مالکین به سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها قانع نمی شوند

مالکین به سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها قانع نمی شوند!

سعید لطفی یکی از اعضای اتحادیه مشاورین املاک، چنین بیان کرد که خیلی از موجران به سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها قانع نمی شوند و از واسطه های ملکی خواست که اجاره های نجومی بعضی از موجران را فایل نکنند.

به گزارش پرشین سازه، این عضو اتحادیه مشاورین املاک ضمن اشاره به این که کنترل سقف اجاره بها تا میزان ۲۵ درصد بسیار دشوار است، چنین گفت: از سه سال گذشته، روند جابه جایی اقشار اجاره نشین به محله های فقیر و کم برخوردارتر شروع شده است چرا که نرخ اجاره بها بسیار بالاست. متاسفانه این روند همچنان هم ادامه دارد و هیچ راه چاره ای نیست مگر اینکه صاحب خانه ها بیشتر از این هوای مستاجرین خود را داشته باشند و واسطه های ملکی هم از فایل کردن اجاره های نجومی اجتناب کنند.

سعید لطفی در ادامه گفت: فصل جا به جایی نزدیک است و به همین دلیل نرخ جدید بازار اجاره خودش را نشان می دهد. بر اساس آمارهای رسمی از اردیبهشت سال ۱۴۰۱، میانگین افزایش اجاره بها در شهر تهران حدود ۴۶ درصد بوده است که از سقف ۲۵ درصد بسیار بالاتر است. البته این آمارهای رسمی است و متاسفانه شاهد هستیم که برخی از صاحبان خانه، اجاره بها را تا سقف ۱۰۰ درصد و بیشتر هم بالا برده اند. این مسئله از ۳ سال پیش شروع شده است و به نوعی شاهد سقوط طبقاتی میان اقشار اجاره نشین هستیم.

وی افزود: خیلی از مستاجرین به صورت روزانه گله و شکایت دارند که چرا صاحبخانه ها به شکلی بی قاعده، نرخ اجاره بها را بالا برده اند. به این ترتیب مستاجرین ناچار هستند به مناطق پایین تر و کم برخوردارتر نقل مکان کنند تا به این ترتیب اجاره بهای کمتری بپردازند. خواسته ای که من از مشاورین املاک دارم این است که از روش های متفاوت مثل چانه زنی یا ترغیب مالک به پایین آوردن نرخ اجاره بها یا در نهایت عدم فایل کردن موردهای غیرمتعارف، به پایین آوردن قیمت اجاره کمک کنند.

لطفی در انتها تاکید کرد که در چنین شرایطی همه باید پشت هم باشیم. وی همچنین اشاره کرد که بیشتر مستاجرین از اقشار کم برخوردار جامعه هستند و حتی خیلی از آن ها، شغل ثابت نیز ندارند. بنابراین باید از سوی دولت و مردم حمایت شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است