۷ تغییری که ویروس کرونا در ساخت و ساز ایجاد کرده است

تغییرات ایجاد شده در ساخت و ساز براثر کرونا

مشاغل مختلف در سراسر دنیا در حال بازگشایی و بازگشت به کار هستند اما هیچ صنعتی مانند زمان قبل از شیوع COVID 19 باقی نخواهد بود. طی چندین ماه، بحران ویروس کرونا موجب تغییرات گسترده ای در صنعت ساخت وساز شده است و کارشناسان می گویند بسیاری از این تغییرات حتی پس از اتمام شیوع بیماری نیز پابرجا خواهند ماند. اکنون عوامل جدیدی در حال ظهور هستند که من یا شما هرگز در مورد آن ها فکر نمی کردیم ولی امروزه مردم باید برای مواجهه با آن ها در درازمدت برنامه ریزی کنند.

از تأکید مجدد بر ایمنی محیط کار گرفته تا زمان تحویل پروژه های طولانی تر و افزایش نفوذ نیروی کار سازمان یافته، این ویروس از جنبه های بسیاری صنعت را بهبود بخشیده است. شرکت هایی که سعی می کنند به طورمعمول و طبق روال گذشته به تجارت خود بازگردند با واقعیت جدید و سختی روبرو خواهند شد. در بسیاری از زمینه های ساخت وساز تغییراتی وجود دارد که پیمانکاران را به انجام کارهایی متفاوت نسبت به گذشته سوق می دهد.

در اینجا ۷ مورد وجود دارد که COVID 19 صنعت ساخت وساز را برای آینده نزدیک و فراتر از آن تغییر داده است.

۱. کارگاه ها پاکیزه تر و ایمن تر خواهند بود.

این ویروس سلامت و ایمنی کارگران را موردتوجه قرار داده است و پیمانکاران سیاست های جدید کاری مانند شیفت های متناوب، بررسی درجه تب کارمندان و ضدعفونی از بالا به پایین محل کار، ابزار و ماشین آلات را در کارگاه ها اجرا می نمایند.

پروتکل های متنوعی برای اعمال فاصله گذاری های اجتماعی برای سلامت کارکنان انجام شده است که ازجمله آن ها می توان به ممنوعیت هم پیمایی (پیمودن مسیر به صورت چند نفر باهم و در یک ماشین)، سیاست استفاده ۱۰۰٪ از ماسک و دستکش و ایستگاه های شستشوی دست، اشاره نمود. این مسائل بر محیط کار تمیزتر و با شلوغی کمتر تأکید دارد و به نظر می رسد که این موضوع پس از مقابله با ویروس نیز کاهش نمی یابد.

پیمانکاران نمی توانند فکر کنند که بعد از اتمام این شرایط می توانند کارگران را با شرایط قبل از وجود ویروس به کار بازگردانند. آن ها باید اقدامات بهداشتی و ایمنی بسیار بیشتری را در نظر بگیرند تا کارمندان راحت به کار خود برگردند. اعتقاد کارشناسان پزشکی مبنی بر این است که شیوع بیماری های همه گیر در سراسر جهان در ماه ها یا حتی سال های آینده اتفاق خواهد افتاد و تنظیم برنامه های ایمنی در حال حاضر و در آینده بسیار مهم می باشد.

کارفرمایان در حال حاضر، باید منعطف باشند و در بسیاری از موارد، خلاق باشند، زیرا آن ها می بایست به روش های جدیدی برای انجام برخی کارها که در سال های گذشته با یک روش ثابت انجام می شده اند، فکر کنند.

کرونا در ساخت و ساز

۲. فاصله گذاری از طریق فناوری، به یک هنجار تبدیل خواهد شد

تأکید فعلی بر فاصله گذاری اجتماعی در کارگاه ها و سایت های ساخت وساز حتی پس از گذر از شرایط فعلی بهداشتی نیز احتمالاً ادامه خواهد یافت. ما می توانیم انتظار داشته باشیم که حتی در بعضی از محل های عادی کاری، فعالیت های گروهی کمتری داشته باشیم و رویه ها و پروتکل های واضح تری را تعریف کنیم.

حتی با وقوع شیوع فعلی بیماری در بسیاری از مناطق، مقامات در حال اتخاذ تدابیری برای کاهش خطر در سایت های ساخت وساز هستند. به عنوان مثال، راهنمایی های جدید مستلزم این است که کارمندان سایت ها و کارگاه ها ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و عدم رعایت آن ها می تواند منجر به تعطیلی پروژه شود.

نیاز به فاصله گذاری اجتماعی همچنین نحوه تعامل پیمانکاران با تیم های پروژه و مشتریان را تغییر داده و شرکت ها راه حل های منحصربه فردی را برای برقراری ارتباط و تعامل با افراد ایجاد کرده اند. برخی از شرکت ها ابزاری تعاملی مبتنی بر وب را راه اندازی کرده اند که به مشتریان امکان می دهد جلسات عمومی مجازی برگزار کنند که یکی از مؤلفه های مهم درروند ساخت پروژه های عمومی مانند سالن های شهر، استادیوم ها و سالن های کنسرت است. این پلتفرم به کارمندان و مشتریان اجازه می دهد تا بدون ترک خانه خود، در مورد تأثیرات و مزایای پروژه های پیشنهادی باهم تبادل نظر نمایند. این جلسات مجازی دقیقاً مانند یک جلسه عمومی می باشند، بدون آنکه نیاز به حضور در آن را داشته باشید

در برخی از مناطق کشور، بخش های ساختمانی در حال اجرای فناوری از راه دوری برای انجام بازرسی ها هستند، روندی که پس از پایان این بحران سلامتی ادامه خواهد یافت. ازآنجاکه مردم نیز ازآنچه در اخبار اتفاق می افتد بسیار آگاه هستند، در حال حاضر آن ها واقعاً مایل به پذیرش تغییر هستند و این زمان مناسبی برای انجام این کار است.

۳. انجام پروژه ها زمان بیشتری خواهد برد

بسیاری از تغییرات عمده در راستای افزایش ایمنی در کارگاه های ساختمانی به زمان لازم برای تکمیل پروژه ها می افزایند. به گفته کارشناسان، درحالی که حفظ سلامتی کارگران بسیار مهم است، برخی از تکنیک ها تنها اجازه انجام یک کار در یک سایت در یک زمان را داده و تغییر شیفت های کاری، روند پیشرفت کار را به طور حیرت انگیزی کند می کند و روزهای اتمام سریع یک پروژه، ممکن است به پایان رسیده باشد. برنامه های ساختمانی مانند گذشته نخواهند بود پروژه ها کمی طولانی تر خواهند شد زیرا کارفرمایان قادر نخواهند بود افراد زیادی را هم زمان در یک مکان داشته باشند.

کارشناسان به پیمانکاران توصیه می کنند هنگام انجام مناقصه برای پروژه های جدید، محدودیت های زمانی را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که قرارداد منعکس کننده یک برنامه ساخت وساز معقول است. کل تیم پروژه اعم از مالکان، معماران، زیرمجموعه ها و سایر شرکا باید درک کنند که حداقل در این مدت، پروژه ها بیش از گذشته طول خواهد کشید. این زمان های طولانی تر برای تکمیل پروژه به زودی از بین نمی روند و باید آماده بود که اگر موج دیگری از ویروس برگردد، در شکل خیلی بهتر و بسیار آماده تر خواهند بود.

۴. دورکاری رواج بیشتری می یابد

ویروس کرونا همچنین تغییرات اساسی را در دفاتر خدمات ساختمانی ایجاد کرده است. با توجه به اجبار در خانه ماندن، بسیاری از کارمندان دفاتر، فعالیت های تجاری را از طریق دورکاری انجام می دهند و با تکیه بر فناوری هایی مانند ویدئو کنفرانس، ایمیل و پیام کوتاه با یکدیگر در ارتباط هستند. با این آزمایش سراسری دورکاری، احتمالاً بسیاری از مدیران، در مورد دائمی کردن این تمرین فکر می کند. درحالی که گرایش به کار از راه دور منجر به کاهش چشمگیر نیاز به فضای اداری برای بسیاری از شرکت ها می شود، افراد دیگری ممکن است به گسترش شرکت فکر کنند.

این شرکت ها ممکن است به دنبال استفاده از رانت هایی با هزینه کمتر برای گسترش فضای اداری خود باشند تا از این طریق بتوانند فاصله گذاری اجتماعی بیشتری را در محیط کار فراهم کنند. این مسئله می تواند به معنای دور شدن از چیدمان های محبوب فضای باز برای دفترها باشد تا فضاهای خصوصی اضافی هم فراهم شود و موجب اطمینان خاطر کارکنان پس از عبور از بحران COVID 19، می گردد.

کرونا در ساخت و ساز

۵. تقاضا برای نوع کاربری پروژه تغییر می کند

شیوع ویروس کرونا انواع پروژه هایی را که امسال و در سال های آینده ساخته خواهند شد، تغییر داده است. به احتمال زیاد تقاضا برای پروژه های هتل ، ساخت فروشگاه ها و مکان هایی برای سرگرمی افراد کمتر خواهد شد درحالی که فعالیت بیشتری را در اجرای پروژه های ساخت وساز بناهایی به منظور مراقبت های بهداشتی و علاوه بر این تقاضا برای فضاهای توزیع و پخش و انباری ها را مشاهده خواهیم نمود. در درازمدت، انتظار می رود امکانات بیشتری برای تولید وجود داشته باشد تا از عرضه و دسترسی به بازارها در طی اپیدمی هایی مانند این، رشد اقتصادی و امکانات صنعتی اطمینان حاصل کنند.

کارشناسان در مورد چگونگی تأمین هزینه طرح های زیرساختی در آینده نزدیک به مباحثه پرداخته و عنوان کردند که برخی از پروژه ها مانند ساخت وساز جاده و پل می توانند از کمبود بودجه رنج بکشند، زیرا درآمد دولت به دلیل کاهش درآمد مالیات سوخت کاهش می یابد.

۶. زنجیره های تأمین و تولید کالا مجدداً بازنگری و تنظیم خواهندشد

ویروس کرونا باعث ایجاد اختلالات عمده در زنجیره تأمین جهانی به ویژه تأمین کالاهایی از چین شد که منبع تقریباً ۳۰٪ مصالح ساختمانی در سال گذشته بوده است. تلاش ها و قرنطینه های مهاری دولت در چین باعث کند شدن یا تعطیلی کارخانه ها در ده ها شهر و استان شد و منجر به سقوط تولید همه چیز از اتومبیل گرفته تا تلفن های هوشمند گردید.

باوجود بسیاری از چالش های پیش رو در تأمین مواد اولیه، بسیاری از شرکت های ساختمانی دیگر به ازسرگیری سفارشات از تهیه کنندگان چینی ادامه نخواهند داد. ما اگرچه در چگونگی تهیه منابع برای پروژه ها دارای نقاط ضعفی هستیم؛ اما اعتقادداریم می توانیم تغییراتی در کشور ایجاد کنیم که شاهد افزایش توانایی تولیدی ما خواهیم بود.

۷. پذیرش ماژولار افزایش می یابد

تمرکز بیشتر بر ایمنی کارگران به تسریع حرکت صنعت به سمت ساخت وسازهای خارج از کارگاه کمک خواهد کرد. همه گیری ویروس کرونا باعث می شود تا شرکت های بیشتری به تحقیق در مورد مزایای ساخت وسازهای خارج از سایت بپردازند.

راندمان خط مونتاژ و کنترل آب و هوایی محیط کارخانه می تواند در هزینه های کار صرفه جویی کرده و زمان لازم برای انجام برنامه های پروژه را کوتاه کند، اما سایر مزایای آن در مراحل بعد از اپیدمی نمایان خواهند شد که شامل افزایش ایمنی سایت و کاهش ازدحام است. استفاده از قطعات پیش ساخته زمان حضور افراد در سایت را کاهش می دهد و حضور نیروی کار در یک محیط کنترل شده نیز ازنظر بهداشتی خوب است؛ بنابراین شاید اکنون شما شغلی دارید که مدت آن از شش ماه به نه ماه تغییر کرده است و این ممکن است این مدت به ۸ ماه اصلاح شود درحالی که شما همچنان به دنبال رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستید.

مهندسی، ساخت وساز و مصالح ساختمانی نقش مهمی در بهبود جامعه و اقتصاد ما در شرایط بعد از اپیدمی دارند. هفت موردی که می تواند به شرکت ها کمک کند تا برای عادی سازی شرایط بعد از اپیدمی آماده شوند.

کرونا در ساخت و ساز

حرف آخر

COVID 19 با بیش از ۱۰ میلیون مورد گزارش شده مبتلایان تا به امروز، جوامع بسیاری را در سطح جهان تحت تأثیر خود قرار داده است – تعداد مبتلایان همچنان رو به افزایش است و درحالی که دولت ها و شرکت ها در سطح جهان به این موضوع سریع واکنش نشان می دهند، هنوز کارهای زیادی هستند که باید انجام شود.

در این زمان دشوار، ساخت وساز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. از ساخت بیمارستان در طی چند روز گرفته تا اهدا تجهیزات نجات بخش، این صنعت نقش مهمی در پاسخ به بحران و بهبودی داشته است. این صنعت ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را دارد و باز کردن قفل موجود برای محدودیت کاری در حال حاضر می تواند به بهبودی صنعت کمک کند درحالی که به بیشترین نیازهای مربوط به ساخت وسازها رسیدگی می کند. اما این صنعت نیز متضرر شده و در بسیاری از کشورها سایت های ساخت وساز دچار تعطیلی شده است؛ و بیشتر سایت هایی که همچنان باز هستند با اختلال در زنجیره تأمین و محدودیت های عملیاتی روبرو شده اند و این اختلالات در شاخص های مالی منعکس شده است.

در صورتی که فعال در صنعت ساختمان هستید و میخواهید به اطلاعات ساختمان های در حال ساخت تهران و در مورد وضعیت مرحله ساخت آنها اطلاعات کسب کنید، می توانید از بانک اطلاعات ساختمان پرشین استفاده کنید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است