کاشی و سرامیک و انواع مدلهای آن

کاشی و سرامیک | انواع کاشی و سرامیک | ارزان ترین قیمت کاشی و سرامیک

امروزه کدام خانه را سراغ دارید که حداقل در یکی از بخش های خود از کاشی و سرامیک استفاده نکرده باشد؟ در واقع این دو محصول به قدری رایج شده اند که تصور ساخت یک خانه بدون آن ها، تقریبا غیر ممکن است. نصب کاشی و سرامیک معمولا در مرحله ی نازک کاری ساختمان صورت می گیرد.

اما تا به حال فکر کرده اید که کدام نوع کاشی یا سرامیک بیشتر به دردتان می خورد؟ کاشی می خواهید یا سرامیک؟ اصلا تفاوت میان این دو محصول را می دانید؟ در این مطلب می خواهیم راجع به انواع کاشی و سرامیک صحبت کنیم و بگوییم هر کدام چه طرح ها و انواعی دارند. اگر تصمیم به خرید کاشی و سرامیک دارید، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

می توان از کاشی و سرامیک برای پوشش کف یا حتی دیوارها استفاده کرد. کاشی ها و سرامیک ها را در کف خانه، آشپزخانه، دیوار سرویس های بهداشتی، بالکن و خیلی جاهای دیگر استفاده کرد.

 

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک نوعی از مصالح هستند که عموما از شن، خاک رس و مواد معدنی ساخته می شوند. شکل کلی کاشی ها ممکن است متفاوت باشد. در بازار مصالح ساختمانی می توان کاشی های گرد، مربعی، بیضی و مستطیل را پیدا کرد. در واقع قالب های متفاوتی برای پخت کاشی در کوره وجود دارد.

کاشی و سرامیک را معمولا به دو گروه پرسلان و غیر پرسلان تقسیم می کنند.

سرامیک و کاشی ای که غیر پرسلانی باشد معمولا از خاک رس سفید، قرمز یا حتی قهوه ای در ترکیب با دیگر مواد معدنی ساخته می شود.  اما در مورد کاشی و سرامیک پرسلان، ماجرا متفاوت است و نسبت ترکیب خاک رس با دیگر مواد به یک اندازه خواهد بود. افزودنی هایی که در کاشی و سرامیک پرسلان استفاده می شود، عموما سن سفید یا فلدسپات هستند.

اگر نمی دانید فلدسپات چیست، باید بگوییم که این ماده، نوعی کریستال شیشه ای است که معمولا در سنگ های آذرین یافت می شود. البته ناگفته نماند که خیلی مواقع، تغییراتی در مواد تشکیل دهنده ی کاشی یا سرامیک ایجاد می کنند که در نهایت محصول را متفاوت می کند و ویژگی های متفاوتی به آن می بخشد.

سرامیک پرسلان

این نوع سرامیک مقاومت خیلی خوبی دارد و ابعاد بزرگ تری نسبت به دیگر کاشی ها و سرامیک ها خواهد داشت. این نوع سرامیک بسیار متراکم است و مقاومتش نیز از همین مسئله ناشی می شود. غیر قابل نفوذ است و از دانه های ریز و صاف ساخته می شود. برای تولید این سرامیک، در ابتدا خاک رس سفید را با فشار زیاد می سازند تا چگالی آن بالاتر برود. این فشار مضاعف، باعث می شود که مقاومت سرامیک بالاتر برود. البته ناگفته نماند که قیمت سرامیک پرسلان در قیاس با دیگر کاشی ها و سرامیک ها بالاتر است.

مزایای سرامیک پرسلان

به طور کلی می توان مزایای زیادی برای این نوع از سرامیک برشمرد اما به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برابر نفوذ آب مقاوم است.
  • مقاومت شیمیایی زیادی دارد.
  • ضد لک می باشد.
  • نمی توان آن را سایید و مقاومت خوبی در این زمینه از خود نشان می دهد.
  • تنوع رنگ و طرح آن بالاست.
  • در برابر حریق و دمای بالا نیز مقاوم است.

معایب سرامیک پرسلان

مثل هر محصول دیگری، سرامیک پرسلان نیز معایبی دارد:

اول از همه این که برای نصب آن باید به سراغ نیروی متخصص و ماهر رفت

وزن زیادی دارد و دقیقا به همین خاطر است که احتمالا به هنگام نصب مشکلات و دردسرهایی را به وجود می آورد.

قیمتش نسبت به دیگر سرامیک ها و کاشی ها بالاتر است.

 

معایب سرامیک پرسلان

کاربرد سرامیک پرسلان

همان طور که گفتیم مقاومت سرامیک پرسلان در برابر نفوذ آب باعث شده است تا در جاهایی به کار برود که رطوبت زیادی دارند. مثلا برای نمای بیرون سازه می توان از این نوع سرامیک استفاده کرد. یا این که برای پوشش نهایی پله به کار می رود. استفاده از سرامیک پرسلان برای سرویس های بهداشتی به خاطر قیمت بالایی که دارد، چندان به صرفه نیست.

بیشتر بخوانید : کف پوش اپوکسی

یکی دیگر از کاربردهای سرامیک پرسلان این است که در فضاهای آزمایشگاهی و بیمارستانی به کار می آید چرا که در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.

انواع سرامیک پرسلان

خود این سرامیک نیز به نوع های مختلفی تقسیم می شود. در واقع ترکیب مواد معدنی و نوع پخت این سرامیک در محصول نهایی اثرگذار خواهد بود. به طور کلی چند نوع سرامیک پرسلان داریم:

سرامیک پرسلان فول بادی

بافت این نوع سرامیک یکنواخت و متراکم است و خاک پرسلان به کار رفته در آن دوام و مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد. این نوع سرامیک را به صورت بدون لعاب به کار می برند و گران تر از دیگر انواع سرامیک های پرسلان می باشد. جذب سرامیک فول بادی بسیار کم است و به همین دلیل می توان از آن در پوشش کف سرویس های بهداشتی و حمام استفاده کرد.

سرامیک پرسلان دو لایه

یکی دیگر از انواع سرامیک های پرسلان، نوع دو لایه ی آن است که از دو لایه خاک رسد تشکیل می شود. روی لایه ی دوم که مقداری خاک رنگی قرار می دهند و در نهایت در کوره می پزند. برای این که مقاومت این دو لایه سرامیک را بیشتر کنند، آن ها را تحت فشار خیلی زیاد نیز قرار می دهند. بیشترین مورد کاربرد این نوع سرامیک در کف است چرا که قیمت پایین تری دارد.

سرامیک پرسلان با لعاب

اصلی ترین ویژگی این سرامیک، همان طور که از نامش نیز پیداست، لعاب های رنگارنگ آن است که مقاومت محصول در برابر لکه و خش را هم زیادتر می کند. بیشتر مواقع از این نوع سرامیک پرسلان برای پوشش دیوار و کف فضای داخلی استفاده می شود. رنگ و براق بودنی که این سرامیک نسبت به سایر سرامیک های پرسلان دارد، باعث شده تا در طراحی داخلی از آن استفاده شود.

بیشتر بخوانید : سنگ کوارتز

سنگ پرسلان

این نوع سرامیک که شبیه به نوعی سنگ مصنوعی است دارای طرح سنگ مرمر می باشد. مقاومت و دوام آن بالاست و تنوع رنگ و طرح خوبی هم دارد. بیشتر مواقع از این سرامیک بجای سنگ استفاده می شود.

 

انواع سرامیک پرسلان

انواع کاشی

کاشی ها نیز کارکردهای خود را در ساختمان سازی دارند. اما این محصول با سرامیک تفاوت هایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. اما انواع کاشی ها شامل کدام موارد است؟

کاشی لعاب دار

تفاوتی که کاشی با سرامیک دارد، در لعاب آن هاست. برخی از سرامیک ها دارای لعاب هستند و برخی دیگر خیر! اما یک کاشی باید لعاب داشته باشد. برای پخت کاشی لعاب دار، در ابتدا یک بار مواد اولیه ی کاشی را در کوره های پخت قرار می دهند و سپس بعد از پختن و سخت شدن کاشی، آن را بیرون می آورند و لعاب را روی آن می کشند. سپس در نهایت، بار دیگر کاشی لعاب خورده را داخل کوره می گذارند تا بپزد. در واقع پخت کاشی لعابدار، دو مرحله ای است.

کاشی موزاییکی

یکی دیگر از انواع کاشی ها، کاشی موزاییکی است که سایز خیلی کوچکی دارند ( نهایتا ۵ سانتی متر). می توان این کاشی را هم با لعاب و هم بدون لعاب تولید کرد. جنس کاشی های لعاب دار موزاییکی غالب مواقع از پرسلان است. به این ترتیب میزان جذب آن خیلی کم می شود و برای محیط هایی مثل استخر و حمام خیلی مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید : سرامیک اسلب

کاشی سفالی

یکی دیگر از بهترین انواع کاشی، کاشی های سفالی است که اتفاقا لعاب هم ندارند و از خاک رس معمولی ساخته می شوند و غالبا رنگ قرمزی هم دارند. اصلی ترین ویژگی این کاشی ها، این است که در دمای خیلی زیاد پخته می شوند تا فرج و خلل آن ها گرفته شود و مقاوم تر شوند. کاشی سفالی یا همان کاشی معدنی در ابعاد ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر و با ضخامتی برابر با ۵.۱ سانتی متر تولید می گردند.

کاشی سنگفرش

یکی دیگر از کاشی های معدنی که از خاک رس قرمز ساخته شده است، کاشی سنگ فرش می باشد. این نوع کاشی نیز در دمای خیلی زیاد پخت می شود و مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی مختلف دارد. البته لازم به ذکر است که ضخامت آن نیز بالاست.

مزایای کاشی و سرامیک

ین دو محصول به خاطر شباهت های زیادی که دارند، عموما به شکل یک جا نام برده می شوند. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان مزایای کاشی و سرامیک عنوان کرد:

دوام و مقاومت

یکی از اصلی ترین مزایای کاشی و سرامیک در هر نوعی، این است که مقاومت خیلی خوبی در برابر ضربه و خط و خش دارد. به همین دلیل است که معمولا برای کف استفاده می شود. به خصوص در جاهایی که رفت و آمد بسیاری جریان دارد.

هم چنین می توان چنین گفت که مزیت بزرگ کاشی و سرامیک این است که در برابر جذب رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و در جاهایی که مرطوب است می توان آن ها را به کار برد.

رنگ ثابتی دارند

رنگ کاشی ها و سرامیک ها به خاطر لعابی که دارند، ثابت و ماندگار است. در واقع اگر کف پوش شما از جنس چوب باشد، ممکن است اشعه های مضر آفتاب باعث رنگ پریدگی آن شوند و به تدریج رنگ اصلی آن ها از بین برود. اما کاشی های لعابی چنین مشکلی ندارند و رنگشان ثابت باقی می ماند.

بهداشتی است

یکی از بهترین مزایای کاشی و سرامیک این است که بهداشتی هستند. به همین دلیل است که در سرویس های بهداشتی به کار می روند. تمیز کردن کف هایی که از جنس سرامیک و کاشی هستند خیلی ساده تر از شست موکت؛ چوب یا هر متریال دیگری است.

نصب کاشی چگونه است؟

برای نصب کاشی می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به یکی از بهترین روش های موجود اشاره کرده ایم:

نصب با چسب کاشی

شاید ساده ترین روش نصب کاشی استفاده از چسب کاشی باشد. چرا که دیگر خبری از دردسرهای ملات هایی مثل سیمان و ماسه نیست. این نوع چسب ها، از جنس سیمان پرتلند معمولی هستند و ترکیبات آن، از ماسه های ریزتر و مواد افزودنی مختلف استفاده شده است.

حتی می توان با این چسب ها، کاشی های جدید را روی کاشی های قدیمی تر نصب کرد.

 

نصب کاش یو سرامیک

معرفی پرشین سازه

حالا که با انواع کاشی و سرامیک و کارکرد هر یک از آن ها آشنا شدید، می خواهیم شما را با پرشین سازه و بانک اطلاعات ساختمانی آن آشنا کنیم.

همانطور که میدانید، یکی از اصلی ترین مشتریان هر فروشنده کاشی و سرامیکی، ساختمان های در حال نازک تهران هستند که نیازمند کاشی و سرامیک می باشند. اما با وجود صدها پروژه ی ساختمانی فعال در تهران، پیدا کردن تک به تک این ساختمان ها و عرضه ی مستقیم محصول می تواند کار سخت و زمان بری باشد.

شما نمی توانید به شخصه تک به تک ساختمان های در حال ساخت تهران را پیدا کنید و محصول کاشی و سرامیک خود را بفروشید. به همین دلیل است که یک بانک اطلاعات ساختمانی می تواند بهترین راهگشای شما باشد.

بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، شامل اطلاعات تمامی ساختمان های در حال ساخت تهران و حومه است. در این بانک اطلاعاتی می توانید، ویژگی ها و خصوصیات تمامی پروژه های ساختمانی تهران را مشاهده کنید.

مثلا می توانید شماره تماس سازندگان و پیمانکاران این ساختمان ها را به دست بیاورید. اگر فروشنده ی مصالح ساختمانی مثل کاشی و سرامیک هستید، به خوبی می دانید که شماره تلفن این پیمانکاران ساختمانی تا چه حد ارزشمند است. به این ترتیب می توانید به طور مستقیم بازاریابی داشته باشید. مثلا با ارسال پیامک های تبلیغاتی، می توانید خود و محصولاتتان را به طور مستقیم به مشتریان بالقوه عرضه کنید.

همچنین این بانک اطلاعاتی، آدرس پروژه و مساحت و مرحله ی ساخت آن را نیز در اختیار دارد. در واقع هر آن چه که برای فروش بیشتر محصول یا خدمات خود نیاز دارید را در اختیارتان می گذارد. از طریق بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، نه تنها می توانید مشتریان جدیدی داشته باشید، بلکه قادر خواهید بود که به طور مستقیم به بازار هدف خود دسترسی داشته باشید.

در نهایت امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است