۸۰ مورد از معروف‌ترین ساختمان‌های دنیا

80 مورد از معروف‌ترین ساختمان‌های دنیا | معرفی معروف ترین ساختمان های دنیا

محتوا :

روش های دیگری نیز برای اطلاع یافتن از فرهنگ محلی وجود دارد که می تواند در مواد غذایی، منسوجات و گویش های آن ها منعکس شود، اما این ساختمان های تاریخی و فرهنگی هستند که بیشترین نمود را از فرهنگ مکان موردنظر ارائه می دهند. نمادهای محلی، درواقع، شاهدان خاموشی نسبت به تاریخ گذشته، پادشاهی ها و سلایق مردم بومی هستند؛ اگرچه که هیچ سرنخی در مورد آینده آن منطقه ارائه نمی دهند.
اماکن زیر را به عنوان لیست آرزوهای مسافرتی خود در نظر بگیرید که باید از آن ها دیدن کنید. این ساختمان ها به دلایل مختلفی ازجمله جذابیت های معماری، اهمیت تاریخی و یا هر دو، معروف هستند. موزه ها، کلیساها و سایر نقاط دیدنی که رونوشت و تصاویر آن ها در فروشگاه های خرید سوغاتی و عکس های یادگاری موجود است، ازجمله اماکن دیدنی دنیا هستند. البته تعدادی از این ساختمان ها در این لیست، توسط معماران مشهوری مانند فرانک لوید رایت، لو کوربوزیه و اسکار نیمایر طراحی شده اند. اگرچه برخی از این بناها در طول تاریخ دچار تخریب شده اند، اما هنوز به همان اندازه اهمیت خود را حفظ کرده اند. گفته می شود که سفر تنها کالایی است که در صورت خرید آن، ثروتمندتر می شوید!

ایا صوفیه – استانبول، ترکیه

این مکان تاریخی، اکنون یک موزه است؛ اما درگذشته کلیسای جامع پدرسالاری ارتدوکس یونانی بوده است که بعداً به مسجدی در امپراتوری عثمانی تبدیل شده است. این مکان، در سال ۵۳۷ بعد از میلاد ساخته شده است. علت شهرت آن، گنبد برجسته آن است که آن را به بزرگ ترین و چشمگیرترین بنای زمان خود تبدیل کرده بود.
این مکان، ضمن بهره گیری از معماری اصیل بیزانس، یک نقطه عطف نیز در تاریخ معماری محسوب می شود. در سال ۲۰۱۹، اردوغان گفت که او کارکرد ایاصوفیه را از یک موزه به یک مسجد تغییر خواهد داد که البته این کار، نیازمند تأیید کمیته میراث جهانی یونسکو است.

گوگنهایم – شهر نیویورک، ایالات متحده

موزه گوگنهایم بیلبائو، یکی از رغبت برانگیزترین ساختمان ها در اسپانیا است که از آن، به عنوان موزه هنرهای معاصر آثار هنری خارق العاده دوران مدرن استفاده می شود. این بنا، توسط یک معمار کانادایی-آمریکایی به نام فرانک گری طراحی شده و در سال ۱۹۹۷ توسط پادشاه خوآن کارلوس اول اسپانیا افتتاح شد.
این بنا، توسط کارشناسان بین المللی مورد استقبال قرارگرفته است و به عنوان یکی از مهم ترین آثاری که در سال ۱۹۸۰ در بررسی معماری جهانی به پایان رسیده، برگزیده شد. دولت باسک، هزینه ساخت ۱۰۰ میلیون دلار را تأمین کرد.

تاج محل – آگرا، هند

تاج محل، یکی از شگفت انگیزترین و مشهورترین شاهکارهای معماری در تاریخ می باشد که درواقع، به عنوان یک مقبره از مرمر سفید عاج در آگرا هند به شمار می رود. تاج، توسط امپراتور مغول، شاه جهان، مأمور شد که مقبره همسر موردعلاقه خود را بنا کند.
این کار توسط ۲۰۰۰۰ کارگر در سال ۱۶۴۳ به پایان رسید، اما ۱۰ سال دیگر طول کشید تا پروژه های دیگر ساختمان تکمیل شود. تاج محل، سالانه حدود ۸ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: ۲۰ مورد از زیباترین ساختمان ها در جهان

خانه رقص- پراگ، جمهوری چک

خانه رقص که از آن به عنوان Fred و Ginger یاد می شود، نامی بود که به ساختمان Nationale-Nederlanden واقع در جاده Rašín در پراگ داده شد. این ساختمان، توسط معمار کرواتی-چک Vlado Milunić با همکاری معمار کانادایی-آمریکایی فرانک گری طراحی شد و چهار سال طول کشید تا درنهایت، در سال ۱۹۹۶ به پایان برسد.
در زمان طراحی، سبک معماری ساختمان، به دلیل عدم تطابق با ساختمان های سنتی باروک، گوتیک و هنر نوین پراگ، بسیار موردبحث قرار گرفت. بااین حال، رئیس جمهور پیشین چک، واسلاو هاول، از این پروژه به منظور گسترش فعالیت های فرهنگی حمایت کرد.

قلعه چنانسو (Château de Chenonceau) در Chenonceaux، فرانسه

این کاخ فرانسوی در دهکده کوچک Chenonceaux و بر روی رودخانه Cher ساخته شده است. این شهر یکی از معروف ترین کاخ های دره Loire است. قسمت های مختلفی از این قلعه در زمان های مختلف در طول سال ها تکمیل شده است.
کاخ فعلی در سال ۱۵۱۴-۱۵۲۲ بر روی پایه های یک آسیاب قدیمی ساخته شد و بعداً به روی رودخانه گسترش یافت. فیلیبرت لوور، معمار رنسانس فرانسوی، در سال های ۱۵۵۶ تا ۱۵۵۹ پل بالای رودخانه را ساخت و به دنبال آن ژان بولانت، گالری را بر روی این پل بین سال های ۱۵۷۰ تا ۱۵۷۶ بنا کرد.

موزه هنرهای معاصر نیتروی در ریودوژانیرو، برزیل

این موزه در شهر نیتروی، ریو دوژانیرو، برزیل واقع شده است و یکی از اماکن فرهنگی مهم شهر محسوب می شود. نام دیگر این موزه، MAC می باشد و توسط اسکار نیمایر طراحی شده است. این موزه، ۱۶ متر ارتفاع دارد و با سه طبقه، قطر قسمت مرکزی آن ۵۰ متر می باشد.
این موزه، در سال ۱۹۹۶ تکمیل شد. موزه ظاهری مانند یک بشقاب پرنده دارد که منظره وسیعی از چشم انداز در سراسر ریو دوژانیرو را ارائه می دهد؛ اگرچه که طراحی اولیه، قرار بود به صورت یک گُل بیرون آمده از زمین به نظر برسد.

موزه هنرهای معاصر نیتروی در ریودوژانیرو، برزیل

اهرام جیزه – جیزه، مصر

این اهرام بین ۲۵۸۹ تا ۲۵۰۴ سال قبل از میلاد توسط بیش از ۱۰۰۰۰۰ انسان ساخته شده اند که شامل مقبره هایی از افراد دوران پادشاهی قدیم مصر می شوند. فرعونیان مصری اعتقاد داشتند که آن ها پس از مرگ، به صورت خدایان به زندگی خود ادامه خواهند داد؛ بنابراین اهرام Khufu، Khafre و Menkaure به گونه ای ساخته شده اند تا همه چیزهایی را که آن ها در زندگی بعدی خود بدان نیاز دارند، شامل شود. این مجموعه اهرام، یکی از پررمز و رازترین اماکن دنیای باستان به شمار می رود که سالانه حدود ۱۴.۷ میلیون نفر بازدیدکننده را برای پیاده روی در تونل های هرم جذب می کند.

آکروپولیس آتن – آتن، یونان

این ارگ باستانی، در بالای شهر یونان آتن واقع شده و شامل بقایای بناهای باستانی و شاهکارهای مهم معماری یونان می باشد. معروف ترین ساختمان آن این مجموعه، پارتنون نام دارد.
این ارگ، در قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده و تنها ساختمان هایی ازجمله پارتنون، پروپیلایا، ارکتیون و معبد آتنا نایک، از آن باقی مانده اند. سالانه، بیش از یک میلیون نفر مسافر برای بازدید از آکروپولیس و قدم زدن در خرابه های باستانی آن، به آتن می آیند.

مرکز ژرژ پمپیدو – پاریس، فرانسه

این مؤسسه هنری و فرهنگی، در منطقه باوبور از بخش ۴ پاریس واقع شده است. این ساختمان، توسط ریچارد راجرز، رنزو پیانو و جیانفرانکو فرانچینی، به سبک معماری پیشرفته، طراحی شده است و در میان بناهای به یادماندنی فرانسه قرار دارد.
این قطب فرهنگی و هنری، شامل کتابخانه اطلاعات عمومی، بزرگ ترین موزه هنر مدرن در اروپا و مرکز موسیقی و تحقیقات آکوستیک پاریس است. این بنا، یکی از اولین نمونه های بزرگ ساختمان های inside out در تاریخ معماری جهان بود که سیستم سازه ای، سیستم مکانیکی و مدارهای الکتریکی آن در سطح خارجی بنا ظاهرشده اند.

بیشتر بخوانید: زشت ترین و بدقواره ترین ساختمان های دنیا

طاق دروازه – سنت لوئیس، میسوری، ایالات متحده

این بنا، در سال ۱۹۶۳ در شهر سنت لوئیس ساخته شده است که با ۱۹۲ متر ارتفاع، بزرگ ترین جاذبه ایالت میزوری محسوب می شود. این بنای سهمی شکل، از فولاد ضدزنگ ساخته شده و بلندترین بنای ساخته شده توسط انسان در نیمکره غربی می باشد.
این بنا توسط معمار فنلاندی-آمریکایی Eero Saarinen در سال ۱۹۴۷ طراحی شده و ۱۳ میلیون دلار خرج برداشته است. امروزه، از طاق این یادبود، سالانه چهار میلیون بازدیدکننده دیدار می کنند که یک میلیون نفر از آن ها، برای رسیدن به بهترین نقطه دید از شهر سنت لوئیس، به بالای این طاق می روند.

موزه اورسی – پاریس، فرانسه

این موزه، یکی از بزرگ ترین و مشهورترین موزه های جهان و همچنین یکی دیگر از جاذبه های مهم گردشگری در پاریس است. این موزه در محلی ساخته شده که بین سال های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۰ ایستگاه راه آهن بوده است. موزه اورسی، برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد و در حال حاضر بخش اعظم هنر فرانسه ازجمله نقاشی های Monet، Renoir، Van Gogh، Degas و سایر امپرسیونیست ها و پساامپرسیونیست های معروف را شامل می شود. در این موزه، علاوه بر این نقاشی های معروف، مجموعه گسترده ای از مجسمه ها، مبلمان و تصاویر نیز در معرض نمایش قرار دارد.

موزه اورسی - پاریس، فرانسه

برج خیارشور – لندن، انگلستان

تبر سنت ماری ۳۰ به دلیل طراحی معماری آن، به عنوان “برج خیارشور” نیز شناخته می شود. این آسمان خراش، در منطقه تجاری شهر لندن واقع شده است. این ساختمان، با ۱۸۰ متر ارتفاع و ۴۱ طبقه، از بلندترین ساختمان های لندن محسوب می شود.
این برج، توسط نورمن فاستر و گروه آروپ طراحی و در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد و سپس به سرعت به یک نقطه عطف قابل تشخیص برای شهر لندن و همچنین معماری مدرن تبدیل شد. ساخت این برج، حدود ۱۷۰ میلیون دلار هزینه داشته است؛ به علاوه هزینه اضافی ۱۲۰ میلیون دلاری که برای زمین اختصاص یافته بود.

کلیسای جامع متروپولیتن برازیلیا – برازیلیا، برزیل

کلیسای جامع برازیلیا، یک کلیسای جامع کاتولیک در برازیلیای برزیل و کرسی اسقف نشین برزیلیا می باشد. این بنا، توسط معمار برزیلی اسکار نیمایر طراحی و توسط مهندس سازه برزیلی Joaquim Cardozo ساخته شده و درنهایت در ۳۱ مه ۱۹۷۰ تکمیل شده است. طرح سازه هذلولی وار آن از ۱۶ ستون بتنی تشکیل شده که هرکدام ۹۰ تن وزن دارند.

مسجد کوردوبا – کوردوبا، اسپانیا

مسجد جامع کوردوبا، واقع در منطقه ی خودمختار اندلس اسپانیا، درگذشته کلیسای کاتولیک سنت وینسنت لرین بوده است. محل قرارگیری این مسجد، درگذشته های دور منزلگاه یک معبد رومی بود که بعدها به یک کلیسای مسیحی ویزیگوت تبدیل شد.
در سال ۷۸۴، عبدالرحمن اول دستور ساخت مسجد بزرگی را صادر کرد که بعدها در سال ۱۲۳۶ به حکومت مسیحیان بازگشت. مسلمانان اسپانیایی، بارها از کلیسای کاتولیک روم درخواست کردند تا به آن ها اجازه دهد در کلیسای جامع نماز بخوانند اما درخواستشان رد شده است.

کلیسای جامع وست مینستر – لندن، انگلستان

کلیسای جامع وست مینستر (ساخته شده در ۹۶۰ میلادی)، یکی از مهم ترین نقاط دیدنی تاریخی لندن می باشد که عمدتاً به سبک معماری گوتیک ساخته شده و مکان سنتی مراسم تاج گذاری، ازدواج و تدفین شاهان و شهبانوهای بریتانیایی بوده است.
از سال ۱۱۰۰ تاکنون، ۱۶ عروسی سلطنتی در این کلیسا برگزارشده است که جدیدترین و برجسته ترین آن ها، عروسی دوک و دوشس کمبریج در سال ۲۰۱۱ است. پادشاهان مختلف، در ساخت بخش هایی از معماری این کلیسا نقش داشتند. هرسال حدود ۱.۵ میلیون نفر از این کلیسا بازدید می کنند.

کلیسای جامع وست مینستر - لندن، انگلستان

کلیسای بانوی ما (Frauenkirche)- درسدن، آلمان

این کلیسای لوتران در درسدن آلمان در محلی واقع شده است که درگذشته یک کلیسای کاتولیک وجود داشته که بعداً در قرن هجدهم با مذهب لوتریانیسم، به یک کلیسای پروتستان تبدیل شده است. این کلیسا بعداً در طول جنگ جهانی دوم ویران شد و ویرانه های آن به مدت ۵۰ سال در آنجا باقی ماندند تا اینکه روند بازسازی آن در سال ۱۹۹۴ پس از اتحاد مجدد آلمان آغاز شد. بازسازی نمای بیرونی در سال ۲۰۰۴ و نمای داخلی یک سال بعد به اتمام رسید. اکنون این کلیسا به عنوان نماد آشتی بین دشمنان جنگ پیشین شناخته می شود.

هتل لو شتو فرانتونک – کبک، کانادا

این هتل، توسط Bruce Price طراحی و توسط شرکت راه آهن اقیانوس آرام کانادا ساخته شده است. این هتل، یکی از اماکن تاریخی کانادا محسوب می شود که توسط هتل ها و استراحتگاه های فرمونت اداره می شود. معماری شاتواِسک (chateauesque) این ساختمان، در سال ۱۸۹۳ افتتاح و در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک مکان ملی و تاریخی کانادا تعیین شد.
محل ساخت این هتل قبل از اینکه به هتل لو شتو فرانتونک (Le Chateau Frontenac) تعلق داشته باشد، متعلق به هتلی دیگری معروف به Château Haldimand بود که در دهه ۱۷۸۰ ساخته شده و به نام فرماندار کبک که دستور ساخت هتل را داده بود، ثبت شده بود.

کولوسئوم – رم، ایتالیا

کولوسئوم، یک تماشاخانه و یا آمفی تئاتر به شکل بیضی در شهر رم در ایتالیا می باشد که ساخت آن، در سال ۸۰ میلادی به اتمام رسیده است. کولوسئوم، ظرفیتی بین ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نفر دارد و درگذشته، برای نبرد گلادیاتورها به عنوان اسباب سرگرمی تماشاچیان و نمایش برخی اعدام ها (مانند اعدام با رهاسازی حیوانات وحشی) مورداستفاده قرار می گرفته است.
امپراتورها، با ایجاد نبرد بین برده ها و گلادیاتورها یک نمایش سرگرم کننده برای مردم فراهم می کردند که البته این نمایش، به کشته شدن بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر و یک میلیون حیوان در پایان منجر می شد. کولوسئوم، سالانه بیش از ۷.۴ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند و به دلیل آلودگی و زلزله زدگی، بخش هایی از آن تخریب شده اند که هم اکنون در حال مرمت می باشند.

بیشتر بخوانید: ۳۱ آسمان خراش زیبا در جهان

مرکز تجارت جهانی – شهر نیویورک، ایالات متحده

به مناسبت بزرگداشت حملات تروریستی یازده سپتامبر و سقوط برج های دوقلوی، یک مرکز تجارت جهانی در مجتمع مرکز تجارت جهانی در بخش منهتن جنوبی شهر نیویورک ساخته شد.
این ساختمان، بلندترین ساختمان در ایالات متحده می باشد و با همان نام یعنی برج شمالی مرکز تجارت جهانی اصلی ساخته شده است. این ساختمان دارای ۹۴ طبقه است و توسط دیوید اولدز طراحی شده است. این ساختمان، همچنین به “برج آزادی” معروف است.

معبد لوتوس یا نیلوفر آبی – دهلی نو، هند

معبد لوتوس واقع در دهلی هند، عبادتگاه بهاییان می باشد. البته درهای این معبد به روی همه مذاهب باز است و هرکسی فارغ از هر مذهب، قومیت و یا جنسیتی که دارد می تواند به آن وارد شود. البته این قانون برای همه عبادتگاه بهایی صدق می کند ولی چیزی که این معبد را خاص می کند ساختار گل مانند آن است. این ساختمان، شامل ۲۷ گلبرگ است که از بتُن سفید ساخته و با سنگ مرمر سفید در خوشه های سه تایی پوشیده شده است. ۹ در بزرگ این معبد، به تالار مرکزی به ظرفیت ۲۵۰۰ نفر و با بیش از ۴۰ متر ارتفاع باز می شود.

کلیسای جامع سنت باسیل – مسکو، روسیه

کلیسای واسیلی مقدس مسکو که به عنوان کلیسای جامع سنت باسیل نیز شناخته می شود، در میدان سرخ مسکو واقع شده و به عنوان شناخته شده ترین و قابل تحسین ترین ساختمان روسیه، نماد این کشور نیز محسوب می شود.
این بنا از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ به دستور ایوان مخوف ساخته شد و تا سال ۱۶۰۰ یعنی قبل از ساخت برج ناقوس ایوان مخوف، بلندترین ساختمان روسیه محسوب می شود. معماری این ساختمان برخلاف سایر معماری های روسیه به سبک شعله های یک آتش بزرگ طراحی شده است و از سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از کرملین قرارگرفته است.

کلیسای جامع سنت باسیل - مسکو، روسیه

قبه الصخره – اورشلیم، اسرائیل

این گنبد، در حرمین شرفین در شهر قدیمی اورشلیم واقع شده است و ساخت آن، به عنوان یک زیارتگاه اسلامی است در ۹۶۱ تا ۹۶۲ میلادی به پایان رسید. این ساختمان، یکی از قدیمی ترین آثار ماندگار معماری اسلامی است که باگذشت زمان با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است.
گنبد طلایی قبه در سال ۱۹۵۹ روی آن نصب شد که البته در سال ۱۹۹۳ دوباره مرمت شد. این مکان، در آیین یهود نیز مقدس است؛ زیرا یهودیان معتقدند سنگی که جهان با آن بناشده و اولین انسان خلق شده، در آنجا قرار دارد.

کازا میلا – بارسلونا، اسپانیا

کازا میلا، با نام دیگر لا پدررا، یک ساختمان با استفاده از معماری مدرنیسم در بارسلونا است که آنتونی گائودی، طراح آن، این محل را برای سکونت خانواده میلا بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ ساخت. این ساختمان، در سال ۱۹۸۴، به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته و بعدها در سال ۲۰۱۳ به دفتر اصلی بنیاد کاتالونیا لا پدریرا (Fundacio Catalunya La Pedrera) تبدیل شد. این ساختمان، جزء بهترین جاذبه های گردشگری بارسلونا می باشد که هرساله حدود ۱ میلیون گردشگر از آن به خاطر معماری غیرمعمولش، بازدید می کنند.

کاخ سفید – واشنگتن، دی سی، ایالات متحده

کاخ سفید، محل کار و اقامتگاه رسمی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در واشنگتن دی سی می باشد که بنای آن، یکی از مشهورترین ساختمان های تاریخی در جهان محسوب می شود. معمار ایرلندی این ساختمان، جیمز هوبان بود که طراحی آن را بر پایه معماری نئوکلاسیک پیاده کرد. مراحل ساخت وساز نیز از سال ۱۷۹۲ تا ۱۸۰۰ ادامه یافت.
ازآنجایی که تراکم در عمارت اجرایی بسیار زیاد بود، رئیس جمهور تئودور روزولت، تمامی کارهای دفتری خود را به بخش تازه ساخت بال غربی ساختمان در سال ۱۹۰۱ منتقل کرد. در سال ۱۹۰۹ و زمان ریاست جمهوری ویلیام تل، بال غربی ساختمان گسترش بیشتری یافت و اتاق کار رئیس جمهور امریکا (که بیضی شکل است)، به مجموعه اضافه شد. بعدها، هر رئیس جمهور بخش های محل کار خود را مجدداً طراحی کرد.

بیشتر بخوانید: غیرمعمول ترین و منحصر به فرد ترین ساختمان ها در دنیا

شهر ممنوعه – پکن، چین

شهر ممنوعه، مجموعه ای از ۹۸۰ ساختمان است که در مساحت ۷۲ هکتار در پکن چین ساخته شده است. از این کاخ، بین سال های ۱۴۲۰ تا ۱۹۱۲ به عنوان کاخ امپراتوری چین (از سلسله مینگ تا پایان سلسله کینگینگ) استفاده شده است. امروزه این کاخ موزه به عنوان یک میراث جهانی و همچنین بزرگ ترین مجموعه از سازه های چوبی باستانی در جهان شناخته می شود.

ساگرادا فامولیا – بارسلون، اسپانیا

ساگرادا فامیلیا، یک کلیسای کاتولیک رومی در شهر بارسلون است که ساخت آن، ابتدا در سال ۱۸۸۲ توسط فرانسیسکو دو پائولا دیلار شروع شد ولی ناتمام باقی ماند. گائودی، این پروژه را به دست گرفت و کمتر از یک چهارم آن را تا قبل از مرگش در سال ۱۹۲۶ به پایان رساند.
پس از جنگ داخلی اسپانیا، بخش اعظم آن در دهه ۱۹۵۰ مرمت و بازسازی شد. پیشرفت های اخیر فن آوری، پروژه را به طرز چشمگیری توسعه داده است، اما هنوز برای تکمیل آن، ۱۰ مناره دیگر نیاز است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود.

مرکز هنرهای نمایشی لینکلن- شهر نیویورک، ایالات متحده

مرکز هنرهای نمایشی لینکلن، یکی از مشهورترین مراکز فرهنگی ایالات متحده آمریکا است که در یک مجموعه ۱۶.۳ هکتاری در میدان لینکلن منهتن در شهر نیویورک واقع شده است. این مرکز، سی ویک فضای داخلی و خارجی دارد و سالانه میزبان حدود ۵ میلیون بازدیدکننده می باشد.

مرکز هنرهای نمایشی لینکلن- شهر نیویورک، ایالات متحده

برج شارد – لندن، انگلستان

برج شارد، برجی هرمی شکل در لندن است که توسط معمار ایتالیایی، رنزو پیانو، طراحی شده و با ۳۱۰ متر ارتفاع، بلندترین برج اتحادیه اروپا و چهل و ششمین ساختمان بلند دنیا می باشد.
این ساختمان در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. در این آسمان خراش، رستوران ها، ادارات و آپارتمان های لوکسی ساخته شده است و بین طبقات ۶۸ تا ۷۲ آن، رصدکده ای با چشم انداز ۳۶۰ درجه از لندن قرار دارد. در یک روز روشن در لندن می توانید صخره های دور را از بالای ساختمان مشاهده کنید. این ساختمان، به دلیل طراحی منحصربه فرد معماری آن، به عنوان هرم شیشه ای نیز معروف است.

مون سَن-میشِل – نرماندی، فرانسه

قلعه و جزیره مون سَن-میشِل، یکی از برجسته ترین نقاط دیدنی فرانسه است که در دیپارتمنت مانش در ناحیه نرماندی در شمال غربی این کشور واقع شده است. این جزیره، ۰.۶ مایل از ساحل شمال شرقی فاصله دارد و از سال ۲۰۱۵ جمعیت ۵۰ نفری را در خود جای داده است.
این جزیره، از سال ۸ میلادی، محل صومعه بوده است و با توجه به موقعیتی که دارد، زائران می توانند با موج کم، بر روی ماسه ها تا خود قلعه پیاده روی کنند؛ اما در طول موج زیاد، این قلعه، به عنوان دژ دفاعی عمل می کنند. سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از این جزیره بازدید می کنند. این قلعه، همچنین در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

قلعه برن – برن، رومانی

قلعه برن، از قلعه های قرون وسطی و یکی از ترسناک ترین قلعه های جهان است که در مرکز رومانی قرار دارد. ادعاشده که این قلعه محل حکومت ولاد سوم – حاکم بی رحم رومانی – بوده است که برام استوکر، نویسنده معروف ایرلندی، در نوشتن داستان کتاب دراکولا از شخصیت این پادشاه الهام گرفته است؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که برام استوکر حتی هنگام نوشتن این رمان معروف، از وجود این قلعه اطلاع داشته است. بااین وجود، این قلعه همه ساله بازدیدکننده های زیادی را به خود جلب می کند که مشتاق اطلاع از تاریخ رومانی هستند. این قلعه، همچنین موزه ای از آثار ملکه ماری به عنوان یک از مشهورترین ساکنان این قلعه، نیز می باشد.

مجتمع معبد آنگکور وات – سیم ریپ، کامبوج

معبد آنگکور وات، یکی از بزرگ ترین بناهای تاریخی مذهبی در جهان است که مساحتی بیش از ۱۶۲.۶ هکتار مساحت دارد. این مجموعه معبد در کامبوج واقع شده است و قبل از تبدیل شدن به یک معبد بودائی در قرن دوازدهم، به عنوان یک معبد هندو ساخته شده بود. این معبد، به سبک کلاسیک معماری خمر (Khmer) ساخته شده است اما باگذشت سال ها به دلایل طبیعی و بعضاً انسانی با آسیب های گسترده ای روبرو شده است. سالانه بیش از دو میلیون گردشگر از این معبد بازدید می کنند که این میزان بازدید، تأثیر مثبتی در تأمین هزینه ها برای بازسازی داشته است.

بیشتر بخوانید: مراحل ساخت و ساز ساختمان؛ از ابتدا تا انتها

مسجد سلطان احمد – استانبول، ترکیه

مسجد سلطان احمد، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی های آبی رنگ در طراحی داخلی آن، به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این مسجد، یک جاذبه گردشگری مشهور است که در استانبول واقع شده و بین سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ در زمان حکومت احمد اول که مقبره او در مسجد قابل رؤیت است، ساخته شده می باشد. این مسجد، همچنان به کارکرد مذهبی و آیینی خود ادامه می دهد و دارای ۵ گنبد اصلی، ۶ مناره و ۸ گنبد کوچک تر است. لازم به ذکر است که این مسجد در نزدیکی ایاصوفیه واقع شده است.

معبد خورشید کونارک – کونارک، هند

معبد خورشید کونارک، جزء عجایب هفتگانه هندوستان می باشد که در قرن سیزدهم میلادی در حدود ۳۶ کیلومتری شمال شرقی از شهر پوری در ساحل اوریسای هند واقع شده است. این معبد، در حدود سال ۱۲۵۰ میلادی توسط پادشاه ناراسیمهادوا اول از سلسله ای مربوط به شرق رود گنگ ساخته شده است.

معبد خورشید کونارک - کونارک، هند

ساختمان کرایسلر – شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

ساختمان کرایسلر که به سبک معماری آرت دکو ساخته شده، در طول سال ها به یکی از نمادهای شهر نیویورک تبدیل شده است. این ساختمان، توسط والتر کرایسلر، رئیس شرکت کرایسلر که خودش هزینه آن را پرداخت و متعاقباً صاحب آن نیز شد، ساخته شده است. این ساختمان، از سال ۱۹۳۰ تا اواسط دهه ۱۹۵۰ به عنوان دفتر مرکزی این شرکت فعالیت داشته است. این ساختمان، به طور خاص برای این منظور طراحی و ساخته شده بود و با ۷۷ طبقه تجاری، در قسمت شرقی بخش منهتن از شهر نیویورک قرار دارد.

کلیسای سَکرِه کُر – پاریس، فرانسه

کلیسای سَکرِه کُر یا کلیسای باسلیکای قلب مقدس پاریس، یک کلیسای کاتولیک رومی و ماینور باسیلیکا است که فلسفه ساخت آن، هدیه به قلب مقدس عیسی، برای سپاسگزاری و درخواست بخشش گناهان می باشد.

قصر پوتالا – لهاسا، تبت، چین

قصر پوتالا در شهر لهاسا در تبت قرار دارد که درگذشته اقامتگاه دائمی دالایی لاما بوده تا اینکه تنزین گیاتسو، ۱۴اُمین دالایی لاما و دالایی لامای کنونی، در پی اشغال نظامی تبت توسط جمهوری خلق چین و قیام ناموفق ۱۹۵۹ میلادی به هندوستان گریخت. این قصر، در سال ۱۶۴۹ تکمیل شد و چهار سال برای ساخت آن زمان صرف شد.
این ساختمان، در محل عمارت قصر سفید یا سرخ قرار دارد که در سال ۶۳۷ در بالای تپه سرخ ساخته شده است. این ساختمان با ۱۳۰۰ فوت ارتفاع، خود در ارتفاع ۳۳۰۰ متری قرار دارد. سایت میراث جهانی متعاقباً، تعداد بازدیدکنندگان را فقط به ۲۳۰۰ نفر در روز محدود کرده است.

بیشتر بخوانید: خانه های سنتی ایرانی

موزه لوور – پاریس، فرانسه

موزه لوور در پاریس، بزرگ ترین موزه هنر جهان و یک بنای تاریخی ارزشمند است. این موزه در قلب شهر و سمت راست رودخانه سن واقع شده است و به عنوان پربازدیدترین موزه جهان، سالانه ۱۰.۲ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند.
این موزه از سال ۱۷۹۳ افتتاح شده و در دوره های مختلف گسترش یافته است. امروز در این موزه بیش از ۳۸۰۰۰۰ شیء و ۳۵۰۰۰ اثر هنری در معرض نمایش قرار دارند. محبوب ترین جاذبه هنری موزه لوور، تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی می باشد.

تالار اپرای سیدنی – سیدنی، استرالیا

تالار اپرای سیدنی، یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم ازلحاظ هنر معماری بشمار می رود که توسط معمار دانمارکی اش، یورن اوتزونپس، بعد از برنده شدن در مسابقه بین المللی طراحی، ساخته شده است. این ساختمان در سال ۱۹۷۳ و در بندرگاه بنولونگ پوینت افتتاح شده که هرساله میزبان بیش از ۸ میلیون نفر بازدیدکننده ای می باشد که برای تماشای بیش از ۱۵۰۰ اجرای سالانه ای که در تالار برگزار می شود، می آیند. تالار اپرای سیدنی، در سال ۲۰۰۷ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

موزه گوگنهایم، بیلبائو – بیلبائو، اسپانیا

موزه گوگنهایم بیلبائو، یکی از رغبت برانگیز ترین ساختمان ها در اسپانیا است که از آن، به عنوان موزه هنرهای معاصر آثار هنری خارق العاده دوران مدرن استفاده می شود. این بنا، توسط یک معمار کانادایی-آمریکایی به نام فرانک گری طراحی شده و در سال ۱۹۹۷ توسط پادشاه خوآن کارلوس اول اسپانیا افتتاح شد.
این بنا، توسط کارشناسان بین المللی مورد استقبال قرارگرفته است و به عنوان یکی از مهم ترین آثاری که در سال ۱۹۸۰ در بررسی معماری جهانی به پایان رسیده، برگزیده شد. دولت باسک، هزینه ساخت ۱۰۰ میلیون دلار را تأمین کرد.

موزه گوگنهایم، بیلبائو - بیلبائو، اسپانیا

خانه ی آبشار یا فالینگ واتر – میل ران، پنسیلوانیا، ایالات متحده

خانه آبشار، خانه ی شخصی است که معمار معروف آمریکایی، فرانک لوید رایت، در سال ۱۹۳۵ در پنسیلوانیای آمریکا طراحی کرده است. این خانه، برای تعطیلات آخر هفته ی لیلیان کافمن و همسرش ادگار کافمن ساخته شد و چیزی که آن را بسیار ویژه می کند، موقعیت ساخت آن بر روی یک آبشار است. این خانه، در سال ۱۹۶۶ به عنوان یک مکان تاریخی و ملی ثبت شد و روزنامه تایم نیز همچنین آن را “زیباترین کار” فرانک لوید رایت معرفی کرد.

معبد پانتئون – رم، ایتالیا

این معبد، یکی از حفظ شده ترین ساختمان های روم باستان است که تقریباً هیچ نقطه ای از آن رها نشده و در طول تاریخ مورداستفاده مداوم قرارگرفته است. البته زمان ساخت این معبد قدیمی، کاملاً مشخص نیست ولی می دانیم که توسط امپراتور هادریانوس تکمیل شده است. بااین حال، به دلیل اینکه امپراتور هادریانوس در معبد کتیبه ای از خود به جا نگذاشته است، کتیبه اصلی معبد که مربوط به زمان سلطنت آگوستوس است، زمان واقعی ساخت را نامشخص کرده است.

برج سوزن فضایی – سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

برج سوزن فضایی سیاتل، یک برج تفریحی و دیدبانی است که به مناسبت نمایشگاه جهانی در سال ۱۹۶۲ ساخته شده و طراحی آن، ترکیبی از ایده هایی است که توسط معماران ادوارد ای. کارلسون و جان گراهام جونیور ارائه شده است. این برج دیدبانی با ۱۸۴ متر ارتفاع، ۴۲ متر عرض و ۸۶۶۰ تن وزن، علاوه بر داشتن ۲۵ میله برق گیر، می تواند در مقابل وزش باد ۸۹ متر بر ثانیه یا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و همچنین زمین لرزه هایی به بزرگی ۹.۱ ریشتر مقاومت کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت پاک سازی حرفه ای زمین برای ساختمان سازی

ویلا ساوا – پوسی، فرانسه

ویلا ساوا، نمونه ای کلاسیک از سبک بین المللی معماری می باشد که در اوایل دهه ۱۹۲۰ ظهور کرد. معمار سوئیسی، لو کوربوزیه و پسرعمویش «پیر ژانره»، مسئول طراحی این ساختمان باشکوه بودند. این ساختمان، در ابتدا به عنوان یک ویلای تفریحی برای خانواده ساوا در سال ۱۹۲۸ ساخته شد؛ اما بعداً در سال ۱۹۶۵ به عنوان یک بنای تاریخی مطرح گشت.

کاخ پارلمانی و برج الیزابت – لندن، انگلستان

کاخ وست مینستر، محل برگزاری جلسات مجلس عوام بریتانیا و مجلس اعیان بریتانیا است که در شهر وست مینستر در ناحیه لندن بزرگ و در بخش شمالی رود تیمز قرار دارد. این کاخ، اولین کاخ ساخته شده در این محل نیست؛ اولین کاخ در قرن یازدهم ساخته شد و تا سال ۱۵۱۲ اقامتگاه اصلی پادشاهان انگلستان بود تا اینکه بخش بزرگی از آن براثر آتش سوزی از بین رفت. سپس به محل پارلمان انگلیس تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۸۳۴ آتش دیگری، تقریباً کل معماری آن را نابود کرد. کار معماری کاخ جدید، نصیب سِر چارلز بری شد و او این بنا را با شیوه ی معماری نئوگوتیک بازسازی کرد. کاخ جدید، با زیربنای ۱۱۲,۴۷۶ متری، بیش از ۱۱۰۰ اتاق دارد که به صورت متقارن به دور دو مجموعه از حیاط های مرکزی قرارگرفته اند.

کاخ پارلمانی و برج الیزابت - لندن، انگلستان

برج خلیفه – دبی، امارات

برج خلیفه، بلندترین سازه و آسمان خراش ساخته شده به دست انسان است که با ۸۲۸ متر ارتفاع، ساخت آن در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید.
این ساختمان، هویت بین المللی شهر دبی در امارات را نشان می دهد. طراحی این برج، اثر ادرین اسمیت از شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگزو مریل (SOM) است که با الهام از معماری اسلامی ازجمله مسجد بزرگ سامرا ساخته شده است. این برج، با ۱۶۳ طبقه، محل هتل آرمانی، آپارتمان های مسکونی و دفاتر تجاری متعددی است.

برج کج پیزا – پیزا، ایتالیا

برج پیزا، با چهار درجه انحراف، در حقیقت ساختمان ناقوس کلیسای جامع پیزا است که علت کج شدگی آن در طول ساخت در قرن دوازدهم، به خاطر خاک ماسه ای اسفنجی زیر آن است که ازیک طرف قادر به تحمل وزن برج نبود.
این انحراف، به تدریج تا اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ باوجود تلاش فراوان برای خاک برداری زیربنا افزایش یافت. این برج با ۲۹۶ پله، نشان اصلی شهر پیزا که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

موزه هنر سائوپائولو – سائوپائولو، برزیل

موزه هنر سائوپائولو، یک موزه مهم و معروف در سائوپائولو، واقع در خیابان پائولیستا می باشد که ساختمان اصلی آن، با ساختاری بتونی و شیشه ای در سال ۱۹۶۸ توسط لینا بو بردی طراحی شده است. بدنه اصلی ساختمان، توسط دو تیر جانبی در فضای آزاد ۷۴ متری پشتیبانی می شود. این موزه، یکی از موزه های مهم در آمریکای لاتین است که از طرفی، نماد اصلی معماری مدرن برزیل نیز محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: ساختمان

ساختمان فِلَت آیرن – شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

ساختمان فِلَت آیرن، به دلیل معماری مثلثی شکل آن و مکان تاریخی آن به یکی از «نمادهای کلان شهر نیویورک» تبدیل شده است. این ساختمان، قبلاً با نام ساختمان فولر (Fuller building) شناخته می شد؛ ولی بعداً به دلیل شباهت آن به اتو، به این نام (Flatiron) معروف شد. ساخت این سازه در سال ۱۹۰۲ به پایان رسید و در زمان خودش با فقط ۲۰ طبقه، یکی از بلندترین ساختمان های شهر نیویورک بود.

کلیسای سیستین – شهر واتیکان

کلیسای سیستین، یکی از برجسته ترین و باشکوه ترین بناهای مذهبی در جهان به حساب می آید. این کلیسا، واقع در شهر واتیکان، بین سال های ۱۴۷۷ تا ۱۴۸۰ موردبازسازی قرار گرفت و هم اکنون اقامتگاه رسمی پاپ می باشد.
میکل آنژ ۱۱۰۰ مترمربع از سقف نمازخانه را در سال های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ میلادی نقاشی کرد که این شاهکار هنری، هرساله بیش از پنج میلیون بازدیدکننده را به کلیسا جذب می کند. این میزان بازدید و زیارت از کلیسا، سالانه حدود ۹۰ میلیون دلار برای واتیکان کسب درآمد می کند.

کلیسای سیستین - شهر واتیکان

برج ایفل – پاریس، فرانسه

برج ایفل، برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است که نام خود را از سازنده و طراحش، گوستاو ایفل، دریافت کرده است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می شود، در بین سال های ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ ساخته شده است.
پربازدیدی ترین بنای جهان سالانه نزدیک به ۷ میلیون نفر بازدیدکننده دارد؛ به همین دلیل از غروب خورشید تا ۱ صبح و در تابستان ۲ صبح، برج با ۲۰۰۰۰ لامپ روشن نگه داشته می شود.

کلیسای جامع نوتردام

کلیسای جامع نوتردام پاریس، یک کلیسای مربوط به قرون وسطی می باشد که در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده است. ساخت این کلیسای جامع در سال ۱۱۶۰ در زمان اسقف موریس دو سالی آغاز شد که تا سال ۱۲۶۰ تقریباً تکمیل شد؛ اما بخش های مختلفی نیز در طی سال ها به آن اضافه شد.
ویکتور هوگو در اثر خود به نام «گوژپشت نتردام»، این کلیسا را محور داستان گویی خود قرار داد که بازدید بیش ازحد عموم از کلیسا متعاقباً منجر به یک پروژه بزرگ بازسازی بین سال های ۱۸۴۴ و ۱۸۶۴ شد. این کلیسا در سال ۲۰۱۹ به مدت ۱۵ ساعت در شعله های آتش سوخت که درنتیجه آن، آسیب جدی به قسمت های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد.

تاور بریج (پل برج) – لندن، انگلستان

پل برج، نام یکی از مشهورترین سازه ها و پل های لندن است که بر روی رود تیمز ساخته شده است. این پل که کار ساختش در ۱۸۸۶ آغاز و در ۱۸۹۴ به پایان رسید در نزدیکی پل لندن و برج لندن قرار دارد؛ اما ازآنجاکه این سازه، در نزدیکی برج لندن واقع شده است، این دو مکان فرهنگی مهم گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. با توجه به محل قرار گرفتن پل در مجاورت بندر، تصمیم بر آن شد تا پل را به صورت متحرک بسازند تا در مواقع لزوم بازشده و امکان عبور کشتی ها و قایق ها را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید:  ۱۲ مورد از بزرگترین خطرات بهداشتی و ایمنی در ساخت وساز

دروازه براندنبورگ

دروازه براندنبورگ، یک بنای تاریخی مهم به سبک معماری نئوکلاسیک و مربوط به قرن ۱۸ میلادی در شهر برلین آلمان می باشد که به دستور فریدریش ویلهلم دوم پادشاه پروس و در طول اوایل انقلاب باتاویان ساخته شده است. این دروازه، نماد صلح و وحدت در اروپا می شود. دوازده ستون دروازه براندنبورگ (۶ ستون در هر سمت) که به سبک دُریک ساخته شده اند، پنج راه عبور و مرور را تشکیل داده اند. مجسمه ارابه چهار اسبه موجود بر فراز دروازه نیز مربوط به ویکتوریا الهه پیروزی رومیان باستان است. نام دیگر این اثر مهم تاریخی، دروازه صلح می باشد.

قلعه نوی شوان اشتاین (ناشوانشتاین)

قلعه نوی شوان اشتاین (ناشوانشتاین) که توسط لودویگ دوم، پادشاه باواریا، در اواخر قرن ۱۹ میلادی ساخته شده، یکی از دیدنی ترین مناطق واقع در جنوب غربی باواریا می باشد. هنگامی که پادشاه در سال ۱۸۸۶ درگذشت، قلعه دیگر کارکرد سیاسی خود را از دست داد و به مکانی برای بازدید عموم تبدیل شد. این کاخ موزه، در طی سالیان گذشته توسط بیش از ۶۱ میلیون نفر بازدید شده است.

قلعه نوی شوان اشتاین (ناشوانشتاین)

برج العرب – دبی، امارات

برج العرب، نام هتلی در جزیره ای مصنوعی در دبی است که با ۳۲۱ متر ارتفاع، سومین هتل بلند دنیا محسوب می شود. بااینکه برج شبیه بادبان یک کشتی ساخته شده است، ولی از زاویه پشت به مانند یک صلیب می باشد. بیش از یک سوم ارتفاع این هتل لوکس، از فضایی غیرقابل استفاده تشکیل شده است. شما می توانید از طریق یک پل خصوصی به ساختمان و جزیره کوچکی که ساختمان روی آن بناشده، دسترسی داشته باشید.

هتل آتلانتیس، نخل جمیراه- دبی

آتلانتیس، نام هتلی است که در رأس جزیره مصنوعی نخل جمیرا در دبی، واقع شده است. این هتل در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۸ افتتاح شده و تقلیدی از آتلانتیس جزیره بهشتی می باشد که در باهاما ساخته شده است. این هتل با مجموعاً ۱۵۳۹ اتاق در دو بال شرقی و غربی خود، اولین اقامتگاهی است که در این جزیره ساخته شده است. دو بنای مجزای هتل، به وسیله پلی با نام Royal Bridge سراچه به یکدیگر متصل شده اند.

قلعه پلز- رومانی

قلعه پلز، یکی دیگر از موزه های تاریخی رومانی می باشد که در کوه های کارپاسیان، در نزدیکی شهر سینایا قرار دارد. این قلعه و یا کاخ، بین سال های ۱۸۷۳ تا ۱۹۱۴ به دستور پادشاه کارول اول ساخته و در سال ۱۸۸۳ افتتاح شد. این قلعه، به عنوان یک موزه تاریخی و یکی از شاهکارهای معماری نئورنسانس آلمان، مورد بازدید مسافرین قرار می گیرد.

پل گلدن گیت

این پل، به عنوان عکاسی ترین پل معلق جهان، شهر سانفرانسیسکو را به شهرستان مارین پیوند می دهد و همچنین توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از شگفتی های دنیای مدرن نام گذاری شده است. پل گلدن گیت، در سال ۱۹۳۷ افتتاح شد و در زمان خودش، با ۱۲۸۰ متر طول، طولانی ترین و همچنین با ۲۲۷ متر ارتفاع، بلندترین پل معلق در جهان بود.

مجسمه آزادی

این مجسمه معروف، در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده (منطقه ی منهتن) و توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شده است. این مجسمه از مس ساخته شده است و طرح آن را فردریک آگوست بارتولدی، مجسمه ساز فرانسوی و سازه درونی آن را گوستاو ایفل، مهندس فرانسوی برج ایفل، طراحی کرده اند. این تندیس، نه تنها برای ایالات متحده بلکه برای مردم سراسر جهان به نماد آزادی تبدیل شده است.

مجسمه آزادی

برج های دوقلوی پتروناس

برج های دوقلوی پتروناس، از بلندترین آسمان خراش های جهان هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرارگرفته اند. برج های دوقلو با احتساب آنتن بالای آن ها، ۴۵۲ متر بلندی دارند و توسط سزار پلی به سبک پست مدرن طراحی شده اند. مرحله برنامه ریزی این پروژه، از اول ژانویه ۱۹۹۲ آغاز شد و یک سال پس ازآن، در سال ۱۹۹۳، حفاری محل ساخت شروع شد. مرحله ساخت وساز از اول آوریل ۱۹۹۴ آغاز شد و طراحی داخلی در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۹۶ به طور کامل به اتمام رسید.

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین، طولانی ترین و بزرگ ترین سازه ی مهندسی تدافعی و نظامی ازلحاظ زمانِ ساخت در جهان است که براثر یک شایعه نادرست، تصور می شد که از فضا قابل رؤیت می باشد؛ اما حتی بدون این ویژگی هم دیوار بزرگ هنوز یکی از شگفت انگیزترین و چشمگیرترین سازه های جهان است. این دیوار، از مرز فعلی چین و روسیه در شمال تا چینگهای در جنوب امتدادیافته و بخش اعظم ساختار حفظ شده تا به امروز آن، متعلق به سلسله مینگ است.

بیشتر بخوانید: اصول طراحی ساختمان های مسکونی

کلیسای جامع کلن

کلیسای جامع کلن، به عنوان شاهکار معماری گوتیک، دارای تعداد زیادی اثر هنری و مقبره های ۱۲ اسقف اعظم است. کلیسای جامع کلن، پربازدیدی ترین نقطه دیدنی آلمان است و سالانه هزاران بازدیدکننده را به خود جلب می کند. ساخت این کلیسا در سال ۱۲۴۸ با معماری گوتیک در سال ۱۲۴۸ آغاز شد ولی در اواسط سال ۱۴۷۳ در نیمه راه متوقف شود. ساخت آن سپس در دهه ۱۸۰۰ از سر گرفته شد و سرانجام در سال ۱۸۸۰ به پایان رسید.

کعبه، مکه

کعبه که در عربی به معنای “مکعب” است، مقدس ترین بنای اسلام است. این ساختمان مربعی، در شهر مکه در عربستان سعودی واقع شده و با یک پوشش پنبه و ابریشمی سیاه رنگ پوشیده شده است. میلیون ها مسلمان از سراسر جهان، برای “حج” که یک زیارت سالانه اسلامی در مکه است، به کعبه سفر می کنند.

ساختمان لویدز، لندن

ساختمان لویدز، واقع در سیتی لندن، بریتانیا به دلیل معماری آن توسط معمار ایتالیایی، ریچارد راجرز، برنده جایزه طراحی شده است. این ساختمان، به دلیل ساختار پیش رو و آینده نگرانه آن، شبیه به یک فیلم علمی تخیلی است. ساختمان لویدز، بین سال های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ ساخته شده و دارای ۱۲ آسانسور بیرونی می باشد.

ساختمان لویدز، لندن

ساختمان امپایر استیت، نیویورک

این ساختمان، یک بُرج ۱۰۲ طبقه تجاری است که در محله منهتن در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. ساخت وساز این ساختمان، در روز سنت پاتریک از سال ۱۹۳۰ آغاز شد و ۴۱۰ روز بعد به اتمام رسید. این ساختمان که زمانی بلندترین ساختمان جهان بود، توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از هفت عجایب مدرن جهان معرفی شده است.

کاخ باکینگهام، لندن

نام اصلی این مکان، خانه باکینگهام بوده است تا اینکه پادشاه جرج سوم این ملک را زمانی که یک خانه کوچک آجری قرمز بود، به تملک خود درآورد و به خانه شخصی ملکه شارلوت تبدیل کرد. از آن زمان، برخی از بهترین معماران جهان، مانند جان نش و ادموند بلور، در این عمارت کارکرده اند تا به ظاهر امروز خود برسد. این کاخ، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری لندن و یکی از معدود کاخ های سلطنتی موجود می باشد.

موزه هنر میلواکی، ویسکانسین

این موزه که در شهر میلواکی در ویسکانسین قرار دارد، در سال ۱۸۸۲ توسط معمار مشهور اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده است. این مجموعه هنری، یکی از دیدنی ترین نقاط دیدنی ویسکانسین می باشد که سالانه بیش از ۴۰۰۰۰۰ بازدیدکننده را به خود جذب می کند. بنای اصلی ساختمان، شامل سه ساختمان است – مرکز یادبود جنگ، پاویلیون (pavilion) و Cudahy Garden.

کلیسای گنبد آبی در سانتورینی، یونان

کلیسای گنبد آبی، واقع در شهر کوچک اویا (Oia) در سانتورینی، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری یونان می باشد که در شیب تند کوه آتش فشان ساخته شده است. این کلیسا همچنین دارای یک میدان مرکزی و گذرگاه های باریک است که از کلیسا بیرون می رود.

کلیسای گنبد آبی در سانتورینی، یونان

برج بیگ بن، لندن

بیگ بِن، بزرگ ترین و معروف ترین برج ساعت جهان است که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا در لندن قرار دارد. درواقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا درمی آید. زیبایی واقعی بیگ بن، در شب رونمایی می شود هنگامی که هر چهار جهت ساعت، روشن می شوند.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف، باکو

مرکز فرهنگی حیدر علی اف، یک مجموعه فرهنگی در باکوی آذربایجان است که توسط زها حدید، معمار بریتانیایی-عراقی، طراحی شده است. این ساختمان، یک از نوسازترین ساختمان های این لیست می باشد که ساختش در سال ۲۰۱۲ به پایان رسیده است. این مجموعه با زیربنای ۵۷۵۰۰ مترمربع، به دلیل سیالیّت و عدم استفاده از گوشه های تند در طرح معماری آن، موردتوجه قرارگرفته است.
زها حدید، جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۴ را از سوی موزه طراحی برای طراحی ساختارشکن مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو دریافت کرد. در توضیح این جایزه آمده است: “این مرکز … در مقابل معماری خشک دوران شوروی که در باکو بسیار رواج داشته، قرارگرفته است و به جرئت آن را در هم می شکند. از سوی دیگر این بنا درک و احساسات لطیف فرهنگ آذری را به نمایش می گذارد و چهره ی خوش بین یک ملت را نشان می دهد که نگاهشان رو به سوی آینده است. ”

بیشتر بخوانید: ۴ راه برای جلوگیری از تأخیر در برنامه های ساختمان سازی

سالن کنسرت و کنفرانس هارپا، ریکیاویک

این ساختمان، توسط هنرمند دانمارکی ـ ایسلندی، الافور الیاسون، هنینگ لارسن و معماران “Batteri” طراحی شده است. شیشه های رنگی و پوسته کریستالی نمای ساختمان، هنگام ورود، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این بنا مثل یک مجسمه لرزان می ماند که بر روی خط ساحل، آسمان و دریا قرارگرفته است.

مسجد جامع جنه در مالی

این مسجد، به عنوان یکی از معروف ترین ساختمان های آفریقا، در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده اما ساختار فعلی آن متعلق به سال ۱۹۰۷ میلادی می باشد. اینکه ساختار فعلی مسجد تحت تأثیر معماری فرانسه قرارگرفته است و یا خیر (مالی در سال ۱۹۰۶ از فرانسه مستقل شد)، هنوز موردبحث است.
این بنا از آجرهای خاکی خشک شده در آفتاب، ملات هایی از ماسه و بانکو یا خشت خام ساخته شده است. مردم شهر، سالانه طی مراسمی با همدیگر، تعمیرات و مرمت های موردنیاز ساختمان را انجام می دهند. این مسجد، نشان مخصوص کشور مالی نیز می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است.

قلعه هیمه جی، هیمه جی

قصر هیمه جی، یکی از کاخ های سلطنتی ژاپن می باشد که قدمت آن، به ۴۰۰ سال می رسد و در شهر هیمه جی، هیوگو در جنوب غربی جزیره هونشو، واقع شده است. این قلعه، در اثر جنگ و یا هرگونه بلایای طبیعی آسیب ندیده است و بیش از ۸۰ ساختمان دارد که همگی از طریق دروازه و مسیرهای سنگی به یکدیگر وصل شده اند.
نام مستعار این قلعه «قلعه حواصیل سفید» است و با بنای سفید و جذابش درست مثل پرنده ای می ماند که بال هایش را بازکرده و در حال پرواز است.

قلعه هیمه جی، هیمه جی

لا پدررا، بارسلون

این ساختمان غیرمعمول، توسط معمار اسپانیایی کاتالان، آنتونیو گوادی طراحی شده که رویکرد منحصربه فرد آن در طراحی در جنبش هنر نو (Art Nouveau) در برخی از معماری های آینده قابل رؤیت است.
نمای تخیلی این ساختمان، بیشتر به یک مجسمه شباهت دارد و خود گادی آن را «لایه ای از سنگ که گل ها و گیاهان رونده ی بالکن هایش به آن غنا بخشیده اند و همواره رنگ آن را تغییر می دهند» توصیف کرده است. این ساختمان همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۴ ثبت شده است.

کلیسای جامع سنت پل، لندن

کلیسای جامع سنت پل، نام کلیسای بزرگ و مشهوری در لندن است که کار ساخت آن در اواخر سده ی هفدهم توسط سر کریستوفر رن طراحی گردیده است. گنبد معروف این کلیسا، در بالای تپه لودگیت هیل، بالاترین نقطه در شهر لندن با تقریباً ۱۱۲ متر ارتفاع، قرار دارد.
اولین ساختمان کلیسای سن پل در سال ۶۰۴ میلادی ساخته شده است. طراحی فعلی باروک این ساختمان، در قرن ۱۷ و در پی آتش سوزی بزرگ لندن، توسط کریستوفر رن انجام گرفته است.
رن در سال ۱۶۶۶ کار خود را در خیابان Paul آغاز کرد؛ طراحی او برای این کلیسا، ۹ سال طول کشید و مراحل ساخت هم ۳۵ سال دیگر زمان برد. سنت پل از آن زمان تاکنون نقش مهمی در لندن به عنوان یک مرکز گردشگری، عبادتی و اخیراً سیاسی به عنوان کانونی برای اعتراضات ضد سرمایه داری، ایفا کرده است.

پناهگاه مسیحی لاس لاخاس در بخش نارینیو، کلمبیا

این کلیسا، در داخل یک دره قرارگرفته که یک طرف آن را به طرف دیگر متصل می کند. ساختمان کنونی کلیسا، در سبک معماری نئوگوتیک ساخته شده است. افسانه هایی در مورد این مکان مقدس وجود دارد؛ ازجمله شفا پیدا کردن دختر ناشنوایی به نام روزا که به همراه مادرش دریک روز طوفانی به غاری در آنجا پناه می آورند. داستان ها می گویند که مریم مقدس دخترک کر و ناشنوا را درمان می کند. پس ازآن در سال های ۱۹۱۶ و ۱۹۴۹ کلیساهایی در این پل ساخته می شود. بازدیدکنندگان زیادی سالانه خود را به این مکان می رسانند و از زیبایی های این کلیسا لذت می برند.

همچنین مشاهده کنید: شماره تماس سارندگان تهران و کرج

برج سی ان – تورنتو، کانادا

برج سی ان (CN Tower) با ۵۵۳۳ متر ارتفاع، سومین برج بلند جهان است که ساخت آن در سال ۱۹۷۶ نهایی و سپس از آن به عنوان برج ارتباطات استفاده شد.
این برج، به عنوان یک هدف گردشگری، سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به بالای خود می کشاند تا از تماشای محیط اطراف لذت ببرند. علاوه بر این، در بالای برج یک رستوران گردان وجود دارد که غذاهای خوشمزه ای همراه با یک نمای ۳۶۰ درجه ای از محیط برای مشتریان سرو می کند.

ماچو پیچو

ماچو پیچو، شهری با دیوارهای سنگیِ جلا داده شده است که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها در قرن پانزدهم در بالاترین نقطه ی کوه ماچو پیچو، ۲۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. ماچو پیچو در ۷۰ کیلومتری شمال غربی کوسکو، در منطقه ماچو پیچو، استان ارووبامبا قرار دارد که در انتها به رودخانه ی اوروباما می رسد. به گفته باستان شناسان، این مجموعه برای پاچاکوتی، امپراتور اینکا، ساخته شده است و نماد آن تمدن به شمار می رود. پس از گذشت یک قرن از ساخت آن در حدود سال ۱۴۵۰، از قلمرو حکومت اسپانیا خارج شد. در سال ۱۹۸۳ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی اعلام و در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک پناهگاه تاریخی در پرو نام گذاری شد.

ماچو پیچو

پترا

پترا، شهری تاریخی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر امان است که درگذشته پایتخت حکومت باستانی نَبَطی ها بوده است. اعتقاد بر این است که پترا در قرن ششم قبل از میلاد به عنوان پایتخت پادشاهی نَبَطی ها تأسیس شد. شهرک سازی می توانست از حدود ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در منطقه آغازشده باشد. نبطیان از عرب های شمال جزیره به شمار می آمدند که به دلیل نزدیکی به مسیرهای مهم تجاری در منطقه، پترا را ساختند. در قرن اول میلادی، سازه محبوب خازان ساخته شد که گمان می رود مقبره پادشاه ناتاتا، آرتاس چهارم باشد. در دوره بیزانس، چندین کلیسای مسیحی نیز در این شهر ساخته شد. اهمیت این شهر طی سال ها کاهش یافته و سرانجام در اوایل دوره مسلمانان متروک شد. این ارگ تاریخی، در سال ۱۹۸۵ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است