خرید ساختمان نوساز یا خانه ی قدیمی،کدام بهتر است؟

خرید خانه نوساز یا قدیمی | جذابیت خانه ی قدیمی | مزایای خانه ی قدیمی | ساختمان نوساز

بعضی از افراد فوراً شیفته ی جذابیت و ثبات خانه ی قدیمی می شوند اما دیگران برای بوم خالی خانه ی مدرن سرودست می شکنند. از طرفی، کسانی هم هستند که به خاطر متعدد بودن گزینه های پیش رو اصلاً نمی دانند باید از کجا شروع کنند.

هردو مدل این خانه، مزایا و معایب خاص خود را دارند. دقیقاً همان چیزی را که می خواهید انتخاب کنید. مسائلی مانند اهمیت استخدام مهندس نقشه بردار رسمی تا مواردی که در هر دو نوع ملک باید به آن توجه کنید در این مقاله آورده شده است بنابراین امیدواریم کار تصمیم گیری را برایتان ساده تر کند.

جذابیت خانه ی قدیمی

اگر قصد خرید خانه ی قدیمی را دارید، احتمالاً این ساختمان جذابیت و استحکام قابل اطمینانی دارد. از مقایسه ی خانه های قدیمی با بسیاری از خانه های نوساز، اغلب به نظر می رسد خانه های قدیمی از کیفیتی برخوردارند که در طراحی های مدرن کنار گذاشته شده است.

یکی از جذابیت های اصلی ساختمان های قدیمی فضای آن هاست. اتاق های خانه های قدیمی بزرگ تر از ساختمان های جدید است. فضای باغچه ها هم معمولاً بسیار بزرگ تر است که این موضوع باعث می شود خانه های قدیمی برای خانواده های جوان جذابیت ظاهری بیشتری داشته باشد. ساختمان های قدیمی اغلب وسیع هستند پس لازم نیست نگران جا دادن اسباب و اثاثیه ی خود در خانه باشید!

 

جذابیت خانه ی قدیمی

مزایای خانه ی قدیمی

فضا: خانه های قدیمی اغلب جادار هستند که تا به امروز هنوز برای صاحبان ملک برتری مهمی محسوب می شود.

دیوارهای ضخیم: امروزه بسیاری ازملک های مدرن با دیوار و گچ تخته های نازک و سبک ساخته می شود درحالی که خانه های قدیمی معمولاً دیوارهای ضخیم از جنس آجر یا سنگ دارند.

پارکینگ بهتر: وجود پارکینگ های متعدد و راه ورودی طولانی در خانه هایی که متعلق به دوره ی تاریخی خاصی است بیشتر دیده می شود. امروزه صاحبان خانه های نوساز در بهترین حالت فقط جا برای پارک یک ماشین، آن هم خارج از خانه، دارند.

اتاق و باغچه ی بزرگ تر: درگذشته، توسعه ی ساختمان های آسمان خراش مثل امروز رایج نبود و معمولاً در هر خانه چند ماشین دیده نمی شد بنابراین دورتادور خانه پر از فضای آزاد و باغچه بود.

بیشتر بخوانید: خانه های سنتی ایرانی

معایب خانه ی قدیمی

سیستم گرمایشی قدیمی: اسم خانه های قدیمی به خاطر ضعیف شدن سیستم گرمایشی و از دست رفتن گرما بد دررفته به این معنی که گرم کردن خانه های قدیمی بیشتر طول می کشد.

فرسودگی: عیب دیگر خانه ی قدیمی فرسودگی است که شاید موردبازسازی قرار نگرفته باشد. ممکن است با مشکلاتی نظیر رطوبت، سوراخی دیوار و سقف ها و لوله ها و سیم های کهنه و فرسوده روبه رو شوید.

تعمیرات: بعد از اسباب کشی به خانه ی قدیمی، اغلب باید تعمیراتی انجام دهید. مثلاً باید خانه را دوباره رنگ بزنید و اگر خانه امروزی نشده باشد، حداقل، دستی به روی دکور قدیمی آن بکشید.

هزینه ی نگهداری بالا: در بعضی از خانه های قدیمی، اگر به چیزی احتیاج داشته باشید که امروز دیگر قابل دسترس نیست، هزینه ی تعمیر بعضی از موارد خاص بیشتر خواهد بود.

نکات مربوط به خرید خانه ی قدیمی

  • سؤال بپرسید: هنگام خرید خانه ی قدیمی از پرسیدن سؤال غافل نشوید. به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد ساخت وساز و وضعیت ملک بسیار مهم است. همچنین باید در مورد محله و توسعه ی منطقه درگذشته پرس وجو کنید.
  • خانه را بازبینی کنید: یک نقشه بردار شما را از هرگونه عیب و کاستی که ممکن است از دست شما دررفته باشد آگاه می سازد تا قبل از خرید ملک از هزینه ی تعمیرات موردنیاز مطلع شوید. معمولاً برای خانه های قدیمی، به خصوص اگر خانه تغییر شکل داده یا در وضعیت بدی به سر می برد، به بازبین نیاز دارید.
  • بودجه برای مشکلات غیرقابل پیش بینی: اختصاص دادن ۲۰% بودجه ی بیشتر برای تعمیر و بازسازی و هرگونه مشکل غیرقابل پیش بینی، موارد مخفی و فرسودگی کلی بعد از اسباب کشی فکر خوبی است.

ساختمان نوساز

هیچ حسی بااحساس خرید یک چیز کاملاً نو یکسان نیست. این موضوع به خصوص هنگام خرید ملک صادق است. ساختمان نوساز منفعت هایی دارد که در خانه ی قدیمی دیده نمی شود. زندگی در خانه ای که هیچ کس قبلاً آنجا زندگی نکرده و شما اولین کسی هستید که در حمام آن دوش می گیرید، در اتاق خواب می خوابید و از آشپزخانه استفاده می کنید بسیار رضایت بخش است. این خانه کاملاً متعلق به خود شماست.

حتی اگر اولین صاحب ملک نباشید، بازهم خانه ی مدرن به شما احساس تازگی و جدید بودن می دهد. دیوارهای خانه ی مدرن صاف و هموار است، هیچ چسب زشتی از سقف آویزان نشده، آجرهای قرمز و دوست داشتنی دارد، در ورودی برق می زند و شما این فرصت را دارید که خانه را دقیقاً باب میل خود تزئین کنید. خانه ی نوساز مثل یک بوم خالی بی نظیر برای شروع زندگی جدید است.

 

ساختمان نوساز

مزایای خانه ی نوساز

کم مصرف: یک مزیت اصلی خانه های نوساز این است که معمولاً با دیوار و لعاب دوجداره به خوبی عایق بندی شده اند. درنتیجه، هزینه ی گرم نگه داشتن خانه پایین تر است و تبدیل به جای گرم و دنج می شود.

به راحتی می توانید آن را طبق سلیقه ی خود دربیاورید: اگر در مراحل اولیه ی ساخت وساز اقدام به خرید خانه کنید، می توانید همه چیز، از رنگ کف تا مدل آشپزخانه را خودتان انتخاب کنید یعنی دکور خانه را باب میل خود بسازید.

۱۰سال ضمانت: خانه ی نوساز معمولاً ده سال ضمانت دارد بنابراین اگر یکی از موارد تحت ضمانت خراب شود، سازنده یا شرکت های اجراکننده خدمات و محصولات، موظف به تعمیر آن هستند. محدوده ی ضمانت، به خصوص بعد از گذشت دو سال اول، کم تر می شود. گاهی اجرای این وظیفه دشوار است اما تااندازه ای به صاحب خانه احساس راحتی می دهد.

گرفتار زنجیره ی ملک نمی شوید: وقتی قرار باشد به خانه ی جدید اسباب کشی کنید، یعنی دیگر لازم نیست منتظر بلند شدن صاحب خانه ی قبلی باشید- البته به غیراز معمار که در حال ساخت است! بدین ترتیب، کار اسباب کشی بدون عجله و استرس پیش می رود.

معایب خانه ی نوساز

نداشتن کاراکتر: ساختمان های نوساز معمولاً فاقد ویژگی های منحصربه فرد خانه های قدیمی هستند. این خانه ها اغلب کاراکتر و فردیت خاصی ندارند و بسیار شبیه به هم هستند. حتی بعضی از سازندگان برای اطمینان از ظاهر یکنواخت، محدودیت هایی را در قرارداد و سند ملک اعمال می کنند تا دست شما در تغییر دادن ملک بسته شود.

دیوارهای نازک: امروزه اکثر خانه های جدید با دیوارهای نازک و سبک و روکش گچی ساخته می شود که یعنی دیوارها اغلب نازک و توخالی است، نسبت به خانه های قدیمی بیشتر سروصدای همسایه را می شنوید.

هزینه ی بیشتر: گرچه ساختمان های نوساز معمولاً نسبت به خانه های قدیمی کم مصرف هستند، اما اغلب حق بیمه ی بیشتری دارند و در مقایسه با خانه های قدیمی گران تر هستند.

تأخیر: اگر منتظر تکمیل ساخت خانه ی نوساز هستید، ممکن است با تأخیر روبه رو شوید که روی تاریخ تحویل اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید: انواع ساخت و ساز

نکات مربوط به خرید خانه ی نوساز

  • چانه زدن: اگر در حال خرید خانه ی تازه ساخت هستید، پس جا برای چانه زدن روی قیمت هست. هرچه زودتر به ملک علاقه نشان دهید، شانس مذاکره ی موفق روی قیمت ملک جدید بیشتر می شود.
  • بدانید برای چه پول می دهید: اگر قرار است خانه از صفر ساخته شود، دقیقاً بدانید هزینه شامل چه مواردی می شود. آیا مصالح و مواد ساختمانی توسط سازنده خریداری می شود یا خودتان باید این اقلام را بخرید؟
  • به نمایش گذاشتن خانه های جدید: سعی کنید از شرایط خانه هایی که به نمایش گذاشته می شود مطلع شوید زیرا خانه ی شما متفاوت خواهد بود. در کنار توجه به گزارش شرایط، فهرستی از موارد مهم تهیه کنید که لیست دقیقی از کارهای پایانی است و سازنده باید قبل از ورود شما به خانه آن ها را به پایان برساند.

چرا به بازبینی نیاز داریم؟

همیشه توصیه می شود قبل از خرید ملک آن را به طور حرفه ای مورد بازبینی قرار دهید زیرا اطلاع پیدا کردن از وضعیت ساختمان و تعمیرات محتمل قبل از اتمام معامله بسیار حیاتی است. شما می توانید از بین مواردی نظیر گزارش شرایط، ارزیابی خریدار، ارزیابی ساختمان و فهرست موارد مهم یک مورد را برای ساختمان های نوساز انتخاب کنید.

اگر قصد خرید ملک را دارید، باید قبل از اقدام، از شرایط مطلع باشید. ارزیابی خریدار ارزان ترین ارزیابی جامع است و معمولاً در مورد خانه های مدرن با طول عمر حدود ۵۰ سال به کار می رود. ارزیابی ساختمان بسیار دقیق تر است و در مورد ساختمان های مدرن که بد ساخته شده یا اکثر مدل های ساختمانی با طول عمر بالای ۵۰ سال به کار می رود. استفاده از گزارش شرایط هم می تواند مؤثر واقع شود تا از مناسب بودن شرایط ساختمان اطمینان حاصل شود. تهیه ی فهرست موارد مهم هم ایده ی بسیار خوبی است تا شما و سازنده قبل از تکمیل ساختمان از هرگونه مشکل که باید مورد تعمیر قرار گیرد مطلع شوید.

صرف نظر از این که از کدام یک از موارد بالا استفاده می کنید، تنظیم ارزیابی همیشه از این نظر اهمیت دارد که در بلندمدت از هزینه ی اضافی جلوگیری می کند زیرا می توانید سر قیمت مذاکره کنید تا هزینه ی تعمیر پوشش داده شود یا کلاً قرارداد را فسخ کنید. لازم است مطمئن شوید از پس هزینه ی نگهداری ساختمان بر خواهید آمد تا خانه تبدیل به محیط امنی برای زندگی در آینده باشد. چه خانه ی قدیمی را انتخاب کنید چه نوساز، ارزیابی ملک به جلوگیری از هزینه های اضافی در آینده و اطمینان حاصل کردن از امنیت و نگهداری خوب خانه کمک می کند.

 

نکات مربوط به خرید خانه ی نوساز

آیا ارزش خانه های نوساز پایین می آید؟

متأسفانه پاسخ این پرسش، دست کم در کوتاه مدت، در اغلب موارد مثبت است. اکثر خانه های نوساز، درست مانند ماشین یا هر چیز جدید، هزینه ی ارزش اضافه دارند. مقدار این هزینه می تواند بسیار متغیر باشد و با یک جستجوی سریع در بازار متوجه تفاوت میان ارزش خانه ی جدید و خانه ی قدیمی هم سنگ آن در محله می شوید.

همچنین مشاهده کنید: ساختمان در حال ساخت کرج و تهران

هیچ قانون مکتوبی وجود ندارد اما اکثر متخصصان ملک بر سر این نکته توافق دارند که خانه ی نوساز پس از فروش بخش زیادی از ارزش اولیه ی خود را از دست می دهد و بعد ارزش آن هم تراز با مابقی املاک دست دوم در بازار بالا و پایین می شود.

اگر سعی کنید با بهبود ملک به ارزش خانه بیفزایید، آن وقت ممکن است خانه ی نوساز دوباره ارزشمند شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد و همیشه باید قبل از سرمایه گذاری روی خانه برای بالا بردن ارزش آن با فرد متخصص مشورت کنید. اگر از خانه مراقبت نکنید و درنتیجه ظاهر آن جذابیت خود را از دست بدهد، ارزش خانه افت می کند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است