باید مسکن استیجاری به شرط تملیک ساخته شود!

باید مسکن استیجاری به شرط تملیک ساخته شود!

به نظر می آید که اعلام خبر ساخت واحدهای ۲۵ متری، درب جعبه ی پاندورا را باز کرده و حالا خیلی از کارشناسان و فعالان بازار در مورد آن اظهارنظر می کنند. برخی به شدت مخالف ساخت خانه های کوچک هستند و برخی دیگر، نگاه واقع بینانه و تلخ تری به ماجرا دارند و می گویند که برخی از مردم، حتی توان خرید این واحدها را هم ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان موافق ساخت خانه های کوچک مقیاس می گوید که باید این خانه ها برای کارگران ساخته شود و در قالب اجاره به شرط تملیک باشد.

حمید حاج اسماعیلی به تجارب کشورهای دیگر در حوزه ی ساخت مسکن کوچک متراژ اشاره کرد و آن را تجربه ای موفق دانست. دولت و شهرداری کشورهای خارجی، بعضا برای کارمندان و کارگران خود خانه هایی با تمام امکانات می سازد و سپس اجاره می دهد.

وی تاکید کرد که برای روش های قدیمی خانه دار کردن مردم دیگر جواب نمی دهد و در این حوزه باید تغییر راهبرد بدهیم.

این کارشناس مسکن اعلام کرد:

ساخت مسکن های کوچک می تواند اتفاق مثبتی باشد. برخی از سازندگان حاضر هستند که این خانه ها را ساخته و به شکل قرارداد اجاره و به شرط تملیک در اختیار متقاضیان قرار بدهند. به این ترتیب افراد می توانند با وسع مالی خود، واحد مزبور را اجاره کرده و به تدریج و با دریافت وام و تسهیلات، واحد مزبور را خریداری کند.

در طی سال های گذشته، اصلی ترین راهبرد دولت برای خانه دار کردن مردم، ساخت مسکن های دولتی بوده است. هر یک از این پروژه های عظیم با مشکلات مختلفی رو به رو شده است. به نحوی که طرح مسکن مهر بعد از گذشت بیش از ۱۸ سال، هنوز هم نتوانسته به پایان برسد.

به گفته ی این کارشناس بازار مسکن، طرح های قدیمی باید تغییر کند و رویکرد جدیدی در نظر گرفته شود. دهک های کم درآمد کشور نمی توانند از طریق روش های کنونی خانه دار شوند. بنابراین لازم است که راه های دیگری به کار گرفته شود.

حاج اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که معضل مسکن بیش از هر کسی، کارگران را درگیر کرده است. بسیاری از آن ها با درآمدهای کنونی خود نمی توانند خانه ای مناسب اجاره کنند. چه برسد به خرید خانه!

به همین دلیل است که بهترین راهکار برای این قشر، راه اندازی مسکن استیجاری توسط دولت است. به این معنی که ساخت واحدهای مسکونی و آپارتمان را به عهده گرفته و به مردم و متقاضیان واجد شرایط، اجاره بدهد.

این کارشناس مسکن اذعان داشت که هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا، این روش دنبال می شود و به یکی از بهترین شیوه های خانه دار کردن مردم تبدیل شده است. دولت و شهرداری، خانه هایی با امکانات کامل و مبله می سازند و آن ها را به کارمندان و کارگران اجاره می دهند.

حمید حاج اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد که ساخت خانه های ۲۵ یا ۳۵ متری هیچ ایرادی ندارد و وضعیت کنونی کشور، ساخت این واحدها را ایجاب می کند. این الگو در کشورهای دیگر هم اجرا شده و نتایج موفقیت آمیزی داشته است. حتی خانه های ۱۵ الی ۱۷ متری هم توسط دولت و شهرداری ساخته شده است.

وی تصریح کرد که شرایط مالی مردم در حال حاضر به قدری خوب نیست که بتوانند پس اندازی داشته و به تدریج خانه بخرند. قیمت مسکن سر به فلک می کشد و از دسترس مردم دور شده است! در نتیجه مسکن استیجاری می تواند امیدها را به مردم برگرداند. دولت می تواند خودش متولی این کار شده و مسکن استیجاری را راه اندازی نماید.

این کارشناس مسکن در انتهای سخنان خود تاکید کرد که باید مجلس و دولت به موضوع تغییر راهبرد ساخت مسکن به طور جدی ورود کنند و وضعیت را تغییر بدهند. با شرایط امروز نمی توان انتظار داشت که روش های قدیمی همچنان راهگشا باشند و بتوانند به خانه دار کردن مردم منجر شوند.

مسکن استیجاری به شرط تملیک باید در اولویت برنامه ریزی های کلان مسکن قرار بگیرد. در غیر این صورت، شیوه های قدیمی هیچ مشکلی را حل نمی کنند و معضلات سکونت، هر روز بدتر از دیروز خواهند شد.

کارگران و کارمندانی که حقوق مصوب اداره کار را دریافت می کنند، هیچ فرصتی برای پس انداز ندارند. اجاره مسکن بخش زیادی از درآمد آن ها را می بلعد. بنابراین عملاً امکان پس انداز یا خرید خانه باقی نمی ماند. دولت هم به جای امتحان کردن تجربه های ناموفق گذشته، بهتر است رویکردهای جدید و موفق را در پیش بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است