چرا تولید مسکن به اندازه ی کافی نیست؟

چرا تولید مسکن به اندازه ی کافی نیست

مدت هاست که کارشناسان مسکن می گویند که برای افزایش تولید باید کاری جدی صورت بگیرد. اما نکته این جاست که دلایل زیادی برای عدم تولید مسکن وجود دارد.

یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن می گوید که تورم بسیار بالاست و نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان نیز وجود ندارد. همچنین هزینه های ساخت و ساز بسیار بالا رفته و در نهایت تمام این دلایل منجر به کاهش تولید شده است. به همین دلیل است که خیلی از متقاضیان واقعی مسکن، اصلا به آن دسترسی ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، این کارشناس اقتصادی اعلام کرد که تورم افسارگسیخته ای که در حال حاضر، کشور را در بر گرفته؛ باعث شده است که خیلی از مردم دیگر توان خرید ملک را نداشته باشند.

بیت الله ستاریان در ادامه به وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که حتی اگر سالی ۱ میلیون واحد مسکونی هم ساخته شود، ۵ الی ۶ سال طول می کشد تا سیستم عرضه و تقاضا تعدیل شود و دسترسی افراد به مسکن ساده تر گردد.

ستاریان چنین توضیح داد که تورم با قیمت مسکن، ارتباط مستقیمی دارد و افزود:

باید توجه داشته باشیم که نرخ تورم، می تواند در افزایش یا کاهش قیمت مسکن اثرگذاری بالایی داشته باشد. در نتیجه علاوه بر تولید مسکن، باید توجه ویژه ای هم به اقدامات کنترل کننده ی نرخ تورم صورت بگیرد. به این ترتیب می توان امیدوار بود که ضرب آهنگ افزایش نرخ تورم کُندتر شود.

وی تاکید کرد که اگر تولید مسکن کاهش پیدا کند و تورم هم بالاتر برود، اصلا نباید توقع داشت که قیمت ها پایین بیاید.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد که افزایش تورم باعث شده که مردم توان خرید مسکن نداشته باشند. از طرف دیگر خیلی از سازندگان نیز دیگر رغبتی به ساخت و ساز ندارند چرا که تورم بالا، دست و بال آن ها را حسابی بسته است. علاوه بر این، وقتی مردم توان خرید نداشته باشند، سازندگان هم توجیهی برای ساخت و ساز مسکن پیدا نمی کنند.

وی گفت:

البته نباید از گرانی بیش از اندازه ی مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت و ساز به سادگی عبور کرد. در واقع این مصالح نیز به دلیل تورم، دستخوش تغییر قیمت شده اند. علاوه بر این، واردات برخی از این مصالح ساختمانی بسیار سخت و دشوار شده است.

بیت الله ستاریان در ادامه عنوان کرد که وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال نیست و چاره ای جز کمک خواستن از بخش خصوصی ندارد. در واقع بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن کشور توسط بخش خصوصی صورت می گیرد. بنابراین وظیفه ی دولت این است که ساز و کاری برای کمک به سازندگان فراهم نماید.

وی تاکید کرد که بدون بخش خصوصی، رویای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال، در حد همان رویا باقی می ماند و بعید است که اجرایی است.

این کارشناس اقتصاد مسکن در نهایت اعلام کرد که باید نقدینگی مورد نیاز سازندگان مسکن از روش های مختلفی تامین شود. در این مسیر، بانک ها باید حمایت مالی داشته باشند. البته باید از ابزارهای مالی و فاینانس نیز استفاده کرد تا تولید مسکن به سرانجام برسد.

دیدگاه ها غیرفعال است