کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن!

قیمت مسکن 20 درصد کاهش یافت!

این روزها اخبار زیادی در مورد کاهش قیمت مسکن به گوش می رسد. در این میان رئیس انجمن انبوه سازان تهران هم اعلام کرد که قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، رکود فراوان منجر به این کاهش شده است.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان تهران در کنار اعلام خبر کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن ، خاطرنشان ساخت که وزارت راه و شهرسازی هم با هزینه ۱۰ میلیونی ساخت و ساز به ازای هر متر مربع مسکن موافقت کرده است.

وی در ادامه به تجربه ی مسکن مهر اشاره کرد که مقطوع بودن قیمت، برای خیلی از سازندگان تبدیل به یک چالش بزرگ شده بود.

ایرج رهبر اعلام کرد که هنوز هم وزارت راه و شهرسازی به ساخت و ساز با قیمت مقطوع اصرار دارد اما درخواست انبوه سازان از این وزارتخانه این است که در این مورد به خصوص از سازمان برنامه و بودجه تبعیت کنند.

این عضو انجمن انبوه سازان تهران، تاکید کرد که سازمان برنامه و بودجه، کارشناسان بسیار باسواد و قدری دارد که قیمت نهاده های ساختمانی را با دقت بسیار بالایی محاسبه می کنند و هر سه ماه، شاخص قیمت ها را تعدیل می نمایند.

ایرج رهبر در ادامه به مشکل مالی طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت:

بارها به وزیر اسبق راه و شهرسازی اعلام کردیم که برای اجرای طرح اقدام ملی، نمی توان به آورده ی متقاضیان و وام ۳۰۰ میلیونی اکتفا کرد. به همین دلیل پیشنهاد کردیم که حتما از سرمایه ی بخش خصوصی در این راستا استفاده شود که البته توجهی به پیشنهاد ما نشد.

وی تاکید کرد که تا پیش از افزایش مبلغ تسهیلات بانکی به ۵۰۰ میلیون تومان؛ مجموع آورده ی متقاضیان و تسهیلات مربوط به نهضت ملی مسکن ، ۵۰۰ میلیون تومان می شد. این در حالیست که هزینه ی ساخت و ساز دو برابر این مبلغ می شود و ساخت یک واحد مسکونی، حدوداً ۱ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

رئیس انجمن انبوه سازان اعلام کرد که به نمایندگی از انبوه سازان تهران پیشنهاد داده اند که در ازای استفاده از سرمایه ی بخش خصوصی، بخشی از واحدهای همان پروژه ها را در اختیارشان بگذارند یا این که در جای دیگری، زمین به آن ها واگذار شود.

وی تاکید کرد که جا انداختن موضوع تهاتر زمین با سرمایه ی انبوه سازان برای مسئولین مربوطه، دو سال طول کشید. دو سالی که می توانست صرف ساخت و ساز شود.

ایرج رهبر در جای دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که برای ساخت این تعداد واحد مسکونی نیازمند مدیریت جهادی هستیم و باید مدیرانی بر سر کار بیایند که قدرت تصمیم گیری سریع داشته باشند. از آن جایی که بسیاری از مدیران، اختیار تصمیم گیری ندارند، چاره ای ندارند جز اینکه منتظر تصمیمات شورای عالی مسکن باشند. همین موضوع منجر به تاخیر در اجرای پروژه ها می شود.

این کارشناس و فعال بازار مسکن در نهایت اعلام کرد که رکود فراوان و کمبود تقاضای خرید، باعث شده که مالکان قیمت واحدهای خود را بین ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است