پوشش های سنگی نما و انواع آن

پوشش های سنگی نما و انواع آن | گروه بندی و مزایای سنگ های طبیعی

به طور طبیعی، سنگ از ابتدا، جزء مصالح ساختمانی بوده است. مهم ترین مزایای استفاده از روکش سنگی استحکام، دوام، جذابیت و زیبایی آن است. نحوه بکارگیری ویژگی های بی شماری که می تواند ظاهر هر نمای بیرونی یا داخلی را ارتقاء بخشد، درک صحیح از روکش سنگی برای استفاده مناسب در پروژه مهم است. در انتخاب بهترین نوع سنگ، معماران باید عوامل مختلفی ازجمله ظاهر، استفاده در نظر گرفته شده، اندازه پروژه و از همه مهم تر ترکیبی را در نظر بگیرند که استحکام و دوام کافی را فراهم می آورد.

گروه بندی سنگ ها

برای دستیابی به یک سیستم ثابت و مطمئن برای روکش سنگ، ضروری است که پیامدهای وزن و خصوصیات سنگ طبیعی را در اوایل کار در نظر بگیرید.

روکش سنتی سنگ دست چین

روکش سنتی دست چین سنگ روشی در تاریخ است که به موجب آن سنگ طبیعی به یک ساختار پشتیبان ساخته شده از قبل متصل می شود. این عناصر باهم، پوشش بیرونی یک ساختمان را فراهم می کنند.

سیستم های پوششی سنتی دست چین وزن و سنگینی سنگ را به اتصالات باربر واقع در صفحه های کف منتقل می کنند. این سیستم ها باید شامل اتصالات حرکتی و اتصالات فشاری باشند. متداول ترین انواع سنگ طبیعی که برای سیستم های پوششی دست چین مورداستفاده قرار می گیرد گرانیت، سنگ آهک و ماسه سنگ است، اما از سنگ مرمر و تخته سنگ نیز استفاده می شود.

صفحات سنگی بارانی

سنگ طبیعی محبوبیت فزاینده ای به عنوان ماده ای استخراج شده برای ساخت نمای با کاربرد بالا و چشمگیر صفحات سنگی بارانی دارد. پنل های سنگی نصب شده بر وجه ساختمان با استفاده از سیستم پنهان یا سیستم پیوست در معرض. نماهای سنگی بارانی معمولاً پشت خالی است و شامل یک سیستم حفره دار به عنوان زهکشی داخلی که رطوبت پشت این نما که ممکن است نشت کند را به آسانی جمع آوری کند.

بازالت

بازالت سنگی آتش فشانی به صورت تیره، آبی، یا خاکستری است که برای کاربردهای داخلی و خارجی روکش دیوار مناسب است. به نظر می رسد بازالت بسیار ریزدانه ای است و متداول ترین نوع سنگ آتش فشانی است که در سیر معماری مورداستفاده قرار می گیرد. یکی از کیفیت قابل توجه بازالت این است که دارای ظرفیت عایقی بسیار بالا است

سنگ آبی (Bluestone)

نام تجاری مورداستفاده برای تعدادی از انواع سنگ ساختمان است. ازجمله بازالت و سنگ آهک، این دسته حداقل بیست نوع سنگ متفاوت بارنگ آبی را شامل می شود.
گرانیت یک سنگ درشت دانه ساخته شده از کریستال های به هم گیرکرده است. یکی از متداول ترین انواع سنگ ها است و بسیار محبوب در ساختمان سازی برای کاربردهای داخلی و خارجی می باشد. گرانیت به دوام و پایداری اش و همچنین رنگ ها و بافت های متنوعش شناخته شده می باشد.

سنگ اورشلیم

یکی از قدیمی ترین سنگ های استفاده شده در ساختار ساختمانی، سنگ اورشلیم از فرم کمرنگ سنگ مرمر و دولومیت ساخته شده است. این نوع سنگ نسبت به انواع دیگر سنگ مرمر، بسیار متراکم و بسیار مقاوم به هوازدگی و اثرات تغییر آب وهوایی فصول است. به عنوان نتیجه این نوع سنگ اکثراً به عنوان ماده پوششی نمای خارجی بکار می رود.

سنگ آهک

سنگ آهک برای تنوع زیبایی شناختی و انعطاف کاربرد ستایش شده است. ازلحاظ رنگی، سنگ آهک طیفی از سفید خالص، بژ تا انواع رنگ غلیظ قهوه ای با رگه های متنوع تا آبی را شامل می شود. بافت سنگ آهک از رنگ کرم و ملایم تا تند و بارگه های خشن را شامل می شود. سنگ آهک گزینه بسیار مناسبی برای چهره ساختمان است زیرا که می توان آن را حکاکی کرد و به نسبت شکل دادنش به آسانی صورت می گیرد.

مرمر

مرمر تاریخی غنی و پرهیاهو داشته است. سنگ مرمر زمانی از مواد برتر گزینه های موجود برای معمار بوده ولی دشواری های ساخت با سنگ مرمر و توسعه گزینه های ارزان تر منجر به کاهش استفاده از آن به عنوان یک گزینه در نماسازی شده است. بااین حال بسیاری از معماران معاصر در تلاش هستند تا مرمر را به دوران شکوه قبلی خود بازگردانند.

سنگ لوح

سنگ لوح یا اسلیت سنگ دگرگونی ریزدانه ای است که به عنوان یک ماده ساختمانی بهینه برای روکش داخلی و خارجی کاربرد دارد. تخته سنگ به دلیل ظرافت و ماندگاری بالا، دوام بالا، مقاومت عالی در برابر آب و نیاز کم به اقدامات نگهداری، به یک عنصر معماری مستقل در طراحی مدرن تبدیل شده است.

 

سنگ نما

زیبایی شناسی

زیبایی سنگ تحت تأثیر نحوه استخراج، پردازش و به پایان رساندن پردازش و استفاده از سنگ قرار دارد.

رنگ: همان طور که در بخش های قبلی این مقاله موردبررسی قرار گرفت، تنوع و تفاوت زیادی در رنگ سنگ های طبیعی وجود دارد. بازالت به طورمعمول خاکستری تیره است، سنگ بیت المقدس (اورشلیم) در رنگ های کم رنگ مانند رنگ های سفید و طلایی-صورتی وجود دارد، گرانیت در هزاران رنگ موجود است و محدوده های سنگ آهک از سفید تا سیاه متغیر است، اگرچه خاکستری غالب است. اگر رنگ خاصی در ذهن دارید، با سازنده پروژه مشورت کنید و بپرسید که چه رنگ هایی ممکن است برای پروژه مناسب و چه گزینه هایی در دسترس می باشد.

الگو: همانند رنگ، تنوع زیادی در الگوها و رگه های سنگ های مختلف وجود دارد. در بسیاری از موارد امکان سفارش سنگ خاص موردنظرتان در پروژه وجود دارد.

بافت و سطح تمام شده: بافت سنگ ها هم نیز بسیار متنوع است، از قطعات درشت دانه گرفته تا ریزدانه و کاملاً صاف. برخی از متداول ترین اصطلاحاتی که در جستجوی مواد شما با آن روبرو می شوید؛ صیقل داده شده، صاف و ماسه پردازی (سند بلاست).

در یک سطح پرداخت شده، سنگ به سطح صاف و یکپارچه تبدیل گردیده است. در سنگ هایی مانند گرانیت و سنگ مرمر که درخشش طبیعی دارند، سطح پرداخت شده به این معنی است که براقیت سنگ از بین می رود و سطحی مات ارائه می شود. به طورکلی، پرداخت ریزدانه نسبت به سطوح صیقلی با آسانی بیشتری در نگهداری همراه اند.

ماسه پرداخت شده (سند بلاست شده) به این معنی است که سطح سنگ با انفجارهای کوچک ولی پرفشار سیلیس پرداخت شده است که سطحی خشن اما مرتب را ایجاد می کند که کاملاً ریزبافت و دانه دار است.

موارد قابل توجه

پایداری

ازنظر تأثیر بر محیط زیست کاربرد سنگ، نسبتاً خنثی است زیرا شما برای تبدیل آن به یک حالت قابل کاربرد، فعالیت بسیار کمی انجام می دهید. شما فقط آن را قطعه قطعه کرده اید و زمانی در آینده که کار شما با آن تمام شد، بازهم می توان آن را به شکل طبیعی و اولیه آن بازیافت کرد.

دوام

سنگ فوق العاده قوی، متراکم و مناسب برای کاربردهای روکش ساختمانی است. به خاطر داشته باشید که برخی از انواع سنگ، ازجمله سنگ آهک، در برابر هوازدگی بسیار آسیب پذیر هستند. در عوض گرانیت رنگ و بافت خود را برای مدت بسیار طولانی حفظ می کند. به همین دلیل، همیشه ویژگی مقاومت در برابر هوازدگی یک سنگ خاص را قبل از ادغام آن در پروژه خود در نظر بگیرید.

نصب

در بیشتر موارد، نصب سنگ طبیعی نیاز به مهندسین مجرب دارد. در حین اجرای پروژه خود، مطمئن شوید که تیم سازنده برای اجرای ایمن ساخت وساز در محل حاضر است.

عایق کاری

روکش سنگی را می توان به راحتی با محصولات عایق حرارتی که برای کاهش اتلاف یا افزایش جذب گرمایی یک پوشش ساختمان طراحی شده اند، همراه کرد. عایق کاری باید غیرقابل احتراق، پوسیدگی و ضد حریق و غیر جاذب باشد.

تعمیر و نگهداری

تمیز نگه داشتن سنگ طبیعی برای جلوگیری از ترک های حاصل از مرور زمان بسیار مهم است. علاوه بر این، ممکن است سنگ های معدنی با رسوبات محیطی اکسیدکننده شکسته یا خرد و نرم شوند.

 

سنگ نما

تفاوت بین پوشش نمای سنگ طبیعی و پوشش های سنگی ساخته شده در کارخانه ها

تفاوت اصلی بین روکش سنگ طبیعی و روکش ساخته شده در این است که سنگ های مصنوعی ساخته شده توسط انسان است. درجاهایی که از روکش سنگی طبیعی از مواد خام استخراج شده از زمین استفاده می شود، سنگ مصنوعی از مخلوطی (معمولاً مبتنی بر سیمان) ساخته شده است که در قالب هایی ساخته شده اند که محصول آن ها شبیه به سنگ طبیعی است.
درحالی که تکنیک های نوآورانه ساخت، زیبایی پوشش های سنگی مصنوع را بهبود بخشیده است، دستیابی به سطح بافت و پتینه سنگ طبیعی غیرممکن است.
جدا از ظاهر عالی، سنگ طبیعی ممکن است بیش از بسیاری از گزینه های مصنوعی در عملکرد اثبات شود و اغلب طول عمر بیشتری نیز دارد. پوشش سنگ طبیعی در هر دو کاربرد داخلی و خارجی بسیار بادوام است و در معرض عناصر محیطی و آسیب های سطحی سال ها بدون آسیب برجای خود قرار می گیرد. مقاوم در برابر محو شدن رنگ و بافت است و می تواند در حفاظت از حریق و همچنین عایق نما نقش داشته باشد. برخلاف برخی محصولات سنگی مصنوعی، روکش سنگ طبیعی نیز می تواند در کاربردهای چالش برانگیزتر ازجمله عایق درجایی که در معرض رطوبت و مواد شیمیایی است، استفاده شود.
بااین وجود دلایلی وجود دارد که برخی از سنگ تراشیده شده مصنوعی بجای سنگ طبیعی استفاده می کنند. در مرحله اول، اینکه این گزینه می تواند بسیار سبک تر از سنگ طبیعی باشد و ممکن است نیاز به پشت سازی نوع سنگ واقعی دیگر نباشد. ثانیاً، احتمالاً خودتان می توانید آن را نصب کنید تا اینکه به کمک یک محوطه ساز، کاشی کار یا آجرکار نیاز پیدا کنید و سوم اینکه، ارزان تر است. محدوده دیوار سنگی طبیعی ما را در اینجا مشاهده کنید.

همچنین مشاهده کنید : بانک اطلاعات ساختمان

مزایای سنگ های طبیعی

استفاده از پوشش سنگ طبیعی در خانه شما فواید زیادی دارد. در اینجا ما به دلایلی که بسیاری از معماران، طراحان و صاحبان خانه ترجیح می دهند سنگ طبیعی را بجای پوشش مصنوعی بازبینی می کنیم.

ظاهر

روکش سنگ طبیعی می تواند برای اضافه کردن بعد، جلوه تاریخی و عمق در یک اتاق کلاسیک یا تکمیل معماری یک فضای معاصر، وابسته به نوع سنگی که انتخاب می کنید، بکار رود. بدون داشتن دو قطعه سنگ یکسان، شما یک سطح منحصربه فرد خواهید داشت که در آن خود نواقص و پتینه ها، زیبایی فضاهای بیرونی یا داخلی شمارا غنی می سازد.

طبیعت محکم

پوشش سنگ طبیعی بسیار بادوام است و می تواند در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاومت کند و در برابر تراشیدن یا شکستن نسبت به بسیاری از مواد دیگر دیوار پوش مقاوم تر است. ماهیت محکم آن به این معنی است که دیوار نمای شما در مرور زمان موفق ایستاده است.

تطبیق پذیری

نمای سنگ طبیعی باوجود انواع سنگ های مختلف، بسیار متفاوت است. می توان از آن در فضای داخلی استفاده کرد تا یک دیوار برجسته در اتاق نشیمن شما ایجاد شود، یا در تزئین شومینه یا ایجاد جلوه بصری در حمام اضافه شود. در بیرون می توان از آن برای شکستن نما، محصور کردن استخر یا تکمیل یک دیوار مرزی استفاده کرد.

تعمیر و نگهداری کم

شما نیازی به رنگ آمیزی یا جایگزینی قطعات پوسیده یک دیوار سنگ طبیعی ندارید. پوشش سنگ یک راه حل برای تعمیر و نگهداری کم است که گه گاهی نیاز به تمیز کردن دارد و یا بسته به کاربرد شما، هرچند سال یک بار موردترمیم قرار می گیرد.

 

سنگ نما
نتیجه گیری
باوجود چنین طیف متنوعی از سنگ های طبیعی، نماسازی دیواره خارجی یا داخلی با روکش سنگ می تواند به زیبایی منزل شما، در داخل و خارج خانه اضافه کند.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا نمای سنگ طبیعی راه حل مناسبی برای شماست، مواردی وجود دارد که فراتر از زیبایی باید در نظر بگیرید. در مرحله اول، در نظر بگیرید که آیا بستر مناسبی برای تحمل وزن مواد برقرار است یا خیر. ممکن است شما نیاز به ساختن یک دیوار با سازه جدید داشته باشید و احتیاج به مجوز مهندس سازه دارید.
برای حفظ زیبایی سنگ همچنین باید مشخص کنید که سنگی که انتخاب کرده اید مناسب محیط و نوع آب بندی ساختمان شما است یا خیر. تأمین کننده و پیمانکار شما قادر به ارائه مشاوره در این مورد خواهند بود.
دلایل زیادی برای در نظر گرفتن سنگ طبیعی در ایجاد دیوار نمایی همیشگی یا تکمیل یک ساختمان با سنگ وجود دارد. نه تنها سنگ طبیعی چشمگیرتر به نظر می رسد بلکه می تواند ارزش خانه شما و کارکرد آن را بهبود بخشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است