربی پایتخت وجود دارند که با مبالغ کمتری می توانید خریداری کنید. مثلا یک واحد ۶۰ متری بدون امکانات که در میدان حر واقع شده، با قیمت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. واحد مزبور زیرهمکف واقع شده و بیش از ۲۲ سال سن دارد. در محله استاد معین، باید مبلغ بیشتری برای خرید یک خانه ۵۰ الی ۶۰ متری هزینه کنید. یک واحد ۶۳ متری با قیمت ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان فروخته می شود.
این واحد تقریباً نوساز محسوب می شود و فقط یک سال از ساخت آن می گذرد. پیدا کردن موارد این چنینی در مناطق ۱۰ و ۵ تهران، کار چندان سختی نیست. مثلا در کوی فردوس یک واحد ۶۰ متری با قیمت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته می شود. این واحد ۱۵ سال ساخت است.

در محله نارمک که در شرق تهران واقع شده و یکی از محبوب ترین مناطق شرقی تهران به حساب می آید، می توان با بودجه ای مشابه، واحدهای بزرگتر خریداری کرد. مثلا یک واحد ۷۰ متری با ۲۱ سال ساخت، ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت واحدهایی که در تهرانپارس شرقی واقع شده اند، کمی ارزان تر است. مثلا یک واحد ۱۴ ساله با متراژ ۶۰ متر، در این محله با قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش می رسد.
گران ترین نقاط غربی تهران، محله هایی مثل سعادت آباد و شهرک غرب هستند که قیمت مسکن در آن ها خیلی بالاست. یک واحد ۶۵ متری که ۱۴ سال از ساخت آن می گذرد و در منطقه شهرک غرب واقع شده، با قیمت ۱۲ میلیارد تومان عرضه شده است.
در محله هایی مثل ظفر نیز می توان واحدهای نقلی زیر ۷۰ متر را با قیمت های نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان خریداری کرد. مثلا یک واحد ۶۱ متری ۱۴ ساله در این محله، با قیمت ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.
به طور کلی، به نظر می آید که محبوب ترین خانه های مسکونی در میان متقاضیان تهرانی، واحدهای نقلی در غرب و جنوب غرب تهران است.

نکات قابل توجه

در فروردین ۱۴۰۴، تقاضا برای واحدهای مسکونی کوچک در تهران افزایش یافته است.
دلیل این موضوع، کاهش قدرت خرید متقاضیان به دلیل افزایش قیمت مسکن است.
ارزان ترین واحدها در مناطق ۱۵ و ۱۹ تهران و گران ترین واحدها در سعادت آباد و شهرک غرب واقع شده اند.
محبوب ترین واحدهای مسکونی در میان متقاضیان تهرانی، واحدهای نقلی در غرب و جنوب غرب تهران است.

دیدگاه ها غیرفعال است