خراسان رضوی پیشتاز نوسازی بافت فرسوده در کشور

خراسان رضوی پیشتاز نوسازی بافت فرسوده در کشور

گناباد؛ الگویی برای بازآفرینی شهری در خراسان رضوی


گرچه تهران بیشترین میزان بافت فرسوده شهری را دارد اما استان خراسان رضوی نیز به سهم خود، بافت فرسوده زیادی دارد و به همین دلیل است که بر اساس گفته های رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، این استان در جایگاه دوم صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت فرسوده قرار گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، محمدرضا اسدی می گوید که در طی سه سال گذشته، ۲۸ هزار و ۳۸۳ واحد پروانه نوسازی در استان دریافت کرده اند. به نظر می آید که روند نوسازی در این استان به سرعت در حال پیشرفت است و به زودی اتفاقات بهتری نیز در این عرصه خواهد افتاد.

این مقام مسئول در جلسه دیروز ستاد بازآفرینی شهری شهرستان گناباد اعلام کرد که ۹۶ شهر استان خراسان رضوی مشمول پروژه های بازآفرینی شهری قرار گرفته اند. ۹۲ شهر مشمول تشویقی بافت فرسوده هستند و چهار شهر نیز مشمول ضوابط تاریخی قرار می گیرند.

وی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در استان برای نوسازی بافت فرسوده پرداخت و خاطرنشان ساخت که در این مدت، ۵۶ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی فرسوده در استان خراسان رضوی مشمول طرح بازآفرینی شهری قرار گرفتند که از این میان ۲۸ هزار و ۳۸۳ واحد نیز موفق به دریافت پروانه نوسازی شده اند.

به طور کلی، مساحت بافت فرسوده استان ۷۳۱۹ هکتار است. همچنین ۴۸۰۵ هکتار نیز به بافت تاریخی استان مربوط می شود. سهم سکونتگاه های غیررسمی نیز ۵۳۱۳ هکتار می باشد. وضعیت بافت فرسوده در شهرهای مختلف استان خراسان رضوی نیز به این شکل است: شهر گناباد دارای ۲۵۰۷ واحد فرسوده می باشد. تعداد این واحدها در شهرهای بیدخت، روشناوند و کاخک نیز به ترتیب ۱۵۰، ۵۳۱ و ۲۰۰ واحد می باشد.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی تاکید کرد که باید در بازه ی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ تکلیف این بافت فرسوده روشن شود. در حال حاضر، از تمام واحدهای نیازمند بازسازی در شهر گناباد فقط ۱۴۱ واحد احیاء شده اند که با توجه به تعداد ۱۱۲۸ واحدی آنها، می توان گفت که فقط ۱۴ درصد از وعده ها محقق شده است. در دیگر شهرهای نام برده نیز وضعیت به همین منوال است و روند نوسازی باید سرعت بیشتری پیدا کند.

البته در برخی از شهرها مثل کاخک، فراتر از وعده ها عمل شده است. مثلاً تعهد این شهر به نوسازی ۹۰ واحد بوده اما حالا برای ۹۲ واحد فرسوده این شهر، پروانه نوسازی صادر شده است.

علاوه بر این، قیر موردنیاز برای نوسازی نیز تا حد زیادی دریافت شده است. در طی شش ماه اول امسال و به همت شهرداران استان، بیش از ۵ هزار و ۵۵۶ تن قیر برای طرح های بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی جذب شده که در قیاس با سال گذشته، ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

اسدی در ادامه خاطرنشان ساخت: گرچه سهم کمی در قیر داشتیم اما تقاضای مداوم شهرداری ها منجر به افزایش سهمیه قیر استان شد. اجرای طرح های بازآفرینی شهری بدون برنامه اقدام مشترک تخلف به حساب می آید.

وی در ادامه تاکید کرد که اگر شهری از استان، برنامه اقدام مشترک نداشته باشد، نمی تواند در بازآفرینی شهری پروژه ای تعریف کند. اساساً ستاد بازآفرینی و دبیرخانه ها بر اساس برنامه اقدام مشترک مورد ارزیابی قرار می گیرند. به همین دلیل است که تکیه بر برنامه اقدام مشترک برای تمام شهرها ضروریست.

بافت ناکارآمد شهری هر روز گسترده تر می شود!

شهردار و دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان گناباد نیز در این جلسه به تشریح وضعیت شهرستان پرداخت و خاطرنشان ساخت که متاسفانه بافت ناکارآمد در حال گسترش است و اگر مداخله ای در راستای کنترل بافت های پیرامون محلات بازآفرینی صورت نگیرد، معضلات جدیدی در حاشیه محلات و شهرها ایجاد خواهد شد که به سادگی قابل کنترل نیست.

بر اساس گفته های مهران حسین زاده، یکی از اصلی ترین وظایف ستاد بازآفرینی جلوگیری از ایجاد چنین بافتی است. وی همچنین تاکید کرد که بافت ناکارآمد به خاطر اختلال فضا، مدیریت و جامعه ایجاد می گردد. بنابراین باید این فاکتورها با دقت بیشتری مدیریت شوند. همچنین باید از شهرداری ها حمایت شوند تا در آینده شاهد گسترش این بافت نباشیم.

این مقام مسئول در ادامه به تشریح اقداماتی پرداخت که تا به امروز در حوزه بازآفرینی شهر گناباد صورت گرفته است. یکی از این طرح ها، طرح همیاران بازآفرینی بود که در ۱۴ مسجد و با همکاری ۲۸ همیار بازآفرینی شد.

همچنین تخریب بافت فرسوده توسط شهرداری گناباد به شکل رایگان انجام می شود که شهروندان گنابادی، استقبال خوبی از آن داشتند. حسین زاده اعلام کرد که تعداد صدور پروانه های ساختمانی بافت فرسوده در قیاس با سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی در نهایت به آذین بندی محلات به عنوان یکی از اقدامات برنامه های ستاد بازآفرینی شهری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که موزاییک فرش قسمتی از محلات بازآفرینی انجام شده و ورزش صبحگاهی در این محلات برقرار شده است!

دیدگاه ها غیرفعال است