مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان در دست ویرایش

مبحث 3 مقررات ملی ساختمان در دست ویرایش

تقویت ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش؛ ویرایش جدید مبحث 3 مقررات ملی


سعید بختیاری، رئیس بخش فناوری آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که مبحث ۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان با موضوع محافظت ساختمان ها در برابر آتش با همکاری دفتر مقررات ملی به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول اعلام کرد که تمام ساختمان ها باید این توسعه اجباری را لحاظ کنند و ساختمان های خود را در برابر حریق مقاوم سازی کنند. وی سپس به تشریح بخشی از فعالیت های بخش اتش مرکز مقررات ملی برای کنترل آتش در ساختمان ها پرداخت.

ضوابط نما ویرایش خواهد شد!

یکی از مهم ترین حوزه هایی که باید در خصوص آن رسیدگی هایی صورت بگیرد، مبحث نمای ساختمان هاست. به طور کلی، کارهای مرکز تحقیقات وزارتخانه، در چهار بخش پژوهش های کاربردی و آزمایش، گواهینامه فنی محصولات، آموزش های تخصصی و تدوین ضوابط و مقررات، ادامه دارند.

حالا در این مرکز، برنامه ویرایش جدید مبحث ۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان آغاز شده است و به زودی اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد. آقای بختیاری خاطرنشان ساخت که گرچه ویرایش سال ۱۳۹۵، بسیار خوب و مفید بود و توانست به موارد مهمی همچون ضوابط آتش برای مصالح، ضوابط آتش برای نما، مقاوم سازی در برابر حریق، ضوابط نصب سیستم های اطفاء حریق و موارد مختلف دیگر بپردازد اما در حال حاضر، دوباره به ویرایش و اصلاح نیاز دارد.

با همین رویکرد است که دوباره این مبحث پیش کشیده شده و به دنبال اصلاح و ویرایش آن هستند. مهمترین بخش تاکید روی ضوابط نمای ساختمان ها خواهد بود. با توجه به حوادثی همچون حریق نما در بیمارستان گاندی و دیگر موارد، لازم است که اصلاحاتی روی این ضوابط صورت بگیرد.

اجبار در رعایت ضوابط و مقررات مربوط به آتش در ساختمان ها!

یکی دیگر از نکاتی که آقای بختیاری به آن اشاره کرد، اجباری شدن رعایت ضوابط آتش در ساختمان ها بود. در ویرایش سال ۹۵، ضوابط مربوط به آتش برای ساختمان های مسکونی کم ارتفاع اجباری نشده بود اما در ویرایش جدید، این موضوع نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و احتمالاً این محدودیت به تمامی ساختمان ها اعمال خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در ضوابط جدید مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، مسائلی همچون تخلیه دود و طراحی پایه عملکردی می باشد. به طور کلی، در ویرایش جدید تلاش خواهد شد تا ساختمان های مختلف از هر لحاظ ایمن شده و مقررات آتش‌نشانی در آنها رعایت شده باشد.

از جمله موضوعاتی که مورد تمرکز قرار گرفته و گفته می شود که در ویرایش جدید، مدنظر قرار خواهد گرفت، ایمن سازی ساختمان های دولتی و حاکمیتی در برابر آتش و نوشتن دستورالعملی در این خصوص است.

رئیس بخش فناوری آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که پیش نویس ضابطه ۱۱۲ که به دستورالعمل اجرای محافظت ساختمان ها در برابر آتش می پردازد، نیز آماده شده و در این مسیر، سازمان برنامه و بودجه نیز با مرکز تحقیقات همکاری کرده است.

بختیاری اعلام کرد که پیش نویس این ضابطه در سایت اینترنتی نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان ها و مهندسان قرار گرفت و در مورد کیفیت آن نیز، نظرات کارشناسان اخذ شد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در طی یک الی دو ماه آتی، این کار هم به پایان خواهد رسید و توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد. این اقدام، یک جریان سازی بسیار مهم در بحث محافظت از ساختمان های دولتی و حاکمیتی در برابر آتش خواهد بود.

یکی دیگر از حوزه های مورد بحث در بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ارزیابی پوشش های ضد حریق در صنایع مختلفی مثل نفت و پتروشیمی و حتی سازه های فولادی ساختمان بوده است. رئیس این بخش می گوید که در زمینه گواهینامه فنی، مرکز تحقیقات در یک سال گذشته بخش زیادی از فناوری های نوین محافظت در برابر آتش را مورد بررسی قرار داد و تلاش کرد که با توجه به استانداردهایی که در این حوزه وجود دارد، ایمنی آنها در برابر آتش را بسنجد.

برخی از مهم ترین آزمایش های انجام شده به ارزیابی پوشش های ضد حریق برای فناوری صنایع نفت و پتروشیمی مربوط بود. حفظ ایمنی در برابر آتش برای این صنایع بسیار مهم می باشد.

علاوه بر این، پوشش های ضد حریق برای سازه های فولادی ساختمان ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و اطمینان حاصل شد که وسایل مختلف از جمله درب ها، پرده ها و دیگر موارد در برابر آتش مقاوم هستند. روند ارزیابی این وسایل مورداستفاده در ساختمان همچنان ادامه دارد.

با توجه به تصمیماتی که امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گرفته می شود، امیدواریم که در آینده بتوان ساختمان هایی را بنا کرد که از لحاظ مقاومت در برابر حریق، کیفیت خوبی داشته باشند و دیگر شاهد وقایع دلخراش و فاجعه بار نباشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است