همه چیز درباره کمیسیون املاک در سال ۱۴۰۳

همه چیز درباره کمیسیون املاک در سال 1403

فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک چه شد؟!


بلاخره بعد از انتظارات فراوان، مشخص شد که حق الزحمه مشاوران املاک به چه صورت محاسبه می شود.

به گزارش پرشین سازه ، حق کمیسیون مشاوران املاک تهران بر اساس مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدی محاسبه می شود. مثلا در خصوص حق الزحمه قراردادهای اجاره، سهم مشاور از رهن مسکن، نیم درصد و از اجاره، یک چهارم خواهد بود.

نائب رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص کمیسیون مشاوران املاک، توضیحاتی ارائه کرد و تاکید داشت که برای قراردادهای توافقی، نمی توان نرخ توافقی کمیسیون را تعیین کرد. ارائه تخفیف نیز به دست مشاور املاک است.
کمیسیون مبایعه نامه ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف و در کل، نیم درصد از هر دو طرف محاسبه می شود. سمانه محرمی نمین، نائب رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن توضیح این موضوع، تاکید کرد که باید عدد مزبور را در ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده همان سال ضرب کنیم و در نهایت، عدد کمیسیون قراردادهای مبایعه نامه به دست خواهد آمد.

کمیسیون قرارداد اجاره

یکی از مهم ترین کمیسیون های دفاتر مشاوره املاک، مربوط به بخش اجاره است. این موضوع برای هر دو طرف بسیار مهم است. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که از امسال، مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد شده که همین عدد در محاسبه حق کمیسیون لحاظ می شود.

برای تعیین حق کمیسیون قرارداد اجاره، کل ارزش معامله در نظر گرفته می شود. یعنی مشاور، درصدی از رهن و اجاره را دریافت می کند. بر اساس گفته های محرمی نمین، از مبلغ رهن خانه نیم درصد و از اجاره، یک چهارم آن سهم مشاور املاک می شود. در نهایت باید نیم درصد رهن و یک چهارم اجاره را در ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده ضرب کرده و مبلغ نهایی کمیسیون را به دست آورد.
مثلا برای یک واحد مسکونی با رهن ۵۰۰ میلیون و اجاره ۱۰ میلیون، هر یک از طرفین باید مبلغ ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به مشاور املاک پرداخت کنند.
برای محاسبه این مبالغ، کافیست از ماشین حساب موجود در سایت رسمی مشاوران املاک تهران استفاده شود.
سمانه محرمی نمین در ادامه اعلام کرد که چنانچه مشاور املاک زیر بار قیمت های مصوب نرود، مردم می توانند از طریق اتحادیه مشاوران املاک تهران، پیگیر این موضوه شوند.
وی اعلام کرد:

مردم می توانند شکایت خود را به آدرس اتحادیه واقع در خیابان شریعتی، پایین تر از سه راه طالقانی، خیابان شهید طاهریان و نبش کوچه فرزانگان اعلام کنند. تلاش می شود که در یک مدت ۱۰ روزه، معضل را حل کرد. در غیر این صورت، متاسفانه چاره ای جز پلمپ دفتر مشاور املاک مزبور باقی نمی ماند.

سهم مشاور از تمدید قرارداد اجاره نیز یک دهم درصد قرارداد است.

نائب رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که متاسفانه در سامانه خودنویس، بحث تمدید قرارداد مطرح نشده و طرفین، هر سال باید قرارداد جدیدی بنویسند. این در حالیست که سامانه ثبت اسناد و مستغلات، این امکان را فراهم می کرد که مشاور املاک با همان کد رهگیری سال اول، یک متمم روی قرارداد بنویسد و مبالغ را به روز کند.

قراردادهای توافقی

بسیاری از افراد نگران این هستند که با درج قراردادهای توافقی در سامانه خودنویس، بتوان حق کمیسیون ها را افزایش داد، اما سمانه محرمی نمین اعلام کرد که نرخ متفاوتی برای این قراردادها وجود ندارد. در اتحادیه نیز فقط توافق مکتوب پذیرفته می شود.
برخی از فعالان و مشاوران املاک بازار مسکن تهران می گویند که در مناطق ۱ تا ۴، حق کمیسیون به شکل عرفی تعیین می شود اما نائب رئیس دوم اتحادیه چنین موضوعی را قبول ندارد و تاکید می کند که ملاک عمل، قانون است و عرف نمی تواند در این مسئله، دخیل باشد.
هرگونه شکایتی مبنی بر دریافت حق کمیسیون بالا به اتحادیه برسد، در یک هیات سه یا پنج نفره بررسی شده و بر اساس قانون نظام صنفی با آن تخلف، برخورد خواهد شد.
طرفین قرارداد می توانند بدون نیاز به مشاور، وارد سامانه خودنویس شده و قرارداد اجاره خود را ثبت کنند. سامانه مزبور به شکل ۲۴ ساعته فعال است و دریافت کد رهگیری و ثبت قرارداد از طریق آن، به شکل کاملا رایگان انجام می شود.
محرمی نمین در انتهای سخنان خود، ضمن تاکید بر مزیت های این سامانه، خاطرنشان ساخت که بزرگترین ایراد آن، مغایرت با اصل ۴۴ قانون اساسی است. با راه اندازی این سامانه، صنف مشاوران املاک از بین می رود و دولت، تصدی گری این موضوع را به عهده خواهد گرفت.
وی تاکید کرد که حق کمیسیون مشاوران املاک به شکل سیستمی محاسبه می شود. کد QR روی نرخ نامه تمام مشاوران املاک درج شده و آن ها می توانند با اسکن کردن آن، عددهای مربوط به قرارداد را درج کرده و کمیسیون خود را محاسبه کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است