معرفی اصول طراحی دکوراسیون منزل

طراحی دکوراسیون منزل | دکوراسیون منزل | اصول طراحی داخلی

چیدمان منزل و ایجاد هماهنگی چشم نواز بین اشیا مختلف و رنگ های موجود در خانه ازجمله مهم ترین المان ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل می باشد. درواقع خانه برای هر فردی نماد آرامش و آسایش است؛ بنابراین توجه به دکوراسیون آن نیز بر این آرامش می افزاید. امروزه با توجه به افزایش علاقه افراد به طراحی داخلی و همچنین توجه تخصصی به آن شاهد انواع مختلفی از سبک های مختلف طراحی داخلی برای خانه می باشیم؛ بنابراین با توجه به جذابیت و اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا در این قسمت از پرشین سازه به سراغ ارائه اطلاعاتی در باب انواع سبک های طراحی داخلی رفته و در کنار آن از اصول مهم اجرایی به منظور ساخت یک فضای زیبا و درعین حال همگون نیز صحبت می کنیم. پس مثل همیشه با پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور همراه شوید.

 

دکوراسیون داخلی

آشنایی با مهم ترین اصول طراحی داخلی

جالب است بدانید که طرحی داخلی نیز همچون دیگر حوزه های معماری و هنری با اصول کلیدی و ارزشمندی همراه است که در این بخش شش مورد از اصول مهم طراحی داخلی را با یکدیگر بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون داخلی

۱. اصل اول: تأکید

ابتدا به سراغ روشن کردن منظور خود از واژه تأکید می رویم. به طورکلی تأکید در دنیای طراحی داخلی تحت عنوان نقطه کانونی نیز شناخته شده است. به عنوان مثال در نظر بگیرید که زمانی که شما از یک شومینه و آینه در فضای نشیمن خود استفاده می کنید و مبلمان خود را در حول آن قرار می دهید، در این حالت شومینه و آینه در اصل نقش نقطه کانونی منزل شما به حساب می آید؛ بنابراین عملاً تمام فضای نشیمن را تحت شعاع قرار داده است. تأکید از مهم ترین ویژگی های اصول مهم طراحی داخلی است. چراکه با رعایت اصولی و ماهرانه از این ویژگی می توانید به افزایش جذابیت بصری فضای خود کمک زیادی کرده باشید. مهم نیست که چه سبکی را در منزل خود پیاده سازی کرده اید، چراکه تنها کافی است المان کانونی خود را با توجه به سبک موردنظر اعمال نموده و سپس سایر جزییات را حول آن پیاده سازی نمایید؛ بنابراین به همین ترتیب می توانید با تأکید بر هر یک از المان ها در فضاهای دیگر، نقطه کانونی شاخص ایجاد کنید که کل فضا را تحت شعاع خود قرار دهد.

۲. اصل دوم: تکرار

تکرار در طراحی داخلی می تواند در هر ویژگی ازجمله طرح، رنگ، بافت، متریال، اندازه، شکل، اجسام و اصولاً هر المان معماری در فضا صورت گیرد. درواقع این تکرار در فضای داخلی باعث اتصال آن ویژگی های مشابه و متشابه با یکدیگر می شود که درنتیجه باعث یکپارچگی و انسجام کلی طراحی می شوند. تکرار در اصول طراحی ارائه همان رنگ، بافت و یا طرح به سایر نقاط خانه بوده به طوری که بیننده بتواند با مشاهده آن یک کل منسجم از فضای خانه شمارا تصور کند. درواقع شما با تکرار چیدمان چندین تابلو کوچک و یا متوسط در کنار یکدیگر در فضای نشیمن و یا هال خود، می توانید ریتمی موزون در فضا ایجاد نمایید و در کنار آن تداعی گر نظم نیز برای خانه خود باشید.

۳. اصل سوم: تضاد

تضاد در طراحی و دکوراسیون داخلی به تجلی در نوع فرم، متریال، رنگ، بافت و اندازه اجسام با یکدیگر مربوط می شود. چراکه به راحتی می توان با ایجاد تضاد در فضای داخلی، تفاوت های جذابی ایجاد نمود. درواقع تضاد باعث می شود تا از یکنواختی بیش ازحد کاسته شود و در عوض شادابی و نشاط افزایش پیدا کند. به یاد داشته باشید که اصل تکرار و تضاد در یک سطح از اهمیت در طراحی داخلی قرار دارند و زمانی که تعادل دقیق بین این دو برقرار نباشد شاهد ناهمگونی و بی نظمی در طراحی داخلی خواهیم بود؛ بنابراین همواره به یک تناسب دقیق بین این دو اصل توجه نمایید. به عنوان مثال زمانی که شما در قفسه کتابخانه خود از اجسام دکوری متفاوت استفاده می کنید و یا از چیدمان متفاوت کتاب ها برای چیدمان کل کتاب های کتابخانه بهره می برید و یا با نورپردازی متفاوت در میزان شدت نور و یا رنگ و یا زاویه های متفاوت نور در بین قفسه ها استفاده می نمایید، شما تضادی زیبا ایجاد نموده اید اما از طرفی باید رنگ نور مورداستفاده و یا چیدمان کتاب ها در کنار هم به گونه ای باشد که اصل تکرار با میز کار شما در کنار کتابخانه اغنا شود.

بیشتر بخوانید : پرده پانچ

۴. اصل چهارم: تعادل

توزیع یکنواخت وزن بصری فضا از اجسام، اشکال، رنگ ها، بافت ها و متریال هاست که درنهایت باعث ایجاد حس پایداری و ثبات فضایی شود. باید سعی کنیم تا جایی که می توان تعادل یکنواختی را با در دست داشتن مبلمان و اکسسوری موجود در فضا ایجاد نماییم تا بتوانیم در فضایی متعادل و همگون زندگی کنیم. البته این تعادل هرگز به این معنی نمی باشد که پایتان را فراتر از کلیشه های رایج طراحی بگذارید و همه فضاهای خود را به صورت کاملاً متقارن طراحی نمایید. تعادل هرگز به معنی تقارن دقیق بین اشیا و المان های منزل نیست؛ بلکه به این معنی است که تمام وزن المان های طراحی فضا را به صورت متعادل در کل فضا توزیع نمایید و بگسترانید. به طوری که یک سمت سنگین تر از فضای دیگر نشود. به عنوان مثال در نظر بگیرید که شما با قرار دادن یک یک مجسمه مینیمال، کاملاً ساده و بدون هیچ زرق وبرقی در کنار کاناپه خود در حال ایجاد نقطه کانونی در اتاق خود هستید و درعین حال می توانید با نصب چند قاب نقاشی مینیمال و همگون با رنگ های مجسمه و کاناپه اصل تعادل در فضا را اغنا نمایید. در همین راستا لازم است بدانید که این تعادل و نظم می تواند به دو صورت تعادل متقارن و تعادل نامتقارن باشد که در ادامه به توضیح مختصر آن ها می پردازیم:

• تعادل متقارن

به طورکلی این نوع از تعادل خود می تواند یا تعادل متقارن محوری یا شعاعی همراه باشد. اگر در زمان طراحی اشیا و اجزای طرح را طوری در نظر بگیریم که نسبت به یک محور یا خط دارای تقارن باشند به آن (تعادل، تقارن محوری) می گوییم و اگر نسبت به یک نقطه میانی دارای تعادل باشد، تعادل، متقارن شعاعی خواهد بود.

• تعادل نامتقارن

به طورکلی زمانی پیش می آید که بعضی از اشیا و تزئینات باهمه بی نظمی، دارای نظم و تعادلی ملموس اند. به عنوان مثال اگر بعضی از درختان توجه کنید بااینکه ممکن است نظم خاصی در آن ها نباشد اما زیبایی و تعادل خاصی را به مخاطب القا می کنند؛ بنابراین این بی نظمی در طراحی می تواند به صورت استفاده از اجزاء، رنگ و مواد متفاوت ظاهر شود. در این حالت طراح سعی می کند با تکیه بر تعادل و ترکیب کلی طرح، بی نظمی موجود در طرح را به صورت یک الگو در طراحی مورداستفاده قرار دهد که استفاده از اصل تعادل غیرمتقارن می باشد.

۵. اصل پنجم: مقیاس و تناسب

فاکتور بسیار مهم دیگری که باید حتماً در معماری و به طور کل طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هر فضایی رعایت شود، مبحثی به نام مقیاس و تناسب است. درواقع مقیاس به معنی اندازه اجسام با یکدیگر است؛ و تناسب به معنی ارتباط و نسبت کل اجسام با یکدیگر در فضا می باشد. به عنوان نمونه زمانی که شما از دو یا سه بشقاب دیواری مشابه در مقیاس های کوچک، متوسط و بزرگ در کنار یکدیگر بر روی دیوار اتاق نشیمن خود استفاده می کنید، درواقع شما از فاکتوری مهم و منحصر به فرد به نام مقیاس استفاده نموده اید. در کنار این مسئله همگونی اندازه بشقاب های دیواری با اشیا اطراف آن نیز باید از اصل تناسب تبعیت کرده و به عنوان مثال سعی شود که در اطراف این بشقاب های تزیینی اشیایی با اشکال هندسی گرد و بدون زاویه استفاده شود.

۶. اصل ششم: هماهنگی

زمانی که همه اشیا و عناصر فضا ازجمله المان های معماری، مبلمان، اکسسوری، چیدمان، تزیینات و … با یکدیگر در هماهنگی کامل به سر ببرند؛ یعنی همه این عوامل دارای اشتراکاتی در طرح و نقش، رنگ، شکل، بافت، متریال، مقیاس و اندازه باشند. شما توانسته باشید از مجموعه فاکتورها و عواملی در فضا بهره ببرید که همگونی زیبای بصری در کنار یکدیگر داشته باشند، شما موفق به اعمال فاکتور مهمی به نام هماهنگی شده اید. برای مثال اگر در طراحی فضای نشیمن خود، از پرده ای با نقش و طراحی ساده و درعین حال با رنگ ها لطیف استفاده نموده اید، می بایست این نقش را به گونه ای خلاقانه بر روی نقش پارچه مبلمان و یا کوسن ها و یا فرش و یا کاغذدیواری فضای نشیمن خود نیز رعایت نمایید تا بتوان در مجموع به هماهنگی مناسبی در فضا دست یافت. به عنوان مثال پرده هایی با رنگ های غیر شارپ و لطیف در کنار مبلمانی ساده و با رنگ های سبز، خردلی، صورتی و یا سایر طیف های رنگی کاملاً روشن و تا حدی مات اصل هماهنگی را به خوبی اغنا می کند.

 

معرفی اصول طراحی دکوراسیون منزل

آشنایی با انواع سبک های طراحی داخلی منزل

همان طور که در مقدمه این مقاله ذکر شد، امروزه در حوزه طراحی داخلی با انواع مختلفی از سبک ها به منظور طراحی محیط روبه رو هستیم؛ بنابراین بر آن شدیم تا تعدادی از این سبک ها را که ازقضا ازجمله رایج ترین و پرطرفدارترین مدل ها نیز می باشند، به حضور شما عزیزان معرفی کنیم.

۱. طراحی داخلی مدرن

به طورکلی می توان اذعان نمود که مدرن یک واژه گسترده است که درزمینهٔ دکوراسیون معمولاً به یک خانه که با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه طراحی شده است گفته می شود. درواقع در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان های منزل ازجمله مبلمان و کارهای تزیینی و هنری خانه مشاهده می شود؛ یعنی ویژگی های صاف، صیقلی، براق و شفاف بودن ازجمله ویژگی هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم. از طرفی یکی از ویژگی های مهم در دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره ها و چهارگوش ها است. اشکال هندسی گوشه دار که نشان دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است و اشکال منحنی نیز احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می دهند. ترکیب این دو باهم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را روبه روی شما قرار می دهد. همچنین لازم به ذکر است که آثار نقاشی مینیمال و مجسمه هایی با مفاهیم انتزاعی در این نوع سبک دکور خانه جایگاه ویژه ای دارند.

۲. سبک دکوراسیون داخلی مدرن اواسط قرن ۲۰ ام

همان طور که از نام سبک دکوراسیون داخلی مدرن اواسط قرن ۲۰ پیدا است، استفاده از این سبک در منازل، از نیمه قرن بیست میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم رایج شده است. به طورکلی سبک مدرن اواسط قرن ۲۰، جلوه و ظاهری مدرن و امروزی دارد ولی بااین حال، در آن عناصر سبک های قدیمی و سنتی نیز کاربرد دارد. بد نیست بدانید که طراحی پلان باز در فضاهای عمومی و مشترک خانه، ارتباط گسترده بین فضای داخلی و محیط اطراف، وضوح و کاربردی بودن و سادگی از ویژگی های اساسی سبک مدرنِ اواسط قرن ۲۰ است. همچنین ناگفته نماند که به طورمعمول در این سبک، از رنگ های خنثی تیره به عنوان رنگ غالب و از رنگ های سرزنده و جسورانه، به عنوان رنگ دکوری جات و برخی وسایل خاص استفاده می شود.

۳. سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

جالب است بدانید که طراحی اسکاندیناوی نسبت به سادگی زندگی در کشورهای شمالی می پردازد. در این نوع از طراحی داخلی شاهد پالتی از رنگ سفید و ترکیب عناصر طبیعی مثل چوب فشرده، پلاستیک روشن و کاشی های میناکاری شده، فولاد و کف پوش چوبی عریض می باشیم و همچنین اگر نکته ای از رنگ وجود داشته باشد، اغلب به خاطر استفاده از هنر، الیاف طبیعی، یا خز و یا یک تکه از مبل ایجاد می شود. در یک نگاه کلی می توان اذعان نمود که بزرگی، روشنایی طبیعی، لوازم جانبی کم و اسباب و اثاثیه کاربردی از طرح های اسکاندیناویایی هستند. سبک اسکاندیناوی بسیار به سبک مینیمال نزدیک است و درواقع می توان گفت که سبک مینیمال بیشتر ویژگی های خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن وام می گیرد.

۴. دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک به سبک اروپا

سبک طراحی اروپایی، جزییات کلاسیک، اثاثیه مجلل و فراوانی لوازم جانبی را ارائه می دهد. به طورکلی این ریشه در حساسیت های اروپایی دارد. خانه های سنتی اغلب تیره، چوبی، پالت رنگی غنی و دارای انواع مختلفی از بافت ها و خطوط منحنی هستند. همچنین مبلمان جزئیات و پارچه های پرزرق وبرق، مانند مخمل، ابریشم و زربافت دارند که ممکن است شامل انواع مختلفی از الگوها و بافت ها باشند. لازم به ذکر است که در بیشتر طراحی های سنتی، کلاسیک، عمق در لایه بندی و ابعاد وجود دارد.

۵. سبک طراحی داخلی سنتی، ایرانی

در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی دکوراسیون سنتی ایرانی یکی از منحصربه فردترین دکوراسیون ها است و فرش و گلیم ایرانی در آن حرف اول را می زند… پالت رنگ های گرم و تند، همراه با نقش های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک دکوراسیون هستند. از نشانه های اصلی این سبک می توان به استفاده زیاد از مواد، متریال، المان ها، الگوها و طرح های طبیعی و الهام گرفته از طبیعت اشاره کرد. همچنین تناسبات دقیق فضا، به کارگیری منطق و حکمت در معماری داخلی و خارجی فضا، انجام و رعایت محاسبات دقیق فنی، فرم ها و پوشش های مناسب، تزیینات گوناگون و متعدد، استفاده از اشکال منظم هندسی از دیگر نشانه های اصلی این سبک به شمار می روند که همه و همه در عین سادگی در کنار هم باعث خلق فضایی باشکوه شده اند.

۶. سبک دکوراسیون داخلی مینیمال

استفاده از سبک دکوراسیون داخلی مینیمال، با ایجاد تحولات در هنر مینیمالیسم در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، در خانه ها رایج شد. به طورکلی این سبک نیز همانند سبک مدرن، تکیه بر طراحی کاربردی دارد و از هرگونه شلوغی و درهم ریختگی در محیط خانه دوری می کند. همچنین از ویژگی های دیگر سبک مینیمال می توان به سادگی در شکل و طراحی اثاثیه، پوشش و دکور ساده دیوارها، فضای مرتب، باز و پرنور خانه و دکوری جاتی با جلوه ای ساده و بدون زرق وبرق اشاره کرد که در نوع خود بسیار محبوب بوده و ورای فرهنگ هر جامعه ای به طور همه گیر مورداستفاده قرار می گیرد.

 

طراحی داخلی

اهمیت توجه به اصول ایستایی و مقاومت در کنار توجه به جزییات

به طورکلی کاملاً واضح است که سازه ایجادشده باید بتواند نسبت به تنش های درونی و بیرونی که قرار است به آن وارد شود، مقاومت نماید و شکل اولیه خود را از دست ندهد. در این مورد طراح لازم است شناخت کافی از مقاومت مکانیکی گونه های مختلف و انواع اتصالات چوبی داشته باشد و تا بتواند به این مهم دست یابد. در غیر این صورت ممکن است سبب وارد شدن خسارت مالی و جسمی به افراد استفاده کننده گردد و نهایت طرح موفق نخواهد بود. از طرفی ممکن است فکر کنید که جزئیات در دکوراسیون اهمیت زیادی ندارند، درصورتی که هر یک از جزئیات در وسایل و تزیینات تأثیر خود را در دکوراسیون می گذارند. به عنوان مثال گلدوزی ها یا نقش و نگار ریز و ظریف روی کوسن ها که با ویژگی خاص خود باعث تغییر و ایجاد تمایز یک دکوراسیون می شوند می توانند نقش بسیار قابل توجهی را در زیبایی فضا بازی کنند؛ بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم که پس ازاینکه همه ی قواعد و اصول مطرح شده در این مقاله از پرشین سازه را رعایت کردید به جزئیات دکوراسیون خود بپردازید تا منزلی زیبا و کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانید : طراحی دکوراسیون پارکینگ

 

طراحی داخلی

سخن پایانی

حال که با این شش اصل مهم طراحی داخلی و انواع سبک های رایج در دکوراسیون خانه آشنا شده اید، می توانید با کمک گرفتن از هر یک از این اصول، فضای داخلی خود را متحول نمایید. همه مباحث بیان شده در این مطلب به صورت کلی بوده؛ زیرا به دلیل گستردگی هر عنوان، قطعاً نمی توان تمام جزییات را نیز در قالب یک مقاله گنجاند؛ بنابراین امیدواریم که در پایان این متن توانسته باشید کلیت اطلاعاتی خود را به دست آورده و به بهترین نحو در خانه و کاشانه خود اعمال نمایید. در پایان نیز از اینکه با پرشین سازه جامع ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور همراه هستید سپاس گزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است