کارتن پلاست چیست و کاربرد آن

کارتن پلاست | کارتن پلاست چیست | قیمت کارتن پلاست

ازآنجاکه کارتن پلاست محصولی مدرن و نو است، بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند. این محصول درواقع از قرار گرفتن دو ورق مسطح خارجی و یک لایه میانی با مقاومت بالابر روی یکدیگر به وجود می آید. قیمت کارتن پلاست بر اساس نوع و کاربرد آن تعیین می شود. در این مقاله تمام اطلاعاتی که لازم است در مورد این نوع کارتن ها در دسترس داشته باشید، در اختیار شما قرارگرفته است. با ما همراه باشید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

از کارتن پلاست چه می دانید؟

کارتن پلاست، ورقه پلاستیکی کارتنی است که از قرار گرفتن سه لایه باریک پلی پروپیلن ساخته می شود. این محصول به ورق پلاستیکی دوجداره نیز معروف است. جنس کارتن پلاست معمولاً پلی پروپیلن است. این ماده درواقع یکی از لوازم محبوب ماکت سازی بوده و ضخامت آن بین ۲ الی ۱۲ میلی متر متغیر است. این محصول پرکاربرد معمولاً بانام های شیت پلاست، پلاستیک چین دار، پلاست پک یا هالوپروفیل نیز شناخته می شود.

 

کارتن پلاست

خصوصیات کارتن پلاست

–  سبکی

سبکی این محصول باعث شده است تا در مصارف ساختمانی و دکوراسیون بسیار پر کاربرد باشد. وزن این کارتن ها برابر با یک ششم شیشه و یک سوم آکریلیک است.

– تنوع رنگی

امکان تهیه این محصول با هر رنگی وجود دارد.

– انعطاف پذیری بالا

انعطاف پذیری بالای این محصول به شما اجازه می دهد تا آن را از جهت طول یا عرض قوس دهید. البته برای جلوگیری از تاخوردگی، معمولاً از سمت طول این کار را انجام می دهند.

– تحمل فشار

به دلیل مقاومت بالای این محصول در برابر فشار، معمولاً در صنایع بسته بندی کاربرد فراوانی دارد.

–  بدون بو

علاوه بر این که کارتن پلاست‏ها بدون بو هستند، بوی محیط را نیز جذب نمی کنند.

– قابلیت شستشو

این محصول، قابل شستشو با انواع مواد شوینده است و واکنش نشان نمی دهد.

– قابل چاپ

امکان چاپ طرح های مختلف به روش سیلک اسکرین وجود دارد. این روش برای تبلیغات به کار می آید.

– قابل بازیافت

این کارتن ها قابل بازیافت و استفاده دوباره هستند. به این شکل، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود.

 

کارتن پلاست

کارتن پلاست چه کاربردهایی دارد؟

ویژگی های خاص این محصول باعث می شود تا استفاده آن در صنایع مختلف کشور، گسترش پیدا کند. سبکی، انعطاف پذیری و عدم نفوذپذیری مایعات، از شناخته شده ترین ویژگی های این محصول است. در ادامه به برخی از کاربردهای کارتن پلاست اشاره می کنیم:

– تبلیغات

شرکت ها، فروشگاه ها و کسب وکارها با چاپ طرح دلخواه روی این کارتن ها  و به نمایش گذاشتن آن می توانند تبلیغ کنند. این نوع تبلیغ بسیار به صرفه است؛ زیرا بازدهی بالایی دارد.

– بسته بندی

کارتن های ساخته شده با کارتن پلاست بسیار محکم و ضربه ناپذیر هستند.

– پوشش و سقف

این محصول ازآنجاکه کاملاً بهداشتی و عاری از هرگونه قارچ و باکتری است و نصب آن بسیار راحت است، در ساختمان سازی نیز کاربرد دارد. از این محصول در زیر سقف لوله ها به عنوان نگه دارنده پشم شیشه استفاده می کنند.

مزایای کارتن پلاست

۱. ضد اشتعال هستند و در مقابل حرارت آتش نمی گیرند، بلکه ذوب می شوند.

۲. تحمل دمای مناسبی دارند (از منفی ۳٠ درجه تا ۸٠ درجه).

۳. می توان از آن ها به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز استفاده کرد.

۴. غیر سمی هستند.

 

کارتن پلاست

معایب کارتن پلاست

  • در مجاورت بیش ازحد نور آفتاب تغییر رنگ می دهد.
  • باوجود ضربه پذیری بسیار پایین کارتن پلاست ها، بازهم امکان شکستن یا سوراخ شدن آن ها وجود دارد.

تفاوت کارتن پلاست و پلی کربنات

کارتن پلاست و پلی کربنات هر دو در ساختمان کاربرد بسیاری دارند، اما این که کدام محصول بر دیگری برتری دارد و اصلاً تفاوت آن ها در چیست، همیشه موردتوجه خریداران بوده است. ورق های پلی کربنات در برابر آفتاب و اشعه UV و فرابنفش مقاومت بالایی دارند؛ اما کارتن پلاست ها این ویژگی را ندارند. مقاومت پلی کربنات در برابر حرارت از کارتن پلاست ها بیشتر است. از معایب پلی کربنات ها نیز به گرمایش بیش ازحد در هوای گرم اشاره می شود. این ورقه ها در آتش سوزی مشتعل نمی شوند، اما دودزا هستند. همچنین به علت داشتن پوشش ضد فرابنفش، نسبت به دیگر ورق ها گران تر هستند.

برای آشنایی بیشتر شما با ورق های پلی کربنات قسمتی از مقاله را به این ورق ها اختصاص می دهیم.

کاربرد پلی کربنات

پلی کربنات در پوشش انواع سقف، پارکینگ ها، دیوارهای سوله و سقف کاذب کاربرد دارند. شفافیت و مقاومت بالای ورق های پلی کربنات، کاربرد این محصول را در صنایع ساختمانی افزایش می دهد و آن را به یک انتخاب مناسب برای افزایش ایمنی سقف ها در برابر سیل، طوفان و زلزله تبدیل می کند.

معایب پلی کربنات

اولین عیبی که بر این محصول وارد می شود، گرمایش بیش ازحد پلی کربنات خصوصاً در تابستان و ماه های گرم سال است. این ماده همان طور که گفته شد شعله ور نمی شود؛ اما دودزا است. خش پذیری، قیمت بالا و حساسیت به سوراخ گیری، از عیوب دیگر پلی کربنات ها است.

چرا کارتن پلاست؟

این کارتن ها به دلیل ویژگی های خاص خود در صنایع مختلف بسیار موردتوجه قرارگرفته است. در ادامه کاربرد کارتن پلاست در برخی از این صنایع را بررسی می کنیم:

 کارتن پلاست در کشاورزی 

سهولت و سرعت بالا در اجرا، عمر طولانی و حفظ دما و رطوبت خاک باعث شده است تا این محصول کاربرد های فراوانی در صنعت کشاورزی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : مواد پر مصرف در ساختمان

کارتن پلاست و بسته بندی

ارائه یک محصول به گونه ای خاص، باعث بیشتر دیده شدن آن و رضایت خریداران می شود. یکی از انتخاب های مناسب برای بسته بندی، استفاده از کارتن پلاست ها است. کارتن پلاست ها ازآنجاکه مقاوم و زیبا هستند در صنعت بسته بندی، همواره موردتوجه قرار می گیرند. ضد آب بودن، مقاومت بالا، وزن سبک و قابلیت چاپ بر روی این نوع کارتن ها باعث محبوبیت بیشتر آن ها در صنعت بسته بندی شده است.

کارتن پلاست‎ها در صنعت خودروسازی

صرفه اقتصادی، وزن مناسب و عدم ضربه پذیری، عدم اشتعال پذیری، ضد سایش و خوردگی و عملکرد خوب به عنوان عایق صوتی باعث شده است تا این محصول در صنعت خودروسازی نیز کاربرد های فراوانی داشته باشد. از این کارتن ها به عنوان کفی صندوق عقب خودرو و جدا کننده صندوق از اتاق ها استفاده می شود.

 کارتن پلاست ها در آشپزخانه

کارتن ها در صنعت آشپزخانه نیز کاربرد دارند. از این محصول در تولید کفی یخچال و فریزر، محافظ اجاق گاز و کولرهای آبی استفاده می شود.

انواع کارتن پلاست

این محصول بر اساس ظاهر و کاربرد به سه دسته تقسیم می شود:

کارتن پلاست ورقه ای/ ساده

این مدل، شناخته شده ترین نوع برای عموم مردم است. از کاربردهای کارتن پلاست ورقه ای می توان به اجرای طرح جابر ابن حیان در مدارس اشاره کرد. بافت این کارتن ها بسیار شبیه به بافت کاغذهای کارتن سازی است. برای ساخت آن از یک لایه چین دار و دولایه ورقه که به وسیله حرارت به یکدیگر متصل شده اند، استفاده می شود. معمولاً در پاسخ به سؤال «کارتن پلاست چیست؟» به معرفی این نوع پرداخته می شود.

کارتن پلاست عمودی

این مدل برخلاف نمونه های ساده، دندانه دار نیست. طی مراحل ساخت، این کارتن ها بعد از یک فرآیند خاص با یک دستگاه مخصوص برش داده می شوند. جنس کارتن های عمودی از پلی پروپیلن و پلی اتیلن است.

کارتن پلاست کندویی/ حبابی

این نوع، جدیدترین کارتن پلاست موجود در بازار است. جنس آن از پلی پروپیلن است که باعث می شود تا ضمن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، بسیار سبک و ضد خش نیز باشد.

 

کارتن پلاست

قیمت کارتن پلاست

قیمت این محصول بر اساس ضخامت، ابعاد، اندازه، وزن، نوع طرح، چاپ و برند محصول تعیین می شود. عوامل تعیین کننده قیمت این کارتن ها عبارت اند از: نوع کارتن پلاست، جنس مواد تشکیل دهنده، قطر ورقه، چاپ دار بودن یا نبودن کارتن پلاست، نوع دستگاه به کار گرفته شده برای ساخت و انصاف فروشنده.

چه ارتباطی بین قیمت و جنس کارتن پلاست وجود دارد؟

هر چه قطر ورقه بیشتر باشد از ماده اولیه بیشتری در ساخت آن استفاده شده است و مقاومت ورقه نیز بیشتر خواهد بود. درنتیجه، قیمت آن افزایش می یابد. پس هرچه قطر بیشتر باشد قیمت بالاتر است. شیت پلاست هایی که مخصوص مکان های خاص مانند گلخانه هستند، قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر کارتن ها دارند. کارتن پلاست های ورقه ای به طورکلی قیمت مناسب تری دارند، زیرا قطر آن ها کمتر است.

ابعاد کارتن پلاست ها

این نوع کارتن ها با توجه به نوع، با اشکال و ابعاد مختلفی فروخته می شوند. ابعاد ورقه های برش خورده و کوچک موجود در بازار معمولاً یک متر در دو متر است. امکان سفارش این محصول با ابعاد دلخواه نیز وجود دارد.

رول کارتن پلاست

جنس این محصول از پلی پروپیلن است و در ضخامت های مختلف تولید می شود. امکان سفارشی سازی این محصول علاوه بر خرید آماده، محیا شده است. طول این محصول ۵٠ یا ۱۰۰ متر، عرض آن ۱ و ۲ متر و ضخامت آن ۲ الی ۴ میلی متر است. وزن هر مترمربع از رول کارتن ها بین ۲٠٠ تا ۴٠٠ گرم است.

این محصول به علت مقاومت بالا در برابر پاک کننده ها، اسیدها و مواد شیمیایی، کاربردهای بسیاری دارد. بیشترین کاربرد رول کارتن پلاست برای سوله ها، کارخانه ها، استفاده در پوشش سقف مرغداری و گاوداری ها است.

کارتن پلاست ها در صنعت ساختمانی

با پیشرفت علم، استفاده از مواد جدید در صنعت ساختمان سازی افزایش بسیاری داشته است. کارتن پلاست ازجمله این محصولات است. اجرای آسان، عدم جذب رطوبت، مقاومت در برابر محیط های بازی و اسیدی، رنگ بندی زیبا، سبکی و همچنین قیمت مناسب این محصول باعث شده است تا به انتخابی مناسب برای ساختمان سازی تبدیل شود. این محصول به عنوان عایق رطوبتی، پارتیشن بندی، حفاظ، حصار کشی و سقف کاذب استفاده می شود.

تجهیزات تولید کارتن پلاست تجهیزات موردنیاز برای تولید این نوع کارتن ها شامل دستگاه های دایکات، خشک کننده، تغذیه کننده مارپیچ، خنک کننده، اکسترودر مارپیچ، دستگاه دوجداره کرونا و کالیبراسون می شود.

مراحل تولید کارتن پلاست

در مرحله اول، مواد اولیه توزین می شوند و خمیر موردنیاز از پلی پروپیلن یا پلی اتیلن ساخته می شود. در مرحله بعدی، فشار و حجم خمیر سنجیده شده و سپس خمیر با استفاده از اکسترودر دوگانه از قالب رد می شود تا لایه ها شکل بگیرند. بعدازآن، عملیات چندگانه سردسازی انجام می شود و پس از سنجش مقاومت ورقه ها، آن ها را بسته بندی می کنند.

مراحل تولید جعبه های کارتن پلاست

• در مرحله اول در مورد قیمت، کیفیت و طراحی جعبه با مشتری صحبت و توافق می شود.

• در این مرحله، قالب سازی انجام می شود. این قالب برای شکل، برش ها و خط تا، کاربرد دارند. درواقع این مرحله پرهزینه ترین مرحله ساخت جعبه های کارتن پلاست است. این مرحله هزینه بر است و نمی توان آن را حذف کرد، به همین دلیل است که هزینه نهایی ساخت کارتن ها در تیراژ پایین، بسیار زیاد می شود.

• در این مرحله، ابعاد قالب ها محاسبه می شود و سپس توسط خط تولید در اندازه های مختلف برش داده شده و برای ساخت کارتن ها آماده می شوند.

• در مرحله بعدی، ورق های آماده توسط دستگاه های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک برش زده شده و خط تای آن ها مشخص می شود.

• اگر طرحی برای چاپ در نظر گرفته شده باشد، در این مرحله روی کارتن پیاده می شود.

• ورق ها آماده شده اند و در این مرحله برای مونتاژ کردن تمیز و درصورتی که نیاز باشد اسمبل می شوند.

• اگر قرار است از منگنه و چسب استفاده شود، در این مرحله این کار انجام می گیرد.

• در مرحله آخر، جعبه ها شمرده، بسته بندی و ارسال می شوند.

تولید کارتن پلاست در ایران

در حال حاضر کشور ایران با استفاده از جدیدترین و بهترین دستگاه ها، همگام با تکنولوژی روز اروپا توانسته به ظرفیت تولید بسیار بالایی از کارتن پلاست ها دست پیدا کند و با کشورهای بین المللی در رقابت باشد.

نتیجه گیری

کارتن پلاست ها در صنایع مختلف ازجمله کشاورزی، ساختمان سازی، دکوراسیون و… کاربرد دارند. این محصول دارای انواع متفاوتی است. قیمت این محصول بر اساس نوع و مارک موردنظر شما متفاوت است. این کارتن ها محصولاتی جدید هستند. بااین وجود به سرعت جای خود را در صنایع مختلف بازکرده اند. از کارتن پلاست ها در ساخت جعبه های بسته بندی، استفاده بسیاری می شود. مراحل ساخت این جعبه ها شامل مذاکره با مشتری، قالب سازی، برش و آماده سازی خط تا چاپ، مونتاژ، بسته بندی و ارسال می شود. کارتن پلاست ها ازآنجاکه به صرفه و دارای مقاومت بالا است، بسیار پرطرفدار هستند. خرید این کارتن ها به صورت حضوری و غیرحضوری از تولیدکنندگان و شرکت ها، ممکن است.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است