انواع کف‌پوش اپوکسی و مزایای آن

کف پوش اپوکسی | قیمت کف پوش اپوکسی | اپوکسی کف پوش سه بعدی

همان طور که میدانید در ساختمان های امروزی، طراحی داخلی اهمیت ویژه ای پیداکرده است. در همین راستا بیشتر روش های طراحی بر استفاده بهینه و خلاقانه از کف زمین به عنوان یکی از بزرگ ترین و در دیدترین بخش های خانه استوار می باشد و بازار انواع مختلفی از کف پوش ها را به دین منظور ارائه می دهند. با توجه به همین مسئله در این بخش از پرشین سازه به ارائه اطلاعات کاملی در باب انواع کف پوش اپوکسی پرداخته و نیازهای اطلاعاتی شمارا برای خرید این نوع محصول برطرف می نماییم. پس مثل همیشه با ما همراه باشید.

کف پوش اپوکسی چیست؟

به طورکلی کف پوش اپوکسی ازجمله متریالی می باشد که از لایه های مختلف اپوکسی باضخامت حداقل دو میلی متر ساخته شده است. اپوکسی از واکنش شیمیایی دو ماده به نام های رزین اپوکساید و پلی آمین ساخته می شود. کف پوش اپوکسی مایع یکپارچه از رزین اپوکسی باضخامت ۰/۵ الی ۵ میلی متر و بیشتر با فام دلخواه و سطحی شیشه ای که از خواص آن مقاومت شیمیایی بالا به حلال ها، اسیدها، بازها و نمک ها، عدم جرم پذیری، ضد باکتری، طول عمر بالا، سرعت بالای اجرای عملیات، تنوع رنگ و طرح، عایق، نظافت آسان، مقاومت مکانیکی و عدم ترک خوردگی می باشد. این ماده در تولید کف پوش ساختمان های مختلف مورداستفاده قرار می گیرد. کف پوش اپوکسی علاوه بر اینکه به عنوان کف پوش تزیینی مورداستفاده قرار می گیرد، جنبه بهداشتی نیز دارد. همچنین جالب است بدانید که آنچه در کف سازی با استفاده از کف پوش اپوکسی حائز اهمیت می باشد، وجود سطحی صاف و صیقلی با کم ترین خلل و فرج به منظور ایجاد کف سازی یکنواخت می باشد. کف پوش اپوکسی انواع مختلفی داشته و استفاده از انواع مختلف آن با توجه به مکان موردنظر متفاوت می باشد که در ادامه به ارائه توضیحات بیشتر می پردازیم.

 

کف پوش اپوکسی

تاریخچه مختصر انواع کف پوش

به گواهی تاریخ، رومیان نخستین ملتی بودند که از سنگفرش برای پوشاندن سطوح بین شهری استفاده کرده اند. سهولت تردد در جاده های سنگفرش شده نسبت به جاده های خاکی و مالرو باعث شد این نوع پوشش در سراسر اروپا تا قرون متمادی متداول شود. پس از اختراع بتُن در سال ۱۹۴۰، تمایل بسیار زیادی برای استفاده از این ماده در میان سازندگان بناها پیدا شد. هرچند بتن به دلیل ساختار یکپارچه و انعطاف ناپذیرش در طول زمان دچار فرسایش، شکستگی و تَرک خوردگی می شود. در همین راستا کف پوش های سنگی وارد عرصه شده و بسته به جنس و نوع سنگ، از سنگ های آهکی تا سنگ های آتش فشانی و دگرگونی، قابلیت ها و خاصیت هایی نظیر زیبایی منحصر به فرد سطوح، طرح های طبیعی تا عایق حرارت و الکتریسیته و مقاوم در برابر مورداستفاده واقع شده و تا به امروز از انواع مختلفی از این محصولات استفاده می شود. همچنین با پیشرفت تکنولوژی این نوع از محصولات پیشرفت شگرفی کرده و در انواع مختلفی از جنس به بازار ارائه شده اند.

آشنایی با انواع کف پوش اپوکسی

لازم به ذکر است که کف پوش های اپوکسی نسبت به سایر کف پوش ها نظیر کف پوش لیمنت و پارکت و … دارای قیمت معقول تر و استحکام بیشتر و کاربرد گسترده تر است. همچنین همان طور که در این مقاله نیز اشاره شد، این مدل کف پوش ازنظر زیبایی فوق العاده می باشد و ظاهری براق و درخشان به طراحی داخلی ساختمان می دهد. کف پوش های اپوکسی دارای طیف رنگی متنوعی هستند و شما می توانید از بین رنگ های متنوع کف پوشی را انتخاب کنید که با سایر مصالح به کاربرده در طراحی داخلی ساختمان و همچنین دکوراسیون داخلی ساختمان مطابقت و همخوانی داشته باشد. با توجه به همین مسائل نیز انواع مختلفی از مدل های اپوکسی در بازار موجود می باشند که شامل:

۱. کف پوش اپوکسی ضد اسید

کف پوش اپوکسی ضد اسید بر پایه مواد شیمیایی مختلف ازجمله رزین اپوکسی می باشد که در ساختار این نوع محصول از رقیق کننده و حلالی غیر واکنش گرا استفاده نشده و به همین دلیل است که ساختار پلیمری کف پوش اپوکسی ضد اسید پس از واکنش کاملاً ثابت باقی مانده و خصوصیات شیمیایی این محصول دچار کاهش خواص نمی شود. به طورکلی برخی از صنایع که در معرض انواع مختلف مواد خورنده اسیدی و قلیایی قرارگرفته اند با توجه به نوع ماده تشکیل دهنده اسید، دمای محیط و غلظت آن، نیاز به کف پوش های مناسبی که آنتی اسید و ضد قلیا باشند دارد؛ بنابراین استفاده از این نوع کف پوش ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای کف پوش اپوکسی ضد اسید

• این نوع کف پوش دارای چسبندگی بسیار زیادی بر روی انواع سطوح مختلفی مانند سطوح فلزی، بتنی، سنگ و غیره دارد.

• کاملاً یکپارچه و بدون هیچ گونه درزی است.

• مقاومت شیمیایی، مقاومت سایشی و فشاری بالایی دارد.

• عدم نفوذپذیری همراه با مقاومت حرارتی بالا

• دارای مقاومت مکانیکی قابل توجه

• جالب است بدانید کف پوش اپوکسی ضد اسید دارای مقاومت ضربه ای نیز می باشد.

 

کف پوش اپوکسی

۲. کف پوش اپوکسی آنتی استاتیک

به طورکلی می توان اذعان نمود که روکش کف پوش اپوکسی آنتی استاتیک به صورت دوجزئی بوده و از ترکیب دو جز رزین اپوکسی و هادنر یا سخت کننده مخصوص ساخته می شود. روکش کف پوش اپوکسی آنتی استاتیک با استفاده از افزودنی های رسانا و پیگمنت ها و افزودنی های مخصوص طراحی و ساخته می شود. الکتریسیته ساکن می تواند ناشی از سایش، تردد و حمل ونقل و همچنین مالش به وجود آید؛ بنابراین با توجه به افزودن مواد رسانا، این نوع کف پوش اپوکسی قابلیت انتقال الکتریسیته ساکن در محدوده ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ اهم را دارد. بیشترین کاربرد این پوشش اپوکسی آنتی استاتیک بر روی ورق های مسی کیت ها و مدارهای الکتریکی است. همچنین روکش یا کف پوش آنتی استاتیک به علت توانایی انتقال الکتریسیته ساکن به روکش ضد جرقه نیز معروف است.

مزایای کف پوش آنتی استاتیک اپوکسی

• تنوع در فام رنگ همراه با عدم وجود هرگونه درز و دارای شکل یکپارچه

• مقاومت مکانیکی بالا و تحمل بار ترافیکی سنگین و رفت وآمد

• قابلیت شستشوی زیاد و فراوان و قابلیت استریل شدن.

• مقاوم در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی و قلیائی

• عدم نیاز به کف سازی ویژه، چراکه سطح صاف بتنی یا موزاییک کفایت می کند.

• هزینه های مقرون به صرفه

۳. کف پوش اپوکسی گرانیت

کف پوش اپوکسی گرانیتی نوعی کف پوش بر پایه رزین اپوکسی است که علاوه بر سختی و طول عمر بالا بسیار زیبا نیز می باشد. ما این گزینه را به کسانی پیشنهاد می دهیم که می خواهند محل کار یا محل زندگی آن ها متفاوت و خیره کننده باشد. جالب است بدانید که کف پوش تأثیر بسزایی در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد و جلوه ای زیبا و منحصربه فرد به کف ساختمان می دهد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. فلیک های گرانیتی در رنگ های مختلف وجود دارد که طبق سلیقه مشتری انتخاب شده و در کنار آن دارای طیف وسیعی از رنگ ها نیز می باشند. در اجرای این محصول پس از اعمال روکش، فلیک ها تا روی سطح پاشیده می شود و بعد از خشک شدن روکش، یک لایه لاک اپوکسی روی سطح ریخته می شود. لاک اپوکسی بکار رفته در لایه آخر این کف پوش مقاومت سایشی و مکانیکی آن را بسیار بالا می برد. این نوع کف پوش مانند سایر کفن پوش های اپوکسی یکپارچه و بدون درز اجرا می شود که از رشد باکتری و میکروب ها جلوگیری می کند و سطحی صاف، یکدست و براق به ما می دهد که با انواع مواد شوینده قابل شستشو می باشد. لازم به ذکر است که کف پوش اپوکسی گرانیتی درواقع نوعی کف پوش دکوراتیو و آنتی باکتریال است که در رستوران ها، کافی شاپ، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، منازل و … کاربرد فراوانی دارد.

مزایای کف پوش آنتی اپوکسی گرانیت

• مقاوم در برابر مواد شیمیایی

• ضد لغزش و ضد سایش

• نگهداری و نظافت آسان

• عدم جذب آب و رطوبت

• این محصول مناسب فضاهای سرپوشیده می باشد چراکه در برابر اشعه فرابنفش مقاوم نیست و تغییر رنگ می دهد.

 

کف پوش اپوکسی

۴. کف پوش اپوکسی آنتی داست یا ضد گردوغبار

این محصول بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول ای و هاردنر پلی آمین طراحی گردیده است. گرانروی یا جاری شدن مناسب این محصول سبب ایجاد خاصیت پخش شدگی سریع می شود و پس از اجرا دارای سطح شفاف می باشد. همچنین چسبندگی بسیار بالای این محصول به انواع سطوح بتن، فلزات سنگی و … قابل توجه می باشد. از دیگر خواص این محصول می توان به خواص بالای مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی آن اشاره کرد. با توجه به دارا بودن مقاومت بالای فشاری، سایشی و همچنین اجرای یکپارچه و بدون درز این کف پوش و ایجاد قابلیت شستشو و استریل کردن سطح، در صنایع مختلف ازجمله صنایع خودروسازی، نظامی، پتروشیمی، نیروگاه، دارویی و … از این محصول استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : کفپوش پلی یورتان

مزایای کف پوش ضد گردوغبار

• دارای خواص بالای مکانیکی، شیمیایی و الکتریکی

• دارای سطح یکپارچه

• دارا بودن مقاومت بالای فشاری، سایشی

• طول عمر مناسب و عدم نیاز به نگهداری های خاص

• هزینه مقرون به صرفه

۵. کف پوش اپوکسی صنعتی

کف پوش صنعتی می تواند به طور گسترده ای در ساخت و یا افزایش امکانات تجاری به عنوان کف پوش مورداستفاده قرار گیرد، به طور مثال کف پوش صنعتی مناسبی برای هرکدام از واحدهای صنعتی، انبارها، فروشگاه های خرده فروشی و حتی رستوران ها تعریف شده است. کف پوش صنعتی می تواند تقریباً در همه جای یک ساختمان ازجمله کف پارکینگ، پیاده روهای بیرونی و محوطه و حتی جزئیات معماری مثل لابی و سالن و اتاق خواب حضورداشته باشد. کفن پوش های صنعتی در دو سیستم کف سازی صنعتی بر پایه سیمانی و بر پایه پلیمری خلاصه می شوند که سیستم پایه سیمانی شامل کف پوش بتن سخت، بتن مسلح (بتن ماله پروانه ای)، همراه با اجرای بتن به روش مکانیزه بوده و سیستم پایه پلیمری شامل کف پوش اپوکسی، کف پوش پلی یورتان، پوشش های رزینی و محافظ می باشد. جالب است بدانید که کف پوش صنعتی و کف سازی صنعتی با کاهش هزینه های اجرایی و مواد و مصالح و افزایش مقاومت و عمر مفید کف بهترین نوع کف سازی در سراسر دنیا شناخته می شود. از کف پوش صنعتی در کف سازی پارکینگ منازل نیز می توان استفاده نمود چراکه علاوه بر تأمین زیبایی، در برابر آلاینده ها و روغن و بنزین نیز مقاوم هستند و قابلیت شستشوی آسان نیز دارند.

مزایای کف پوش اپوکسی صنعتی

• سطحی صاف، یکدست، براق در فضا ایجاد می کند و به طور قابل ملاحظه ای روشنایی فضا را افزایش می دهد.

• در شرایط محیطی مختلف دوام و استحکام بالایی دارد

• چسبندگی بالایی دارد.

• بدون نیاز به طرح و تجهیزات خاص قابلیت اجرای بسیار آسان دارد.

• در برابر حریق و نفوذ رطوبت مقاوم است.

• یک سطح مقاوم در برابر مواد شیمیایی ایجاد می کند لذا برای کارخانه های تولیدی مناسب است.

• نیاز به هیچ نگهداری و مراقبت خاصی ندارد.

• این محصول ایمن و غیر سمی است و تاکنون هیچ گونه اثر مخربی از مواد شیمیایی موجود در آن دیده نشده است.

۶. کف پوش اپوکسی دکوراتیو

پوشش اپوکسی دکوراتیو نوعی رزین ترموست است که دارای خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی عالی می باشد. از عمده محصولات کاربردی آن کف پوش است که در انواع گوناگون وجود دارد. به دلیل ذات اپوکسی که دارای مقاومت عالی در برابر عوامل شیمیایی و شرایط جوی است و همچنین به دلیل چسبندگی بسیار خوب به سطح زیرین بتن و فلز این نوع از کف پوش ها بسیار کاربردی می باشند.

آشنایی با انواع کف پوش های دکوراتیو اپوکسی

کفن پوش های اپوکسی دکوراتیو ازجمله انواع این نوع از محصولات می باشند که در منازل نیز کاربرد داشته و قابلیت ارائه جلوه ای ویژه را دارند. با توجه به همین مسئله انواع کف پوش دکوراتیو شامل:

– کف پوش اپوکسی دکوراتیو طرح سه بعدی

بیشترین حجم از کف پوش اپوکسی دکوراتیو را کف پوش های سه بعدی در بردارند. به طورکلی مدل سه بعدی از کف پوش اپوکسی با طرح های و نقش های سه بعدی و بسیار زیبا بوده که با استفاده از متریال اپوکسی و پوسترهای چاپی اجرا می شود.

– کف پوش اپوکسی دکوراتیو طرح افکتی یا ابروباد

مدل دیگری از کف پوش های دکوراتیو اپوکسی کف پوش هایی با طرح های ابروباد هستند. این مدل کف پوش ها بسته به نوع انتخاب رنگ یعنی رنگ های ساده یا متالیک به دودسته تقسیم می شوند. رنگ های ساده از قیمت مناسب تری نسبت به متالیک برخوردار هستند ولی رنگ های متالیک جذاب تر و زیباتر و براق تر هستند. اجرای این مدل کفن پوش های کاملاً سلیقه ای و بعضاً تصادفی می باشد چون طرح آن بعد از پایان کار مشخص می شود.

– کف پوش اپوکسی دکوراتیو طرح استیکری یا دوبعدی

مورد دیگری از کف پوش های دکوراتیو اپوکسی کف پوش های دوبعدی یا استیکری هستند که بسیار لاکچری و زیبا بوده و با طرح های وکتور مانند و از جنس استیکر معمولاً در رنگ های مشکی و سفید و طلایی خودنمایی می کنند.

– کف پوش اپوکسی دکوراتیو طرح گرانیتی یا پولکی

جالب است بدانید که کف پوش های دکوراتیو بسیار متنوع است و متریال های موجود سبب می شود که دست مجری برای اجرا باز باشد. همچنین همان طور که قبلاً نیز ذکر شد کف پوش های دکوراتیو گرانیتی با استفاده از فلیک یا پولک های گرانیتی شکل می گیرند. لازم به ذکر است که پولک های گرانیتی در رنگ ها و مدل های زیادی در بازار موجود است.

– کف پوش اپوکسی دکوراتیو طرح شب تاب یا فلورسنت

کف پوش های شب تاب و فلورسنت ازجمله کف پوش های دکوراتیو اپوکسی محسوب می شوند که طرفداران زیادی دارند این مدل کف پوش ها بعدازاینکه فضا تاریک می شود مقداری از نور را که دریافت کرده اند بازتاب می دهند و می درخشند. رنگ های شب تاب از پودرهای فلورسنت بیشتر این قابلیت را دارند.

 

انواع اپوکسی

آشنایی با مراحل اجرای کف پوش اپوکسی

به طورکلی اجرا و اعمال کف پوش اپوکسی روی سطح از مراحل مختلفی برخوردار می باشد که در این بخش به ارائه مختصری در باب آن می پردازیم.

مرحله اول: آماده سازی سطح

همان طور که احتمالاً تا به الآن نیز شاهد بودید، سطوح مورداستفاده برای این کف پوش عموماً بتن، موزاییک و در برخی مواردی چوب است. به طورکلی به منظور نصب این نوع از کف پوش ها ابتدا باید سطح موردنظر سخت و صاف باشد، بنابراین این کف پوش را روی سطوح نرمی چون آسفالت نمی توان اعمال کرد. چراکه براثر آماده سازی این کف پوش بر سطوح نرم، ترک ها و نقوص سطح باز می شوند و از کیفیت کار می کاهند.

مرحله دوم: پرایمر اپوکسی

اولین لایه ای که روی سطح اعمال می شود، رزین اپوکسی بدون هیچ گونه افزودنی است. درواقع با اعمال این ماده بر روی سطوح استارت کار درزمینهٔ اجرای کف پوش اپوکسی می خورد.

بیشتر بخوانید : انواع مختلف کف پوش

مرحله سوم: لایه میانی

جالب است بدانید که اصلی ترین وظیفه این لایه ایجاد مقاومت مکانیکی و همچنین چسبندگی لازم برای سطوح بعدی است. این لایه درواقع کف پوش اپوکسی بوده که با سیلیس مخلوط می شود. ازآنجایی که سیلیس بعد از الماس، سخت ترین جسم در طبیعت است، مقاومت مکانیکی کف پوش (به خصوص مقاومت فشاری) را بسیار بالا می برد.

مرحله چهارم: بتونه کاری

پس از اعمال لایه میانی، عملیات بتونه کاری اجرا می شود تا از اشکالات ظاهری کف پوش ازجمله ترک خوردگی ها و منافذ، برطرف شوند. این مرحله ازجمله بخش های مهم در اعمال و اجرای یک کف پوش باکیفیت می باشد.

مرحله پنجم: اعمال لایه نهایی اپوکسی

جالب است بدانید که اعمال لایه نهایی اپوکسی معمولاً به سه روش مختلف انجام می شود که ازجمله آن ها می توان به روش کار با کاردک شانه ای، کار با کاردک غلتکی و نوع اسپری اشاره کرد. جالب است بدانید که در بین این روش ها استفاده از کاردک شانه ای این مزیت را دارد که می توان با استفاده از آن ضخامت های مختلفی ایجاد کرد. از طرفی استفاده از غلتک نیز باعث می شود سطح حالت پوست پرتقالی یا همان به خود بگیرد که اتفاقاً در برخی از کاربردها مورد انتظار مشتری است، زیرا نور را تفرق و سطح را مات می کند. اسپری کردن نیز در مقایسه با دو روش قبلی سرعت بالاتری داشته، سطح یکنواخت تری ایجاد می کند و مصرف رنگ به مراتب کمتر است. در پایان نیز پس از خشک شدن دیوار پوش دیواره مورد انتظار شما آماده می باشد.

کلام آخر

همان طور که تا بدین جای این راهنمای جامع از وبلاگ پرشین سازه مطالعه نمودید، کف پوش های اپوکسی، ویژگی های خاصی داشته و ساختار شیمیایی پُلیمری این کف پوش ها اجازه ساخته شدن پُلیمرها با خواص بسیار متنوعی را می دهد. به طوری که تقریباً برای همه ی سلیقه ها و کاربردها می توان یک نوع کف پوش خاص اپوکسی در اختیار داشت. علاوه بر این، کف پوش های اپوکسی در برابر نور آفتاب، گرما، سایش و برخی از مواد خورنده مقاومت بالایی دارند؛ به آسانی نصب و اجرا می شوند و به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارند، بهترین گزینه برای محیط هایی نظیر بیمارستان ها و محیط های حساس می باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است