تخفیفات میلیاردی هم نتوانست بازار مسکن را نجات دهد

تخفیفات میلیاردی هم نتوانست بازار مسکن را نجات دهد

رکود عمیق در بازار مسکن؛ تخفیفات میلیاردی هم کارساز نیست


رکود شدید بازار مسکن باعث ارائه تخفیف توسط فروشندگان ملک و ساختمان شد اما متاسفانه حتی تخفیف های آن چنانی هم نتوانست مشتریان را به بازار برگرداند. در شرایطی که قدرت خرید متقاضیان به طور کامل از بین رفته، نمی توان انتظار داشت که بازار رونق پیدا کند و اساساً معامله ای شکل بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر برای خرید یک واحد ۴۰ متری در تهران، باید حداقل ۳ میلیارد تومان بودجه در اختیار داشت. لازم به ذکر است که واحد مزبور، لزوما نوساز نیست و ۵ سال ساخت به بالا می باشد.

بررسی فایل های خرید و فروش مسکن در پلتفرم های آنلاین نشان می دهد که وضعیت فاجعه باری بر قیمت مسکن حاکم است. برخی از املاک شمال تهران با قیمت های نجومی ارائه می شوند و مالکان یا آگهی کنندگان این املاک، با بی توجهی خاصی، تیترهای عجیب برای آگهی های خود انتخاب می کنند. مثلاً اعلام می کنند که ملک مزبور فقط و فقط ۱۰۵ میلیارد تومان قیمت دارد! سوال اینجاست که چند درصد از اقشار جامعه، آنقدر مرفه و غنی هستند که این اعداد و ارقام برایشان ارزان حساب شود؟!

یکی دیگر از جنبه های جالب توجهی که از بررسی پلتفرم های آنلاین مسکن می توان برداشت کرد، افزایش میزان فایل های فروش است. از همه جالب تر اینجاست که مالکان بلاخره از قیمت پیشنهادی خود کوتاه آمده و حاضر به ارائه تخفیف شده اند. برخی از آن ها، ملک خود را پایین تر از عرف منطقه آگهی کرده اند؛ چرا که به خوبی می دانند در بازار پررقابت امروز که اساساً خریداری هم ندارد، ناچاراً باید قیمت شکنی کنند.

مشاوران املاک نیز می گویند که در روزهای اخیر، تعداد فایل های فروش بیشتر شده و بلاخره عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. با این وجود، هنوز هم رونق خاصی در بازار معاملات مسکن رخ نداده و متاسفانه همچنان بازار راکد است.

در واقع وضعیت بازار به نحوی پیش می رود که خیلی از مشاوران املاک، تمرکز خود را روی بازار اجاره مسکن آورده اند که برخلاف خرید و فروش ملک، همچنان پررونق است و مشتریان زیادی دارد. البته وضعیت صنف مشاوران املاک در این روزها چندان جالب نیست و ناچارند با مشکلات زیادی همچون سامانه خودنویس، پلمپ های مکرر و…کنار بیایند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته، جهت خرید یک مسکن ۴۰ متری در مناطق مختلف تهران، حداقل باید ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه در اختیار داشت. مثلاً یک واحد ۴۹ متری که ۲ سال از ساخت آن می گذرد و در بزرگراه محلاتی(جنوب شرق تهران) واقع شده، باید مبلغ ۳ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان هزینه کرد.

در محله ای همچون پیروزی نیز قیمت خانه ها بالاست. مثلاً برای خرید یک آپارتمان ۴۷ متری که دو سال سن دارد، باید مبلغ ۴ میلیارد تومان بودجه در اختیار داشت. این واحد دارای امکانات خاصی نیست.

بیشتر واحدهایی که حداقل قیمت تهران را دارند در شرق پایتخت واقع شده اند. مثلاً در خیابان خواجه نظام، یک واحد ۴۳ متری با قیمت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد نیز سه سال ساخت می باشد.

در محله های دیگری مثل مجیدیه جنوبی نیز می توان واحدهای نقلی و کوچک پیدا کرد که البته چندان ارزان نیستند. مثلا یک واحد ۵۰ متری که یک سال از ساخت آن می گذرد، ۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

در محله های غربی تهران نیز می توان واحدهای کوچکی پیدا کرد که علیرغم واقع شده در محله های جنوب غرب، همچنان گران هستند. مثلاً برای خرید یک واحد ۸۷ متری در محله نواب که ۱۶ سال از ساخت آن می گذرد، باید مبلغ ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

وضعیت قیمت ها در مناطق مرکزی و شمالی تهران خیلی وخیم تر است و قیمت ها سر به فلک می کشد. مثلا در محله ای مثل سهروردی شمالی، قیمت یک واحد ۱۲۰ متری که دو سال از ساخت آن می گذرد، ۱۷ میلیارد تومان است. یک واحد ۱۶۵ متری که در محله هفت تیر واقع شده و ۱۶ سال از ساخت آن می گذرد، با قیمت ۱۵ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان آگهی شده است.

برای خرید یک ملک در نقاط شمالی تهران، باید بودجه ای هنگفت در اختیار داشته باشید. یک خانه ۲۰۰ متری که ۲۰ سال سن دارد و در محله جردن واقع شده، با قیمت ۴۸ میلیارد تومان آگهی شده است.

یک واحد ۱۰۸ متری که پنج سال ساخت است و در محله نیاوران واقع شده، ۲۳ میلیارد تومان قیمت دارد.

جالب توجه اینجاست که با وجود کوتاه آمدن بسیاری از مالکان در قیمت ها، هنوز هم نرخ این واحدهای مسکونی خیلی بالاست و از دسترس بسیاری از متقاضیان مسکن خارج می باشد. به همین دلیل اساساً فرقی نمی کند که مالکان ۱ یا چند میلیارد تومان تخفیف بدهند، چرا که آب از سر متقاضیان گذشته و عملاً هیچ قدرت خریدی ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است