آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن (اسفند ۱۴۰۱)

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن اسفند 1401

مدت هاست که ایده های مختلفی در وزارت راه و شهرسازی مطرح می شود تا روند ساخت و ساز را تسریع ببخشند. حال در جدیدترین اخبار به گوش می رسد که وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است که تمام زمین های اضافه ی دولتی باید برای تولید مسکن به کار بروند. همچنین برنامه های ویژه ای برای کوتاه کردن دست دلالان مسکن، در پیش است.

به گزارش پرشین سازه ، طرح نهضت ملی مسکن با معضل بزرگ تامین زمین در شهرهای بزرگ رو به روست. مهرداد بذرپاش، در جلسه ای که با شورای عالی استان ها برگزار شده بود، به موضوع تامین زمین اشاره کرد و عنوان نمود که تا کنون برای ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در استان های مختلف، زمین لازم تامین شده است.

وی خاطرنشان ساخت که از میان تمام زمین هایی که تامین شده، حدود ۱ میلیون زمین به متقاضیان و سازندگان طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است.

یکی دیگر از معضلات بزرگ طرح نهضت ملی مسکن، هزینه های مربوط به ساخت و ساز است. اخیراً اعلام شده که برای هر واحد مسکونی باید مبلغ ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان صرف هزینه های مجوز ساخت شود. علاوه بر این، روند دریافت این مجوزها نیز سخت و دشوار است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص این موضوع نیز خبرهای خوشی ارائه کرد و گفت:

در جلسه ای که هفته ی گذشته با وزارت کشور داشتیم، توافق هایی صورت گرفت که روند صدور مجوز توسط شهرداری ها راحت تر صورت بگیرد. ابلاغیه ی آن نیز برای تمام استانداری ها ارسال شده است. از طرف دیگر، در مورد هزینه های صدور این مجوز و قوانین دست و پا گیری که در بخش های مختلف وجود دارد، توافق هایی خوبی با سازمان نظام مهندسی کشور صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که تمام این اقدامات در جهت تسریع روند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن است.

دولت، شورای شهر و شورای عالی استان: مثلث اجرایی طرح نهضت ملی مسکن

در روند اجرای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن، سازمان ها و ارگان های مختلفی دخیل هستند. اما به نظر می رسد که اصلی ترین مسئولیت، به عهده ی وزارت راه و شهرسازی، شورای شهرها و شورای عالی استان باشد.

بذرپاش ضمن تاکید بر این موضوع، افزود: شورای شهر که نماینده شان شورای عالی استان هاست، در واقع نقش راهبردی در اجرای این طرح دارند و شریک دولت می باشند. به همین دلیل است که می توانند با ارائه ی اطلاعات مهم، به دولت کمک کنند تا تصمیمات بهتری گرفته شود.

این مقام مسئول همچنین از تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت راه و شورای عالی استان ها خبر داد. اصلی ترین وظیفه ی این کمیته، شناسایی و رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرای نهضت ملی مسکن است. وزیر راه و شهرسازی از عموم افراد تقاضا کرد که در تهیه و تدوین طرح های تفصیلی شهرها کمک کنند تا هرچه سریع تر، این طرح به نتیجه برسد.

وی همچنین از شورای شهرها درخواست نمود که در مشکلات و اختلافاتی که میان دولت و شهرداری ها ایجاد می شود، ورود کرده و از اختیارات خود در جهت رفع آن ها استفاده کنند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی گفت:

تمام زمین های مازاد دولت باید خیلی زود به مدار ساخت برگردد. صرف نظر از اینکه ساخت یک میلیون واحد مسکونی، قانون است، باید بدانیم که کشور به این تعداد خانه نیاز دارد. بنابراین باید تمام دستگاه ها به هم کمک کرده و این طرح را اجرا کنند.

وی در ادامه از شهرداری تقاضا کرد که روند امور را ساده تر کرده و تسهیل گری داشته باشند. در کشور ما، ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی از بابت تولید مصالح ساختمانی، نیروی انسانی و زمین وجود دارد. بنابراین نقش شهرداری ها این است که برای به راه افتادن این چرخه ی اقتصادی، تسهیل گری لازم را انجام بدهند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که تمام وزارتخانه ها، نقش تسهیل گری خود را انجام می دهند. از سوی دیگر، تمام استان ها باید هرچه سریع تر با شهرداری های خود به توافق رسیده و زمین های مازاد را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار بدهند. ابلاغیه ی این موضوع نیز به دست استانداری ها رسیده است.

بذرپاش همچنین از تشکیل کمیته ی دیگری خبر داد که منحصراً در خصوص مسکن روستایی فعالیت می کند. بنیاد مسکن وظیفه ی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را بر عهده دارد. درخواست دولت این بوده است که یک نماینده از شورای عالی در کمیته ی مسکن روستایی حضور داشته باشد. به این ترتیب روند ساخت مسکن روستایی ساده تر خواهد شد.

فرقی نمی کند که این اراضی روستایی، قرار است در اصلاح طرح هادی اضافه شوند یا اینکه در بافت فرسوده ی روستایی قرار گرفته اند و حالا نیاز به بازسازی دارند. هدف این است که روند ساخت و ساز مسکن روستایی برای متقاضیان راحت تر انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که مسکن روستایی از اولویت های وزارتخانه است و از روش های مختلف، تلاش می شود تا اعتبار لازم برای تکمیل راه روستایی مد نظر قرار بگیرد. رونق زندگی روستایی، باعث می شود که مردم به محیط روستاها بیشتر علاقه مند شوند و میزان مهاجرت به شهر نیز کمتر شود. علاوه بر این، نیاز کشور به غذا و امنیت غذایی نیز تامین خواهد شد..

وی تاکید کرد که در کنار شورای عالی استان ها باقی می مانند تا مسکن و راه روستایی را به نقطه ی خوبی برسانند.

دست دلالان مسکن باید کوتاه شود

یکی از اصلی ترین معضلات بازار مسکن، حضور دلالان و سوداگران است. سوداگرانی که می توانند به سادگی قیمت ها را تغییر داده و بر گرانی ها بیافزایند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تصمیماتی که برای کوتاه کردن دست دلالان اخذ شده، سخنانی ایراد نمود و سپس اعلام کرد: حدود ۵۷۰ هزار خانه ی خالی توسط سامانه ی املاک و اسکان شناسایی شده است. فهرست این خانه ها نیز به سازمان امور مالیاتی کشور نیز ابلاغ شد. موضع دولت در قبال حضور دلالان در بازار مسکن کاملا روشن است. به کمک مجلس، تلاش کرده ایم که ساز و کاری را برای کوتاه کردن دست سوداگران به دست بیاوریم.

وی در نهایت تاکید کرد که روند شناسایی خانه های خالی همچنان در حال انجام است. البته در این میان ممکن است ساز و کارهای سختگیرانه تری در پیش گرفته شود. هر دلال و سوداگری که بخواهد با افزایش قیمت مسکن، زندگی را برای مردم دشوار کند، با برخود قانونی مواجه خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است