بلاتکلیفی بیمه کارگران ساختمانی | تهدیدی برای صنعت ساختمان

بلاتکلیفی بیمه کارگران ساختمانی | تهدیدی برای صنعت ساختمان

بی توجهی سازمان تامین اجتماعی به بیمه کارگران ساختمان


آمارها نشان می دهند که بیشترین میزان حوادث ناشی از کار به کارگران ساختمانی مربوط می شود اما با وجود ضرورت بیمه کردن کارگران، هنوز هم اقدامات موثری در رابطه با این موضوع انجام نشده است. ۲ سال پیش بود که نمایندگان مجلس، اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران را تصویب کردند اما هنوز هم این روند را پیش نبرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، بخش زیادی از کارگران ساختمانی بیمه نیستند و همین موضوع سبب می شود که ریسک حوادث کاری در این کارگران بالا برود. فعالان و سازندگان ساختمانی نیز می گوید که سهم آنها از بیمه کارگران بالاست و همین حالا هم از عهده پرداخت بیمه برنمی آیند. از نگاه ایشان، تنها عاقبت افزایش سهم کارفرما از بیمه ساختمانی، توقف روند تولید مسکن و تعطیلی کارگاه های ساختمانی است.

یکی از فعالان این حوزه می گوید که مجلس، سازمان تامین اجتماعی را موظف کرده که گزارش کاملی از درآمد سازمان و بیمه شدگان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال کند اما متاسفانه، خبری از این گزارش نیست. احتمال بسیار زیاد، این مصوبه نیز مانند خیلی از مصوبات دیگر نادیده گرفته خواهد شد.

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ابهر به تشریح وضعیت بد کارگران ساختمانی پرداخت و خاطرنشان ساخت که مشکلات آن ها در حوزه بیمه تامین اجتماعی، هنوز حل نشده است. بیش از دو سال است که اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی تصویب شده اما هنوز هم بسیاری از کارفرمایان به آن تن نمی دهند و اقدامی برای بیمه کردن کارگران خود ندارند.

محمد بابایی اعلام کرد که در این شرایطی که برای کارگران ساختمانی پیش آمده، افراد و سازمان های زیادی دخیل هستند. اول از همه که سازمان تامین اجتماعی به راحتی مصوبه مجلس را نادیده می گیرد و گزارش سه ماهه از لیست بیمه شدگان را ارائه نمی کند. از سوی دیگر، مجلس نیز کار خاصی در مورد این بی عملی سازمان انجام نمی دهد و توجهی به موضوع بیمه کارگران ساختمانی ندارد.

در این میان، کارگران ساختمانی همچنان به شرایط بغرنج خود ادامه می دهند و ریسک حوادث کاری را به جان می خرند.

این فعال کارگری در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار برای کارگران ساختمانی رخ می دهد و بیمه نبودن آن ها، اصلاً توجیه پذیر نیست. بارها و بارها شنیده ایم که کارگران ساختمانی از داربست سقوط کرده‌اند یا به علت ریزش مصالح، دچار آسیب های مختلف شده اند که بعضاً به مرگ آنها منجر شده است. در چنین شرایطی، بهانه های سازمان برای عدم بیمه کردن کارگران قانع کننده نیست.

سازمان می گوید که منابع لازم برای بیمه کردن کارگران را ندارد. نمایندگان کارگری در راهروهای مجلس به دنبال تصویب قانونی بودند که از طریق آن، این مشکل حل شود و منابع لازم برای بیمه کردن کارگران فراهم شود.

با این وجود، مجلس نسبت به زحماتی که این نمایندگان و اعضای کمیسیون اجتماعی و حتی مرکز پژوهش های مجلس کشیده بود، بی اعتنایی کرد و اصلاحاتی که آنها با دقت اعمال کرده بودند، کنار گذاشت. مجلس ادعا کرد که با قانون پیشنهادی نمایندگان کارگری، قیمت مسکن بالا می رود و ساخت و ساز کمتر خواهد شد.

به همین جهت تصمیم گرفت که قانون خود را مصوب کند که حتی قادر به تامین منابع بیمه کارگران هم نیست. البته ادعای مجلس این بود که با قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، می توان منابع لازم را تامین کرد اما با گذشت ۲ سال، هنوز هم این اتفاق رخ نداده است.

واقعیت اینجاست که این اصلاحیه قدرت کافی برای تامین منابع را ندارد. حتی منابعی که تا به امروز تامین شده، احتمالاً قرار نیست که صرف بیمه کارگران ساختمانی شود.

تغییر دولت و روی کار آمدن مسعود پزشکیان نیز نتوانست تغییری در شرایط کارگران ساختمانی ایجاد کند. بابایی می گوید که با دولت جدید هم تا به امروز نتوانسته از این قشر زحمتکش حمایت های لازم را داشته باشد و بی توجهی به حقوق این کارگران ادامه دارد.

این مقام مسئول در انجمن صنفی کارگران ساختمانی ابهر اعلام کرد که وقتی دولت و مجلس از بیمه کارگران ساختمانی حمایت نکند، قطع این بیمه توسط کارفرما با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ابهر اعلام کرد که اگر این بی توجهی به حق کارگران ساختمانی ادامه پیدا کند، نیروی کار متخصص در حوزه ساختمان کمتر خواهد شد و این موضوع، هزینه های زیادی به صنعت و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

بیمه کارگران ساختمانی باید با جدیت دنبال شود و از اقداماتی که منجر به تضییع حقوق کارگران می شود، جلوگیری به عمل آید.

دیدگاه ها غیرفعال است