همگرایی عجیب قیمت مسکن در شمال و جنوب تهران

همگرایی عجیب قیمت مسکن در شمال و جنوب تهران

جهش قیمت مسکن در جنوب تهران، فاصله قیمتی را از بین برد


حالا که شش سال از تورم بازار مسکن می گذرد، فاصله قیمت شمال و جنوب تهران به کمترین حد خود رسیده و عملآً دیگر تفاوت قیمت چندانی میان دو نقطه از پایتخت وجود ندارد. تا قبل از سال ۹۷، این فاصله کاملا مشخص بود اما بعد از آن و به دلیل جهش های قیمتی مداوم، حالا دیگر خبری از این تفاوت قیمتی وجود ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مسکن در جنوب تهران بیش از شمال شهر رشد کرده و همین موضوع، فاصله قیمتی میان این دو نقطه را از بین برده است. البته لازم به ذکر است حالا که سیگنال های سیاسی و اقتصادی نشان می دهند که بازار مسکن احتمالاً وارد دوره گذار از جهش قیمت می شود، عقب نشینی قیمتی جنوب تهران، محتمل تر از نقاط شمالی خواهد بود.

به این معنی که احتمالاً مالکان جنوب تهران از قیمت پیشنهادی خود کوتاه خواهند آمد اما بعید است که مالکان مناطق ۱ تا ۵، تغییر چندانی در قیمت ملک خود بدهند. البته باید در این میان یک استثناء در نظر گرفت و عنوان کرد که به دلیل تقاضای فراوان در مناطق ۴ و ۵، این دو منطقه موفق شده اند که حتی در اوج جهش های قیمتی نیز، فاصله خود را با نقاط جنوبی شهر تهران حفظ کنند.

بر اساس داده هایی که بانک مرکزی در سال ۹۶ منتشر کرده، متوسط قیمت مسکن در نقاط شمالی تهران نسبت به مناطق جنوبی پایتخت، ۲.۴۴ واحد بوده است. به این معنی که قیمت هر متر مربع مسکن شمال پایتخت، حدوداً ۲.۴ برابر میانگین قیمت فروش هر متر مربع مسکن در مناطق جنوبی بوده اما این وضعیت چندان دیری نپایید و با جهش قیمت ها در سال ۹۷، این فاصله بیشتر هم شد.

در سال ۹۹، قیمت مسکن شمال تهران، ۲.۸ برابر گران تر از مسکن جنوب پایتخت بود. در همان سال بود که قیمت مسکن شمال تهران بیش از نقاط جنوبی دچار افزایش قیمت شد. بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای خوشی را پشت سر نگذاشت و با جهش های مداوم قیمت و دوران پساجهش مواجه بود.

با آغاز سال ۱۴۰۱، دوباره با جهش قیمت مواجه شدیم که تا ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز ادامه یافت. از آن به بعد بود که قیمت ها به قدری بالا رفت که دیگر هیچ خریداری در بازار باقی نماند و همین موضوع، منجر به رکود تورمی بازار مسکن شد.

گرچه در طی این یک سال نیز شاهد رشد قیمت ها بوده ایم اما به نظر می آید که سرعت رشد آن کمی پایین آمده است.

در این دوره، نسبت قیمت خانه در شمال تهران به جنوب آن با تغییرات زیادی رو به رو بوده است. بر اساس گزارش هایی که بانک مرکزی در خصوص تحولات قیمت مسکن منتشر کرده، متوسط قیمت خانه در شمال به جنوب تهران به ۲.۲۷ واحد رسیده است. در نتیجه با کاهش فاصله قیمتی شمال و جنوب پایتخت مواجه هستیم.

دلیل اصلی چنین اتفاقی، رشد عجیب مناطق جنوبی تهران بوده است. از آن جایی که کمتر خریداری، نقدینگی لازم برای خرید خانه های شمال تهران را دارد، تقاضا برای واحدهای جنوب پایتخت زیاد شده و همین موضوع، قیمت ها را بالا برده است.

پرش قیمت ها در مناطق جنوبی پایتخت!

بازار مسکن مدت هاست که در یک جهش قیمتی قرار گرفته و همین موضوع، سبب شده که عملاً اختلاف قیمت ها از بین برود. در حال حاضر، جهش قیمت مسکن در جنوب تهران، رشد بیشتری نسبت به شمال آن داشته است. به عبارت دیگر، تمام کسانی که در جنوب تهران خانه خریده اند، سود بیشتری نسبت به مالکان شمال شهری به جیب زده اند.

بر اساس آمارهای بازار مسکن در مرداد امسال، بیشترین رشد قیمت در این سال ها متعلق به مناطق ۹ و ۱۰ تهران بوده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در مهرماه سال ۹۶ که قیمت ها دچار جهش شدند، هر متر مربع مسکن در منطقه ۱۰ فقط ۳ میلیون تومان قیمت داشت اما حالا با رشد ۲ هزار و ۱۶ درصدی به ۶۴.۱ میلیون تومان رسیده است.

منطقه ۹ نیز با رشد مشابهی مواجه بوده و قیمت آن از ۳.۲ میلیون تومان در سال ۹۶ به متری ۶۷.۳ میلیون رسیده و رشد ۲ هزار درصدی داشته است.

حالا اگر نگاهی به قیمت منطقه ۱ تهران در سال ۹۶ بندازیم، متوجه می شویم که اصلاً در حد مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت رشد قیمت نداشته! در سال ۹۶، قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱، معادل ۱۰.۳ میلیون تومان بود که با رشد ۱۶۴۵ درصدی به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است.

وقتی که جهش قیمت ها در بازار مسکن رخ داد، خیلی از افراد قدرت سرمایه گذاری خود در مناطق شمالی پایتخت را از دست دادند و به همین جهت، جذب مناطق جنوبی شدند. دلیل اصلی رشد قیمت ها در این نواحی نیز همین مسئله بوده است.

تقاضای سرمایه ای که پیش از این در مناطق شمالی تهران وجود داشت، حالا به مناطق جنوبی رفته و اضافه پرش قیمتی را رقم زده است.

البته در این میان باید به مناطق ۴ و ۵ اشاره کرد که به عنوان محل زندگی طبقه متوسط تهرانی، هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده و فاصله قیمتی خود را با نقاط جنوبی تهران، در حد سال ۹۶ نگه داشته اند.

دیدگاه ها غیرفعال است