ساندویچ پانل و انواع آن

ساندویچ پانل | انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل

از میان تمام مصالح ساختمانی، اگر بخواهیم به یکی از نوین ترین محصولات اشاره کنیم احتمالاً باید نام ساندویچ پانل را بیاوریم. این نوع مصالح ساختمانی شباهت زیادی به ساندویچ دارند و دقیقا به همین خاطر است که به این نام معروف شده اند؛ اما سؤال اصلی اینجاست که اساساً ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم ساندویچ پانل در حقیقت نوعی سازه های از پیش ساخته هستند که در کارخانه تولید می شوند. وزن سبکی دارند و به همین خاطر است که به سادگی و راحتی قابل جابه جایی و حمل هستند. هم چنین بارگیری آن ها نیز بسیار ساده تر و راحت تر خواهد بود و به سرعت نیز نصب می شوند.

اما اساساً هدف ساخت ساندویچ پانل این است مصالح ساختمانی را باکیفیت تر کنند و البته سرعت اجرای پروژه ها را نیز افزایش بدهند. دو نکته ای که برای ساخت یک پروژه ساختمانی موفق، لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

اما در ساندویچ پانل چه موادی به کار گرفته می شود. اول ازهمه این که یک لایه فوم عایق را که جنسی از فوم پلی اورتان، پلی استایرن یا پشم سنگ دارد را برای ساخت این سازه به کار می گیرند، بعدازآن دولایه ورق فلزی (فلز آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم) را به دور فوم عایق می پوشانند. این سازه می تواند مصالح را مستحکم تر کند و البته سرعت ساخت پروژه را تا چند برابر افزایش دهد.

 

ساندویچ پانل

در حقیقت یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده ساندویچ پانل در میان پیمانکاران و ساختمان سازان تا به این حد محبوبیت داشته باشد این است که علاوه بر بالا بردن سرعت کار، استحکام خیلی خوبی برای سازه فراهم می آورند. به خصوص در مناطقی که احتمال بروز زلزله زیاد است، استفاده از ساندویچ پانل می تواند میزان خسارت ناشی از زلزله را تا حد یادی کاهش دهد. به این ترتیب عمر ساختمان نیز بالاتر خواهد رفت و هزینه ها نیز کاهش پیدا می کند.

کاربرد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل کاربردها و مزایای خیلی زیادی دارد که در یک مقاله کوتاه نمی گنجد. همان طور که گفتیم اصلی ترین مزیت ساندویچ پانل این است که استحکام سازه را بالاتر می برد و به این ترتیب هزینه های ساختمان سازی را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد.

اما کاربردهای اصلی ساندویچ پانل به چه مواردی برمی گردد؟ اول ازهمه باید به ساخت سوله ها و سردخانه ها اشاره کنیم. سوله های محل انبار مواد غذایی یا…می باشند و به این همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که به خوبی عایق بندی شوند. ساندویچ پانل می تواند این کار را به خوبی انجام بدهد و به همین خاطر است که در ساخت سوله، بسیار کاربرد دارد.

ساخت هرگونه سازه ی فلزی، اتاق حمل بار، کانکس و بیمارستان های صحرایی، پارکینگ های مسقف و.نیز از ساندویچ پانل بهره مند می شوند.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ های پانل، به دودسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند. همان گونه که از نام آن ها مشخص است، ساندویچ های پانل سقفی برای پوشاندن سقف و ساندویچ پانل های دیواری برای دیوار به کار می روند.

در ادامه به طور مختصر به هرکدام از آن ها اشاره خواهیم کرد.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری روی دیوار نصب می شود؛ اما به چه صورت؟ خب در ابتدا باید بدانید که ساندویچ پانل دیواری به عنوان عایقی که جداکننده است و دیوار را پوشش می دهد، استفاده می شود. عموماً به شکل عمودی روی سازه نصب خواهد شد؛ اما ممکن است دارای لبه هایی نیز باشد. به این خاطر به صورت نری و مادگی ساخته می شوند تا این لبه ها در هم فرو بروند.

بیشتر مواقع برای انتخاب متریال مورداستفاده در ساندویچ پانل دیواری به این نکته دقت می کنند که کاربری ساختمان چیست اما به صورت غالب، از ساندویچ پانل دیواری با جنس فوم پلی آورتان با ورق گالوانیزه شده استفاده می کنند. این نوع ساندویچ پانل از محکم تری و قوی ترین سازه های موجود به حساب می آید و به همین دلیل نیز رواج زیادی میان ساختمان سازان دارند.

 

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی

همان طور که از نامش هم مشخص است از ساندویچ پانل سقفی برای ساخت سقف استفاده می شود. نوع و موقعیت قرارگیری ساندویچ های پانل سقفی شکل خاصی دارد و بار بیشتری را باید تحمل کنند. به همین خاطر است که طراحی آن ها به صورت گام دار است. بیشتر مواقع ساندویچ پانل سقفی به شکل سه گام و پنج گام طراحی می شوند. باید بدانید که گام های ساندویچ پانل به شکل ذوزنقه ای هستند. دلیل اصلی این کار هم این است که شکل و ظاهر زیباتری پیدا می کنند.

نکته ای که در مورد ساندویچ پانل سقفی باید بدانید این است که به طور مستقیم در معرض آب و آفتاب و شرایط جوی مختلف قرار می گیرند. به همین خاطر باید به خوبی درزگیری و آب بندی شوند. آب بندی پانل های سقفی باید به دقت و ظرافت انجام شود. به همین دلیل است که چندلایه ساندویچ پانل را باید روی هم قرار بدهند و پیش ازاین که این کار را هم انجام بدهند، باید ساندویچ های پانل را با استفاده از چسب های ویژه و اسپری فوم پلی اورتان و در آخر هم از ورق های مخصوص درزبندی استفاده می کنند. این مرحله بسیار مهم است و نباید آن را دست کم بگیرید. ساندویچ های پانل سقفی که از این روش برای درزگیری استفاده نکنند ممکن است در آینده باعث خرابی مصالح ساختمان یا نفوذ آب به آن ها شوند.

چرا ساندویچ پانل؟

قبل از هر چیزی باید به این نکته ی بسیار مهم اشاره کنیم که استفاده از ساندویچ پانل به خاطر قیمت ارزان و صرفه جویی در هزینه های ساخت وساز است. مصالح قدیمی ساخت وساز بسیار گران هستند و البته سرعت ساخت کار را نیز پایین می آورند؛ اما با استفاده از ساندویچ های پانل دیگر خیالتان از این بابت آسوده خواهد بود.

هم چنین باید در نظر داشته باشید که ساندویچ پانل می توانند عمر سازه را افزایش بدهند. چراکه در برابر هرگونه فشار خارجی و آسیبی مقاومت بی نظیری از خود نشان خواهند داد.

سؤالات رایج در مورد ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل چگونه است؟

نصب ساندویچ پانل به سادگی و راحتی قابل انجام است. البته باید در مورد نصب ساندویچ پانل از یک متخصص استفاده کنید.

ابعاد ساندویچ پانل چقدر است؟

ابعاد ساندویچ پانل متغیر است. در حقیقت شما بسته به نیاز خود و سازه، می توانید سایز دلخواه خود را سفارش دهید.

قیمت هر مترمربع ساندویچ پانل چقدر است؟

همه چیز به این بستگی دارد که از چه متریالی برای ساخت ساندویچ پانل استفاده کرده اید. هم چنین ابعاد درخواستی مشتری نیز طبیعتاً در قیمت هر مترمربع ساندویچ پانل مؤثر خواهد بود.

 

ساندویچ پانل

روش های ساخت ساندویچ پانل

معمولاً ساندویچ های پانل با دو روش کانتینیوز و کانتینیوز پلی اورتان ساخته می شوند. در ادامه به طور مختصر به هرکدام از این روش های ساخت ساندویچ پانل اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید:

روش کانتینیوز

در این روش از دستگاه های مختلف مکانیکی استفاده می شود تا مواد اولیه ای که به دستگاه داده می شوند را به ساندویچ پانل تبدیل کنند. درصورتی که بخواهیم به صورت خلاصه توضیحی در این مورد ارائه کنیم باید بگوییم که رول ورق گالوانیزه، چسب ای مخصوص، فوم پلی اورتان و دیگر مواد موردنیاز ساخت ساندویچ پانل را به دستگاه می دهند و از طرف دیگر، ساندویچ پانل تحویل می گیرند. این ساندویچ های پانل به ابعاد دلخواه برش می خورند و درنهایت نیز بسته بندی خواهند شد.

به طورکلی دو جور دستگاه ساخت ساندویچ پانل وجود دارد:

دستگاه کانتینیوز پلی یورتان: این دستگاه ساخت خارج است اما زمانی که به کشور وارد شد؛ پایه گذار ساخت اولین ساندویچ های پانل گردید و خط تولید این محصول را رقم زد. به همین خاطر است که ساندویچ پانل به ساندویچ پانل پلی یورتان نیز معروف است.

معمولاً دستگاه های عادی پلی یورتان، می توانند دو یا چهارتا ورقه را در خود جای دهند؛ اما دستگاه هایی که پیشرفته تر هستند، می توانند تا بیش از چهار رول را نیز در خود جای بدهند. به این ترتیب سرعت کار بالاتر خواهد رفت.

اما این دستگاه چگونه کار می کند: بعدازاین که ورق گالوانیزه را داخل دستگاه قرار دهید، دستگاه رول بازکن، رول ورق را بازخواهد کرد. سپس این ورق وارد دستگاه دیگری به نام رول فرمینگ می شود. بعدازاین که این ورق از دروازه های مختلفی عبور کرد، به شکل و فرم موردنظر تبدیل می شود.

ورقی که روی پانل قرارگرفته است، داخل تعدادی غلطک های به خصوص می شود و ورق پایینی هم وارد یک سری دیگر از غلطک ها خواهد شود. طرح این دو ورق باهم متفاوت خواهد بود. بعد از انجام این کار، ورق هایی که شکل داده شده اند از بالا و پایین به هم نزدیک تر خواهند شد. سپس در فاصله ای که سفارش شده است، قرار می گیرند. در نهای نیز میان این دو ورق ترکیبات خاصی (مانند پلی ال، ایزوسیانات) تزریق خواهد شد. این ترکیبات توسط دستگاه های ویژه ای ساخته می شوند و دوز مشخصی دارند. بعد از انجام این مرحله، فوم پلی یورتان شروع به منبسط شدن می کند و حرارت آزاد خواهد کرد. درواقع میزان این حرارت بسیار بالا خواهد بود.

به همین خاطر است که باید سریعاً پانل موردنظر زیر پرس و حرارت قرار بگیرد تا بیش ازآنچه که نیاز است دچار پف شدگی نشود. بعدازاین مرحله، باید پانل موردنظر وارد یک دیگ گرمای دیگر قرار داده شود شکل خود را ثابت نگه دارد. بعدازآن هیئت رئیسه ها را برش می دهند و بسته می کنند و درنهایت نیز به مرحله ی فروش می رسند. البته باید دقت داشته باشید که در ابتدا اجازه می دهند که پانل ها خنک شوند و بعد آن ها را بسته بندی می کنند.

در این روش دستگاه ها به دو گروه تقسیم می شوند:

دستگاه کانتینیوز پلی استایرن: این دستگاه ها نسل جدیدتر دستگاه پلی یورتان هستند و درواقع روشی نوین و جدید برای ساخت ساندویچ پانل به حساب می آیند؛ اما باوجود تازه وارد بودن، توانسته اند محبوبیت زیادی میان مصرف کنندگان به دست آوردند.

در این شیوه، نیز یک دستگاه کانتینیوز وجود دارد. با این تفاوت که دو ردیف رول گیر یا رول بازکن دارد. یک ردیف آن ها مختص ورق روی پانل است و ردیف دیگر نیز برای ورق پایینی پانل خواهد بود.

دو تا ردیف غلطک و دستگاه رول فرمینگ دارد که هر دو ورق پانل را شکل دهی می کنند.

درنهایت نیز نیازمند یک اپراتور هستیم که شیت های دو الی سه متری فوم پلی استایرن رابین لایه ورق های شکل گرفته شده قرار بدهد و سپس تحت پرس قرار دهد. درنهایت نیز پانل موردنظر را می برد و آماده بسته بندی می سازند.

 

ساندویچ پانل

قیمت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل می تواند قیمت های متنوعی داشته باشد و تمام این ها همان طور که گفتیم به متریال به کاررفته در آن ها بستگی دارد. در حقیقت هر چه این متریال کیفیت بالاتری داشته باشند، طبیعتاً قیمت ساندویچ پانل نیز بالاتر خواهد رفت.

جنس فوم به کاررفته در لایه های پانل، نیز در قیمت آن مؤثر است. البته باید بگوییم که به طورکلی، ساندویچ پانل قیمت چندان بالایی ندارد. به طورکلی استفاده از این هیئت رئیسه ها به جای متریال و مصالح سنتی، می تواند هزینه های ساخت وساز را تا حد خیلی زیادی کاهش دهد.

درنهایت امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. وب سایت پرشین سازه و کارشناسان آن آماده پاسخ گویی به تمام سؤالات شما درزمینهٔ ساندویچ پانل می باشند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است