وضعیت قیمت مسکن خرداد ۱۴۰۲

وضعیت قیمت مسکن خرداد ماه 1402

اخبار مختلف در زمینه های سیاسی باعث شده که قیمت برخی از کالاها مثل مسکن کمتر شود. همین موضوع باعث شده که خیلی از رسانه ها و کارشناسان نسبت به کاهش قیمت مسکن امیدوار باشند. اما واقعیت این جاست که مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که ارائه کرده، متذکر شده است که قیمت مسکن تهران در طی ۵ سال گذشته، بیش از ۹۵۰ درصد رشد کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در روزنامه های وابسته به دولت نشان می دهد که بیشترشان ادعا می کنند که قیمت خانه ارزان شده است. اما گزارش مرکز پژوهش های مجلس چیز دیگری می گوید.

این مرکز، با بررسی بازار مسکن تهران در ۵ سال گذشته، اعلام کرده است که قیمت مسکن ۹۵۰ برابر شده است. منبع این مرکز، گزارش های بانک مرکزی بوده است. بر همین اساس، قیمت هر متر مربع مسکن تهران در آذرماه سال ۹۶، پنج میلیون و ۸۸ هزار تومان بوده است. اما در آذر سال ۱۴۰۱، این رقم به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که منبع اصلی مرکز پژوهش های مجلس، آمارهای بانک مرکزی بوده است. از آن جایی که در طی چند ماه گذشته، این آمارها منتشر نشده اند، قیمت روز مسکن در این گزارش لحاظ نشده است. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که نرخ رشد قیمت مسکن در طی این پنج سال، خیلی بیشتر از ۹۵۰ درصد باشد.

از سوی دیگر، بررسی ها نشان می دهد که حداقل دستمزدی که از سوی دولت برای کارکنان تعیین شده، در طی این ۵ سال، تنها ۶۰۰ درصد افزایش داشته است. در آذرماه سال ۹۶، حداقل دستمزد حدود ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان بود. اما در سال ۱۴۰۱، این مبلغ به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسید.

دوازده سال تورم مسکن

ماجرای تورم مسکن تهران خیلی قبل تر از پنج سال پیش آغاز شد. تقریبا از اواخر دهه ۸۰ بود که به تدریج قیمت مسکن گران تر شد. در پاییز سال ۸۹، مسکن تهران قیمتی برابر با ۱ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان به ازای هر متر مربع داشت.

در طی کمتر از ۱۲ سال، متوسط قیمت مسکن به نرخ عجیب ۴۸ میلیون تومان رسید. حالا گفته ها حاکی از این است که قیمت ملک در طی این چند ماه، بیشتر هم شده است.

مقایسه ی نرخ ملک در طی این ۱۲ سال نشان می دهد که مسکن تهران حدود ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد قیمت داشته و ۲۶ برابر شده است.

راه ساده تری هم برای درک ابعاد این ماجرا وجود دارد: در سال ۸۹، کسی که ۱۰۰ میلیون تومان پول داشت می توانست خانه ای ۵۰ متری خریداری کند. اما حالا برای خرید همان خانه باید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

تورم مسکن در برخی از نقاط تهران، شدیدتر بوده است و نمی توان به همین اعداد و ارقام بسنده کرد.

چرا قیمت مسکن در ایران بالا رفت؟

وضعیت کنونی و گزارش هایی که امروز به دستمان می رسد، این سوال مهم و اساسی را پیش می آورد: چرا وضعیت مسکن ایران به این نقطه رسید؟ چه دلایلی باعث گرانی مسکن شد؟

سال هاست که کارشناسان اعلام می کنند که سیستم عرضه و تقاضا استاندارد نیست و همین موضوع، روز به روز بر گرانی ها می افزاید. همین موضوع، قدرت خرید مردم را کاهش داده و بازار را از حضور تقاضای مصرفی، خالی کرده است.

این مسئله، صرفا گریبان مصرف کنندگان را نمی گیرد، بلکه خیلی از سازندگان و انبوه سازان نیز به دلیل گرانی نهاده های ساختمانی با چالش های جدی رو به رو هستند. به نحوی که خیلی از آنان، عطای بازار ساخت و ساز را به لقایش بخشیده اند و این حوزه را ترک کرده اند.

از طرف دیگر، وضعیت کنونی اقتصاد کشور مثل کاهش ارزش پول ملی، بازار ملک را تبدیل به محیط مناسبی برای جلوگیری از نابودی سرمایه کرده است. خیلی از افراد برای این که همراه با تورم پیش بروند، سرمایه های خود را به بازار مسکن آورده اند و همین موضوع، تقاضای سرمایه ای را در بازار افزایش داده است.

به تدریج، تورم مسکن از تورم عمومی هم جلو زد و حالا تبدیل به کلافی سردرگم شده که حل مشکلات آن، به سادگی امکان پذیر نیست.

به طور کلی، اصلی ترین عاملی که منجر به وضعیت کنونی مسکن شده، بحران هایی است که در طی این سال ها بر اقتصاد کلان کشور حاکم شده است. تحریم های بین المللی، افزایش قیمت دلار، گرانی ها و…در نهایت کار را به این نقطه رسانده اند.

آیا قیمت مسکن کمتر شده است؟

در طی روزهای اخیر، اخبار زیادی در مورد کاهش قیمت مسکن به گوش می رسد و موضوع داغ محافل است. برخی از خبرگزاری ها مدعی هستند که قیمت مسکن در پردیس و پرند ریزشی شده و حالا به تهران نیز رسیده است.

یکی از کارشناسان مسکن ضمن رد این موضوع عنوان کرد که حرف هایی که در این زمینه زده می شود، کاملا نادرست است.

بیت الله ستاریان گفت: مگر در طی این چند روز، چه عصای موسایی آمده که قیمت ها کاهش پیدا کرده است؟

این کارشناس مسکن اعلام کرد که ساز و کاری که این روزها به عنوان کاهش قیمت مسکن مطرح می شود، اصلا درست نیست. مثلا قیمت یک ملک ۵۰ درصد رشد پیدا می کند و بعد از چند روز، ۵ درصد کمتر می شود. چنین چیزی را نمی توان کاهش قیمت ها نامید.

ستاریان در ادامه خاطرنشان ساخت که این قضیه ممکن است در محله های شمال شهر رخ داده باشد چرا که دیگر مشتری برای خانه های لوکس این مناطق پیدا نمی شود. اما در مرکز شهر و محله های عادی که پذیرای بخش بزرگی از مردم است؛ همچنان مشکل قیمت وجود دارد.

برخی دیگر از فعالان و کارشناسان بازار، دلایل دیگری برای کاهش قیمت ها می آورند. مثلا می گویند که قدرت خرید مردم خیلی کم شده و در طی سال های گرانی، تقاضا خیلی پایین آمده است. در نتیجه، مالکان برای این که بتوانند ملک خود را به فروش برسانند، چاره ای جز ارائه ی تخفیف در قیمت مسکن خود ندارند.

با این وجود، برخی از بنگاه داران می گویند که حتی ارائه ی تخفیف و عرضه ی زیر قیمت هم باعث نشده که املاک مورد نظر خیلی زود، به فروش برسند.

در کنار تمام صحبت هایی که امروز در خصوص بازار مسکن زده می شود، هنوز هم چشم اندازی که برای این بازار قائل می شوند، افزایش قیمت هاست.

یکی از اقتصاددان های کشور اعلام کرده بود که در خرداد سال جاری، قیمت مسکن تهران به شکل متوسط، از ۶۲ میلیون تومان هم عبور می کند.

بنابراین تا زمانی که گشایش جدی در وضعیت اقتصاد کشور وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت که قیمت ها پایین بیاید.

دیدگاه ها غیرفعال است