فاجعه مسکن مهر در سمنان؛ خانه‌های ناایمن

فاجعه مسکن مهر در سمنان؛ خانه‌های ناایمن

سمنان؛ نماد مشکلات مسکن مهر در ایران


بارها گفته شد که ایمنی مسکن مهر به اندازه کافی نیست اما بلاخره این موضوع ثابت شد و حالا برخی از مالکان مسکن مهری سمنان، به دلیل غیرایمن بودن منازل خود رو به مستاجری آورده اند.

به گزارش پرشین سازه ، از سال ۸۸ که طرح مسکن مهر آغاز شد و رئیس جمهور وقت وعده داد که واحدهای مسکن مهر را تکمیل کند، بیش از ۱۵ سال می گذرد اما هنوز هم برخی از متقاضیان این پروژه، در انتظار تحویل واحدهای خود هستند.

برخی دیگر نیز که واحد خود را تحویل گرفته اند، حالا با مشکلاتی مثل ناایمن بودن سازه مواجه هستند که هر لحظه زندگی آن ها را به خطر می اندازد و حتی بعضی از مالکان را وادار به ترک منزل و اجاره نشینی مجدد کرده است.

از میان شهرهای مختلف ایران، یکی از شهرهایی که مدام صدای فریاد اعتراض مالکان مسکن مهری آن بلند می شود و نسبت به ایمنی ساختمان های خود گلایه دارند، سمنان است.

واقعیت اینجاست که از نگاه برخی مالکان سمنانی مسکن مهر، واحدهای تحویل داده شده از همان زمان تکمیل و تحویل هم آماده سکونت نبوده اند.

از همان سال ۹۲ که واحدهای مسکن مهر به خانواده ها تحویل داده شد، مشکلات مسکن مهر نیز آغاز گردید. خیلی از خانواده ها متوجه شدند که سقفی که با زحمت فراوان و صرف هزینه های زیاد برای خود تامین کرده اند، اصلا امن نیست و شاید مشکلات صاحب یک مسکن مهر شدن، کمتر از اجاره نشینی نباشد.

یکی از نمایندگان مالکان معترض در سمنان می گوید که از همان ابتدا که واحدها را تحویل گرفته اند؛ مشکلات مسکن مهر مشخص بوده و به نظر می آمد که واحدها تکمیل نبوده اند. خبری از آب و برق نبود و ساختمان ها آسانسور هم نداشتند.

به گفته محمدحسین صالحی کمرودی، مالکان دوباره آستین همت بالا زده و شروع به تکمیل واحدهای خود کردند اما بعد از مدتی مشخص شد که اساسا واحدهای مزبور امن نیستند و نمی توان در آن ها زندگی کرد.

بر اساس گفته های ایشان، ماجرای واحدهای مسکن مهر سمنان تا تیرماه سال ۱۴۰۱ ادامه داشت و کار به جایی رسید که دادستان سمنان اعلام کرد که این واحدها امن نیستند.

به طور کلی، ۳۳۶ واحد مسکونی مسکن مهر در سمنان وجود دارد که به نظر می آید برای زندگی مناسب نباشند. به گفته مالکان، ۶۴ واحد در زمان تحویل کامل نبوده اند، به همین جهت یک سرمایه گذار خصوصی وارد پروژه شده و واحدهای نیمه ساخته را تکمیل کرده است و با قیمت روز به مردم فروخته!

این روند ادامه پیدا کرد تا مهر ۱۴۰۲ که مالکان ناچار به تخلیه واحدها شدند. در آن زمان، وزیر کشور دستور داد که به ازای هر یک از واحدهای مالکان، ۲۰۰ متر زمین به علاوه وام نهضت ملی مسکن و ۱۵۰ میلیون نیز وام بلاعوض پرداخت شود که البته در آن برهه به توافق نرسید و تکلیف این ماجرا نیز روشن نشد.

نماینده مالکان سمنانی می گوید که البته بعد از مدتی، ۲۰۰ متر زمین به مالکان داده شد و ۳۰۰ میلیون نیز واح ودیعه مسکن دریافت گردید تا مالکان بتوانند در آن یک سال، خانه ای اجاره کنند اما هنوز هم خبری از ۱۵۰ میلیون تومانی که دولت قرار بود به شکل بلاعوض در اختیار مالکان سمنانی قرار بدهد، نیست.

علاوه بر این، دولت وقت متعهد شد که تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۳، واحدها را تکمیل کرده و در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهد اما همانطور که از ظاهر امر مشخص است، تا این موعد؛ خانه ای در اختیار مردم قرار نخواهد گرفت و این وعده نیز محقق نخواهد شد.

صالحی در خصوص این موضوع نیز صحبت هایی داشت و خاطرنشان ساخت:

در هفته های گذشته، شورای شهر مسکن سمنان به ما وعده داد که ۱۰۴ واحد در قالب فاز اول، تا چهار ماه دیگر به ما تحویل داده شود. فاز دوم نیز تا ۹ ماه دیگر تکمیل شده و در طی آن، ۱۰۱ واحد به مالکان داده می شود. الباقی واحدهای فاز سوم نیز برای سال آینده باقی می مانند اما بعید است که با این روند اتفاق خاصی رخ دهد و واحدها تا آن زمان تکمیل شوند.

گرچه دلایل زیادی برای معضل مالکان سمنانی می توان برشمرد اما برخی از منابع آگاه می گوید که اصلی ترین دلیل تعویق در ساخت و ساز این واحدها، عدم پرداخت وام نهضت ملی مسکن از اردیبهشت ماه در بانک های عامل و به خصوص بانک مسکن است. همین موضوع سبب شده که خیلی از پروژه ها متوقف شوند که طبیعتاً تکمیل واحدهای مسکن مهر سمنان نیز جزو همین دسته است.

برخی از مالکان می گویند که پیمانکار پروژه، کل بودجه بازسازی را به صورت یکجا طلب کرده تا فاز اول را آغاز کند اما به نظر نمی آید که فعلاً در این شرایط، چنین اقدامی عملی باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است