واکنش رئیس جمهور به سکوهای انتشار آگهی مسکن

واکنش رئیس جمهور به سکوهای انتشار آگهی مسکن

قیمت سازی های مسکن در پلتفرم ها باعث شده که حتی رئیس جمهور نیز به این موضوع واکنش بدهد و از وزیر اقتصاد درخواست کند که جلوی این قیمت سازی های غیرواقعی را بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، ابراهیم رئیسی از احسان خاندوزی درخواست کرد که جرائم پلکانی را در خصوص این پلتفرم ها و سکوهای ارائه ی مسکن در نظر بگیرد و در صورت تکرار مداوم تخلف، مجوز این سکوها لغو شود.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و مسئولان، قیمت سازی های صورت گرفته در پلتفرم های انتشار آگهی مسکن باعث شده که تورم موجود در بازار نیز افزایش پیدا کند و مردم را به دردسر بندازد.

به همین دلیل است که حالا دولت تصمیمات جدی تری برای نظارت روی این پلتفرم ها گرفته است و می خواهد که جلوی قیمت گذاری های کاذب را بگیرد.

در واقع مدت هاست که گفته می شود برای نظارت روی عملکرد این سکوها، نیاز به دخالت دولت و مراجع قضایی است.

ابراهیم رئیسی نیز در جلسه ی روز گذشته ی شورای عالی مسکن به این موضوع اشاره کرد و تاکید نمود که باید اتحادیه ها جلوی قیمت گذاری های کاذب در این فضا را بگیرند.

یکی از پیشنهادهای اصلی رئیس جمهور این بود که اگر پلتفرم ها قوانین را رعایت نکنند، مجازات های پلکانی برای آن ها اعمال شود. به این ترتیب احتمال لغو مجوز سکوهایی که به قانون تمکین نمی کنند، وجود دارد.

وزیر اقتصاد نیز در طی نشستی که با رئیس جمهور برگزار شده بود، اعلام کرد که اعمال تخلفات پلکانی برای سکوهای متخلف در دست پیگیری است.

احسان خاندوزی خاطرنشان ساخت:

پیشنهاد ما این است که از جرائم پلکانی استفاده شود تا اگر یکی از این سکوها به قانون تمکین نکند، در ماه اول، دوم، سوم و ..مشمول چه جرائمی خواهد شد. در نهایت نیز احتمال این وجود دارد که مجوز پلتفرم ها و سکوها لغو شود.

در این میان پلیس نیز نسبت به تخلفات این سکوهای انتشار آگهی مسکن واکنش نشان داد و اعلام کرد که این پلتفرم ها سویه های تاریکی هم دارند که بخشی از آن، شامل همین قیمت سازی ها می شود.

رحیمی، رئیس پلیس اقتصادی فراجا خاطرنشان ساخت که سکوهای داخلی، به جز مسکن، تخلفات دیگری هم دارند اما هیچکس روی کار آن ها نظارت نمی کند.

خیلی از سفته بازان و دلالان، سکوهای انتشار آگهی مسکن را بهشت خود تلقی می کنند. چرا که هیچ نظارتی روی عملکرد آن ها وجود ندارد و با خیال آسوده می توانند به قیمت گذاری های خود ادامه دهند و سودهای کلان به دست آورند.

این دلالان، بدون این که به کسی پاسخگو باشند، قیمت مورد نظر خود را در این سکوها درج می کنند. اما در واقع، مشغول خط دهی و سیگنال رساندن به بازار واقعی مسکن هستند. خیلی زود، بار روانی قیمت ها شکسته می شود و قیمت های موجود در این پلتفرم ها با قیمت واقعی بازار تطابق پیدا می کند.

بخش اعظم گرانی های امروز بازار مسکن، ناشی از همین قیمت گذاری های سودجویان است. بسیاری از آن ها در واقع بنگاه دارانی هستند که به دنبال سود بیشتر از معاملات خود می باشند. البته بخش زیادی از این بنگاه داران متخلف، مجوز ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند.

گرچه در دیگر بازارها نیز چنین قیمت گذاری هایی صورت می گیرد، اما هیچ یک از آن ها به پای بازار مسکن نمی رسند. گاهی دیده می شود که قیمت گذاری، چند برابر قیمت اصلی واحد مسکونی است و هیچ قرابتی با ارزش واقعی ملک ندارد.

از سوی دیگر، این قیمت های غیرواقعی منجر به ایجاد شک و تردید در دیگر مالکان نیز می شود. به این ترتیب ممکن است که آن ها هم اقدام به افزایش قیمت ملک خود کنند و خیلی زود شاهد گرانی های افسارگسیخته در بازار مسکن خواهیم بود.

در نتیجه، مطابق نظر رئیس جمهور لازم است که خیلی سریع نسبت به این موضوع رسیدگی شود و باید جلوی این اتفاق را گرفت.

البته مسئولین پلتفرم هایی مثل دیوار نیز ابراز بی خبری می کنند و می گویند که هیچ اطلاعی از نحوه ی قیمت گذاری ها ندارند و این موضوع کاملا به خود مالک بستگی دارد. اما از آن جایی که محدوده ی قیمتی در بخش خودروی این پلتفرم دیده می شود و عدم به کار گرفتن همین فیلتر در بخش مسکن، نشان می دهد که ماجراهای متفاوت تری در پشت پرده ی بخش مسکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است