کاهش ۲۰ درصدی قیمت ملک، شایعه یا واقعیت

کاهش 20 درصدی قیمت ملک، شایعه یا واقعیت

این روزها اخبار زیادی در خصوص کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن شنیده می شود. اما یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد که اصلا معامله ای در بازار انجام نمی شود که بخواهد کاهش پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، سعید لطفی عنوان کرد که تعداد معاملات مسکن در کمترین حالت خود قرار دارد و رکود عمیقی بر بازار حاکم شده است.

وی گفت: کسانی که صحبت از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن می کنند، معلوم نیست با چه حساب و کتابی چنین اعداد و ارقامی را اعلام می کنند. چرا که اصلا معامله به اندازه ی کافی صورت نمی گیرد که بخواهد کمتر شود.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که کاهش جزئی نرخ ارز نمی تواند بر معاملات مسکن اثر بگذارد. در واقع اصلا وضعیت راکد بازار، اجازه نمی دهد که اثر این کاهش را به چشم ببینیم.

لطفی تصریح کرد تمام کسانی که چنین آمارهایی را منتشر می کنند احتمالا علم غیب دارند و بیشتر به دنبال ایجاد جو روانی در بازار هستند.

اصلی ترین دلیل شنیده شدن چنین صحبت هایی، فروش ملک توسط برخی از مالکان است. این مالکان زیر قیمت خانه های خود را می فروشند اما این موارد نادر است و بیشترشان به پول نیاز دارند. در نتیجه دست به چنین اقدامی می زنند اما نمی توان با همین چند استثناء قاعده ی بازار را تعریف کرد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد که بازار مسکن، بازاری ترسو و محافظه کار است. به محض کاهش جزئی نرخ ارز، تمام معاملات متوقف می شود و هیچکس دست به خرید و فروش نمی زند.

وی تاکید کرد که تا زمانی که تولید مسکن بالا نرود، نمی توان انتظار کاهش قیمت داشت. از آن جایی که ساخت مسکن حداقل ۲ سال زمان می برد، انتظار کوتاه مدت برای کاهش قیمت ها بیهوده است. نوسانات جزئی دلار هم قادر به تغییر این رویه نیست.

سعید لطفی اعلام کرد که در حال حاضر، کل بازار تهران درگیر رکود است و هیچ یک از مناطق ۲۲ گانه از این وضعیت مستثنی نیستند. البته در برخی از مناطق مثل منطقه ۵، میزان معاملات بیشتر است چرا که تنوع متراژ واحدهای مسکونی در آن بالاتر است.

در منطقه ۵ هم می توان یک واحد ۵۰ متری خریداری کرد، هم واحدهای بالاتر از ۱۵۰ متر! در نتیجه، بازار این منطقه می تواند برای خریداران با طیف های مختلف وسع مالی، جذاب باشد.

بیشترین رکود معاملات مسکن هم متعلق به منطقه ۱ تهران است. قیمت مسکن بسیار بالا و متراژهای وسیع واحدهای مسکونی باعث شده که دیگر کمتر کسی توان خرید ملک در این منطقه را داشته باشد. در نتیجه، مدت هاست که این منطقه درگیر رکود شده است.

از سوی دیگر به نظر می آید که به دلیل ذات لاکچری بودن این واحدها، مالکانشان نیز عجله ی چندانی برای فروش واحدهایشان ندارند.

گزارش ها حاکی از این است که در برخی نقاط این منطقه مثل فرمانیه، الهیه و…قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان است.

طبیعتا با وجود چنین قیمت هایی، یک واحد ۵۰ متری بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت و میزان خرید و فروش هم کمتر می شود.

به گفته ی بسیاری از کارشناسان، اخباری که در مورد کاهش قیمت مسکن به گوش می رسد، کاملا کاذب است. درست تر این است که میزان معاملات بسیار پایین آمده و همه در انتظار تثبیت وضعیت هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است