خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن علیرغم هشدارها!

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


گرچه بارها اعلام شد که خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی و ممنوع است اما علاوه بر بعضی از مشاوران املاک، پلتفرم های اینترنتی مسکن مثل دیوار نیز در پیشبرد این امر غیرقانونی همراهی کرده اند و آگهی های مربوط به خرید و فروش امتیازهای این طرح را تایید کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، بیشتر مشاوران املاکی که به شکل غیرقانونی امتیازهای نهضت ملی مسکن را معامله می کنند، امورات خود را از طریق پلتفرم دیوار می گذرانند. با وجود اینکه بارها از سوی کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی تاکید شده که معامله این امتیاز ممنوع است، به نظر نمی آید که توجه خاصی به آن داشته باشند. حالا علاوه بر مشاوران املاک، پلتفرم دیوار نیز وارد بازی شده و آگهی های این قشر را به تایید می رساند.

دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات اعلام کرد که بازدیدها و بررسی های زیادی در سطح کشور صورت گرفته و مشخص شده که برخی از بنگاه های معاملات املاک اقدام به خرید و فروش این امتیاز می کنند، با علم به اینکه چنین کاری غیرقانونی است و مجازات در پی دارد.

واحدهای نهضت ملی مسکن برای دهک های حمایتی ساخته می شود و به همین دلیل، دولت ساز و کاری برقرار کرده تا در نهایت این واحدها به دست همین اقشار کم درآمد برسد و به سرنوشت مسکن مهر دچار نشوند اما به نظر می آید که دلالان و معامله گران مسکن از فرصت سوءاستفاده کرده و علیرغم اعلام های مکرر این کارگروه، همچنان به معامله امتیاز نهضت ملی مسکن مشغول هستند.

یاسر دستمالچیان در ادامه سخنان خود اعلام کرد که بیشتر این معاملات در بنگاه های معاملات املاک انجام می شود و معمولاً به ندرت خود معامله گران وارد عمل می شوند. در بازرسی های متعددی که از بنگاه های کشور صورت گرفته، تذکرات لازم به متخلفان داده شده است و گرچه بیشتر بنگاه ها به رعایت قانون، خود را ملزم می کنند اما برخی از آن ها همچنان به اقدامات غیرقانونی خود مشغول هستند.

دستمالچیان سپس به ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها اشاره کرد که به شکل مستقیم، خرید و فروش امتیاز طرح های مسکن حمایتی را ممنوع کرده است. بر اساس این ماده قانونی، صاحب امتیاز واحد حمایتی نمی تواند به هیچ یک از روش های انعقاد معامله، اعطای وکالت یا انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان، واحد مزبور را به دیگری منتقل کنند.

علاوه بر این، تمام معاملات ملکی باید ثبت رسمی شده و از وزارت راه و شهرسازی، استعلام دریافت کنند.

یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات تاکید کرد که معاملات مزبور به دلیل غیرقانونی بودن، در هیچ یک از محاکم استماع نمی شود و دفاتر ثبت اسناد و املاک نیز مجاز به ثبت این معاملات نیستند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ضرر و زیان، به هیچ وجه چنین معاملاتی را انجام ندهید.

وی در ادامه به توضیح رفتار برخی از سوداگران در خصوص این امتیازها پرداخت و اعلام کرد:

برخی از سوداگران از زمانی که این موضوع را شنیده اند، برای اینکه دچار مشکل نشوند، این امتیازها را به قیمت پایین می فروشند. مردم هم به دلیل عدم آگاهی، امتیازهای مزبور را می خرند و سپس دچار ضرر و زیان می شوند. خواهش ما از مردم این است که به هیچ وجه، خرید امتیازهای مسکن حمایتی را در نظر نداشته باشند.

صرف نظر از تمام اقداماتی که کارگروه مزبور برای جلوگیری از خرید و فروش امتیاز مسکن حمایتی انجام داده، پلتفرم هایی چون دیوار به بستری فوق العاده برای انتشار آگهی های مربوط به این معاملات شده اند. کافیست سری به بخش املاک شهر پرند در دیوار بزنید تا تعداد زیادی آگهی تبلیغاتی مربوط به خرید و فروش این امتیازها را مشاهده کنید.

متاسفانه بنگاه داران این شهر، امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن را با قیمت نهایتاً ۲۰۰ میلیون تومان می خرند و سپس آن را با مبلغ ۵۶۰ میلیون تومان آگهی کرده و به فروش می رسانند. این ماجرا به شهر پرند محدود نمی شود و در بسیاری از شهرهای اقماری تهران مشاهده شده است. مثلا قیمت امتیاز نهضت ملی مسکن در شهرهایی مثل رباط کریم و اسلامشهر ۱۸۰ میلیون تومان است.

در دیگر شهرها مثل رودهن، بومهن و دماوند نیز خرید و فروش امتیاز این واحدها مشاهده می شود و محدوده قیمتی این امتیازها متفاوت است. متاسفانه افراد سودجو از پلتفرم دیوار برای انتشار آگهی های خود استفاده می کنند و به نظر می آید که نظارتی هم بر اقدامات آن ها نیست. بنابراین طبیعی است که همچنان شاهد انعقاد چنین معاملاتی باشیم.

دولت سیزدهم با هدف ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه، طرح نهضت ملی مسکن را تصویب کرد و به همین جهت، تلاش بر این است که در نهایت، این واحدها به دست همین اقشار برسند.

دیدگاه ها غیرفعال است