کوچک متراژها در منطقه ۱، خریدار ندارند!

کوچک متراژها در منطقه 1، خریدار ندارند!

رشد عجیب قیمت مسکن در منطقه 1 تهران علی‌رغم رکود بازار؛ چشم امید به دولت جدید!


گرچه بارها گفته شده که آپارتمان های ریزمتراژ پایتخت، طرفداران بیشتری دارند و خیلی زودتر به فروش می رسند، اما این موضوع در منطقه ۱ تهران متفاوت است. در واقع اساساً واحدهای کوچک متراژ زیادی در این منطقه ساخته نمی شود که بتوان آن ها را فروخت!

به گزارش پرشین سازه ، بیشتر کسانی که به دنبال خرید مسکن در منطقه ۱ تهران هستند، تمایل بیشتری به خرید واحدهای بزرگتر از ۷۰ متر دارند. به نظر می آید که این خریداران، دغدغه ی مالی چندانی ندارند و بیش از قیمت به امکانات و متراژ واحد توجه دارند. در حقیقت، افراد برخوردار جامعه به دنبال خرید مسکن در منطقه ۱ هستند که طبیعتاً حاضر به زندگی در واحدهای زیر ۷۰ متر نیستند.

قیمت مسکن منطقه ۱ تهران از ابتدای سال ۱۴۰۲!

بر اساس آخرین آمارهایی که بانک مرکزی از قیمت مسکن منطقه ۱ تهران در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد، می توان گفت که متوسط رشد قیمت ها در این منطقه، بیشتر از کل تهران بوده و نزدیک به ۶.۵ درصد رشد داشته است. در اردیبهشت سال ۱۴۰۲، قیمت متوسط مسکن در تهران، رکورد زده و نزیک به ۱۳.۴ درصد رشد کرده است. این در حالیست که رشد منطقه ۱ پایتخت نسبت به متوسط قیمت ها، کمتر بوده و فقط ۳.۳ درصد رشد کرده است.
البته این روند دیری نپایید و در ماه بعد، منطقه ۱ تهران عقب ماندگی خود را جبران کرده و با رشد ۱۱.۳ درصدی، به میانگین رشد قیمت ها نزدیک شد. وضعیت مسکن در بهار سال ۱۴۰۲ به قدری وخیم شد که دولت تصمیماتی جدی برای نظارت بر این بازار را در پیش گرفت و همین موضوع، ورق را برگرداند.

دولت تصمیم گرفت که سیاست های انقباضی و کاهش گردش پول را در پیش بگیرد تا به این ترتیب، جلوی رشد بیشتر قیمت ها در بازار مسکن را بگیرد. فارغ از موفقیت این سیاست در عرصه فروش و اجاره مسکن، می توان گفت که سیاست انقباضی دولت منجر به ثبات قیمت ها در پایان سال ۱۴۰۲ شد.
در طی شش ماهی که بعد از اجرای این سیاست گذشت، بازار مسکن با افت و رکود شدیدی مواجه شد. معامله گران بازار را ترک کردند و دیگر کمتر کسی حاضر به خرید یا فروش مسکن می شد. همین موضوع سبب گردید که برخی از فروشندگان پول لازم، ملک خود را با تخفیف های جالب توجهی ارائه کنند. البته دولت همین موضوع را مبنی بر کاهش قیمت های بازار مسکن در نظر گرفت.
در این میان، روند تغییرات قیمتی منطقه ۱ تهران، بسیار جالب توجه بوده است. در آبان و آذر سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت مسکن این منطقه متری ۱۳۰ میلیون تومان بود اما با آغاز سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت ها را رشد عجیبی مواجه شد و به متری ۱۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

به نظر می آید که منطقه ۱ تهران به دلیل شرایط رکودی بازار در سال ۱۴۰۲، قادر به رشد چندانی نبوده اما با آغاز سال جدید، این رویه تغییر کرده است. در ماه های تابستان سال ۱۴۰۲، تعداد معاملات منطقه ۱ پایتخت به ۲۰۰ فقره قرارداد هم نرسیده است. البته در فروردین امسال نیز تعداد معاملات بالا نبوده و در کمترین حالت خود(۶۶ فقره) به سر برده است.
در حال حاضر برای خرید یک ملک ۵۰ الی ۶۰ متری در منطقه ۱ تهران باید بودجه ای بیش از ۱۰ میلیارد تومان در اختیار داشته باشید. این مبلغ برای خانه هایی ساده و چند سال ساخت است. اگر به دنبال یک واحد نوساز هستید، حداقل باید متری ۲۲۰ میلیون هزینه کنید. بنابراین با توجه به این قیمت ها، طبیعی است که فقط ثروتمندان و طبقات مرفه جامعه بتوانند در این منطقه مسکن بخرند. در نتیجه، مشخصاً این افراد به دنبال خرید واحدهای کوچک متراژ نمی روند و به همین دلیل، برخلاف دیگر مناطق تهران، فروش واحدهای مسکونی کوچک متراژ در این منطقه، ساده نیست.
این در حالیست که قیمت واحدهای لوکس منطقه ۱ تهران خیلی بیشتر است. کافیست که یک واحد مسکونی در منطقه یک پایتخت، امکانات خاصی داشته باشد؛ آن وقت است که قیمت آن از متری ۴۵۰ میلیون تومان شروع می شود و اصلاً هم مشخص نیست که تا چه مبلغی بالا می رود.
در حال حاضر نیز به نظر می آید که با وجود رکود بازار در این منطقه، رونقی ناچیز نسبت به سال گذشته پیدا کرده است و خریداران اندکی در بازار حضور دارند. دلیل اصلی رکود بازار مسکن در این روزها، چشم انداز کاهش قیمت ها در خریداران است. آن ها انتظار دارند که با شروع دولت جدید، قیمت ها کمتر شود و به همین دلیل، فعلاً معامله ای صورت نمی گیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است